Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Det har gått stadigt nedåt för den svenska handelsflottan. Men nu kan en vändning vara på gång.
Nyhet

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

23 augusti 2016 14:57

Fakta

Tonnageskatt

Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till.

Den innebär att rederierna betalar fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten.

Systemet skapar mer förutsägbarhet för redarna.

Tonnageskatt finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.

Som Sekotidningen tidigare skrivit har EU-kommissionen nu givit grönt ljus åt ett svenskt tonnageskattesystem för redarbranschen. Kommissionens jurister hade hakat upp sig på två saker i det svenska förslaget, dels att minst 20 procent av fartygen måste ha svensk flagg, dels att redaren måste ha ett kontor i Sverige, för att man ska kunna ansluta sig till systemet.

Efter diverse turer med regering, kommission och sjöfartsbranschens parter har EU alltså sagt ja till det svenska förslaget. Men man var då tvungen att ta bort kravet på redaren att ha en viss andel svenskflaggade fartyg. Däremot var kravet på ett svenskt kontor ok.

Båda dessa krav finns med i andra länders tonnageskattesystem, men inte båda samtidigt.

– Eftersom Sverige är sist ut så har man tittat på de andra ländernas och plockat de russin som funkar bäst i olika länder. Kommissionen tyckte nog att det var lite väl mycket russin i den svenska kakan, så de plockade bort ett, säger Kenny Reinhold.

Men enligt honom är inte just det russinet av avgörande betydelse.

– Om man vill få tillgång till det svenska sjöfartsstödet, där redarna slipper betala skatt och sociala avgifter för de anställda, måste fartyget vara svenskflaggat i alla fall. Så det kommer nog inte göra så stor skillnad.

Den synen delar han med Pia Berglund, vd för redarföreningen Svensk sjöfart.

– När jag frågar mina medlemmar säger de att det inte spelar någon roll. I ett första skede kommer det ändå vara de som redan har svensk flagg som kommer ansöka om att ansluta till systemet. Ägarna till det 100-talet fartyg som redan går under svensk flagg har ju hållit ut i alla dessa år för att de verkligen vill vara här.

Hon är mycket nöjd med att systemet äntligen baxats på plats. Speciellt vill hon framhålla den kamp som fack och arbetsgivare tillsammans fört för att få skatten till stånd. Och på sikt ser hon att det kan få stora effekter för hur redarna väljer att flagga sina fartyg.

– Det känns jättekul just nu. Vi har en positiv trend där det byggs fartyg som aldrig förr och med politiker som äntligen börjat bry sig om sjöfarten. Och det är väldigt positivt både för mina och Sekos medlemmar, säger Pia Berglund.

Men allt är inte guld och blåa vågor. Varken Pia Berglund eller Kenny Reinhold är helt nöjda med det svenska förslaget för tonnageskatt. Framför allt handlar det om att finansieringen av tonnageskatten, cirka 50 miljoner som statskassan går miste om varje år, ska ske inom sektorn. Det innebär att det befintliga sjöfartsstödet minskar.

– Resultatet blir att även redare som inte vill eller inte kan gå med i tonnageskattesystemet är med och finansierar det, säger Kenny Reinhold.

Pia Berglund ser också brister i systemet.

– Vi var inte helt nöjda med förslaget, men bestämde oss för att inte bråka så att det kunde bli klart någon gång. Vi har ju kämpat för det här i så många år, säger Pia Berglund.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Löneutvecklingsgaranti

Se Förtjänstutvecklingsgaranti.