Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

23 augusti 2016 14:57

Fakta

Tonnageskatt

Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till.

Den innebär att rederierna betalar fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten.

Systemet skapar mer förutsägbarhet för redarna.

Tonnageskatt finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.

Som Sekotidningen tidigare skrivit har EU-kommissionen nu givit grönt ljus åt ett svenskt tonnageskattesystem för redarbranschen. Kommissionens jurister hade hakat upp sig på två saker i det svenska förslaget, dels att minst 20 procent av fartygen måste ha svensk flagg, dels att redaren måste ha ett kontor i Sverige, för att man ska kunna ansluta sig till systemet.

Efter diverse turer med regering, kommission och sjöfartsbranschens parter har EU alltså sagt ja till det svenska förslaget. Men man var då tvungen att ta bort kravet på redaren att ha en viss andel svenskflaggade fartyg. Däremot var kravet på ett svenskt kontor ok.

Båda dessa krav finns med i andra länders tonnageskattesystem, men inte båda samtidigt.

– Eftersom Sverige är sist ut så har man tittat på de andra ländernas och plockat de russin som funkar bäst i olika länder. Kommissionen tyckte nog att det var lite väl mycket russin i den svenska kakan, så de plockade bort ett, säger Kenny Reinhold.

Men enligt honom är inte just det russinet av avgörande betydelse.

– Om man vill få tillgång till det svenska sjöfartsstödet, där redarna slipper betala skatt och sociala avgifter för de anställda, måste fartyget vara svenskflaggat i alla fall. Så det kommer nog inte göra så stor skillnad.

Den synen delar han med Pia Berglund, vd för redarföreningen Svensk sjöfart.

– När jag frågar mina medlemmar säger de att det inte spelar någon roll. I ett första skede kommer det ändå vara de som redan har svensk flagg som kommer ansöka om att ansluta till systemet. Ägarna till det 100-talet fartyg som redan går under svensk flagg har ju hållit ut i alla dessa år för att de verkligen vill vara här.

Hon är mycket nöjd med att systemet äntligen baxats på plats. Speciellt vill hon framhålla den kamp som fack och arbetsgivare tillsammans fört för att få skatten till stånd. Och på sikt ser hon att det kan få stora effekter för hur redarna väljer att flagga sina fartyg.

– Det känns jättekul just nu. Vi har en positiv trend där det byggs fartyg som aldrig förr och med politiker som äntligen börjat bry sig om sjöfarten. Och det är väldigt positivt både för mina och Sekos medlemmar, säger Pia Berglund.

Men allt är inte guld och blåa vågor. Varken Pia Berglund eller Kenny Reinhold är helt nöjda med det svenska förslaget för tonnageskatt. Framför allt handlar det om att finansieringen av tonnageskatten, cirka 50 miljoner som statskassan går miste om varje år, ska ske inom sektorn. Det innebär att det befintliga sjöfartsstödet minskar.

– Resultatet blir att även redare som inte vill eller inte kan gå med i tonnageskattesystemet är med och finansierar det, säger Kenny Reinhold.

Pia Berglund ser också brister i systemet.

– Vi var inte helt nöjda med förslaget, men bestämde oss för att inte bråka så att det kunde bli klart någon gång. Vi har ju kämpat för det här i så många år, säger Pia Berglund.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.