Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

23 augusti 2016 14:57

Fakta

Tonnageskatt

Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till.

Den innebär att rederierna betalar fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten.

Systemet skapar mer förutsägbarhet för redarna.

Tonnageskatt finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.

Som Sekotidningen tidigare skrivit har EU-kommissionen nu givit grönt ljus åt ett svenskt tonnageskattesystem för redarbranschen. Kommissionens jurister hade hakat upp sig på två saker i det svenska förslaget, dels att minst 20 procent av fartygen måste ha svensk flagg, dels att redaren måste ha ett kontor i Sverige, för att man ska kunna ansluta sig till systemet.

Efter diverse turer med regering, kommission och sjöfartsbranschens parter har EU alltså sagt ja till det svenska förslaget. Men man var då tvungen att ta bort kravet på redaren att ha en viss andel svenskflaggade fartyg. Däremot var kravet på ett svenskt kontor ok.

Båda dessa krav finns med i andra länders tonnageskattesystem, men inte båda samtidigt.

– Eftersom Sverige är sist ut så har man tittat på de andra ländernas och plockat de russin som funkar bäst i olika länder. Kommissionen tyckte nog att det var lite väl mycket russin i den svenska kakan, så de plockade bort ett, säger Kenny Reinhold.

Men enligt honom är inte just det russinet av avgörande betydelse.

– Om man vill få tillgång till det svenska sjöfartsstödet, där redarna slipper betala skatt och sociala avgifter för de anställda, måste fartyget vara svenskflaggat i alla fall. Så det kommer nog inte göra så stor skillnad.

Den synen delar han med Pia Berglund, vd för redarföreningen Svensk sjöfart.

– När jag frågar mina medlemmar säger de att det inte spelar någon roll. I ett första skede kommer det ändå vara de som redan har svensk flagg som kommer ansöka om att ansluta till systemet. Ägarna till det 100-talet fartyg som redan går under svensk flagg har ju hållit ut i alla dessa år för att de verkligen vill vara här.

Hon är mycket nöjd med att systemet äntligen baxats på plats. Speciellt vill hon framhålla den kamp som fack och arbetsgivare tillsammans fört för att få skatten till stånd. Och på sikt ser hon att det kan få stora effekter för hur redarna väljer att flagga sina fartyg.

– Det känns jättekul just nu. Vi har en positiv trend där det byggs fartyg som aldrig förr och med politiker som äntligen börjat bry sig om sjöfarten. Och det är väldigt positivt både för mina och Sekos medlemmar, säger Pia Berglund.

Men allt är inte guld och blåa vågor. Varken Pia Berglund eller Kenny Reinhold är helt nöjda med det svenska förslaget för tonnageskatt. Framför allt handlar det om att finansieringen av tonnageskatten, cirka 50 miljoner som statskassan går miste om varje år, ska ske inom sektorn. Det innebär att det befintliga sjöfartsstödet minskar.

– Resultatet blir att även redare som inte vill eller inte kan gå med i tonnageskattesystemet är med och finansierar det, säger Kenny Reinhold.

Pia Berglund ser också brister i systemet.

– Vi var inte helt nöjda med förslaget, men bestämde oss för att inte bråka så att det kunde bli klart någon gång. Vi har ju kämpat för det här i så många år, säger Pia Berglund.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.