Sedan något år tillbaka driver BI ett partsgemensamt arbetsmiljöprojekt ”En säker arbetsplats”, som leds av Berndt Jonsson. Han arbetade tidigare på Arbetsmiljöverket.

Precis som Svante Hagman på NCC säger Berndt Jonsson att det är viktigt att få ner hastigheterna vid vägarbetsplatserna.

– Branschen är enig i den frågan, säger han. Situationen är inte bra och vi försöker få
en förändring. Trafikverket
är ambitiösa, men ska även säkerställa hög framkomlighet
för trafikanterna och hålla nere kostnaderna.

Å andra sidan, säger Berndt Jonsson, måste företagen ta sitt ansvar för en sund och säker bransch.

– Det finns ofta pengar till säkerhetsarbetet, det är en fråga om prioritering. Och om att ha en god säkerhetskultur. Det är samtidigt viktigt att de som beställer jobbet tar sitt ansvar och att den som gör upphandlingen förstår vad som krävs för att säkerheten ska bli god.

– Ibland är tidspressen så stor i projektet att det i praktiken är omöjligt att göra jobbet så säkert som det ska vara, säger Berndt Jonsson.

Facket vill ha ner antalet led i entreprenörskedjan. Leder det till säkrare arbetsmiljö?

– Det går att ha flera led så länge man har bra kontroll över hur entreprenörerna sköter sig.

Enligt Katarina Norén, upphandlingschef på Trafikverket, ska myndigheten från nästa år införa ett system där företag som får dåliga betyg på sitt säkerhets- arbete kan plockas bort från nästa upphandling.

Det tror Berndt Jonsson kan vara bra.

– Det gynnar de seriösa aktörerna i branschen. Det ska inte gå att få företräde i en upphandling för den som är oseriös och inte tar säkerheten på allvar.