Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
En av flera urspårningar på stambanan genom övre Norrland, här ett godståg som spårat ut i närheten av Älvsbyn 2013. Foto: Anders Eriksson/Strukton Rail, Scanpix

Boden–Bastuträsk: Spårbytet skjuts på framtiden

Sträckan Boden–Bastuträsk på Stambanan genom övre Norrland är i dåligt skick. Sprickbildning i rälsen och flera urspårningar som orsakade stora produktionsstörningar för industrin ledde till att man tvingades sätta ned hastigheten. Trafikverket lovade då, i mars 2014, att tidigarelägga spårbytet på sträckan. Ett löfte som sedermera bröts, med hänvisning till att regeringens budget föll i riksdagsomröstningen. Nu är spårbytet skjutet in i en diffus framtid runt 2019-20. Här är några röster om läget på bandelen:

11 juni 2015 08:00

PÄR GUSTAFSSON

kommunikationschef Trafikverket underhåll:

– Planeringen är en ständigt pågående pro­cess, som ändras flera gånger. Först beslöt vi att fortsätta tidigareläggningen av spår­ bytet men sedan hände saker som gjorde att vi fick planera om. Och sedan röstades den rödgröna budgeten ner och då saknades pengar.

Men spårbytet var ju planerat med den förra regeringens budget?

– Som sagt är det en ständigt pågående process. Och hade den rödgröna budgeten gått igenom så hade vi haft medel att slut­ föra spårbytet.

Vad lade ni pengarna på i stället?

– Det finns inget ett­-till-­ett förhållande på det sättet. Boden–Bastuträsk fanns med i diskussionerna länge, men i stället satsa­ de vi på spårbyte Göteborg–Alingsås. Men Boden–Bastuträsk är väldigt högt priori­terat.
Att tidigarelägga spårbytet var ju ett gd-beslut. Är inte det något man ska följa?

– Den dåvarande gd:n tog beslut om en for­cering och vi gjorde den första etappen på 41 kilometer. Sedan kom nya beslut.

Så ett beslut betyder ingenting?

– Ett beslut är ett beslut. Sedan kan det, av olika anledningar, komma ett nytt beslut som slår ut det gamla beslutet.

JONAS BLOMQUIST

lokförare på Green cargo:

Hastighetssänkningen på sträckan i kombi­nation med körtidsreglerna gör att lokförarna inte hinner hela vägen till Vännäs, som förr. I stället tvingas de till en extra överliggning i Bastuträsk vilket innebär många timmar hemifrån.

– Schemat blir mycket sämre. Nu kan vi tvingas vara hemifrån i 24–30 timmar men bara få ut 13 timmars arbetstid. På natten, mellan 22 och 06 är det noll, och övrig tid, då vi inte kör, räknas som kvartstid. Det blir svårt att få ihop familjelivet med så dåliga scheman, eftersom min fru också är lokförare.

Är du rädd för att själv spåra ur?

– Visst har tanken slagit en, men jag är inte så nervös. Men jag anser att underhållet är alldeles för dåligt. Det är helt värdelöst att man inte byter spåret när vi spårar ur. I värsta fall är det ett persontåg som drab­bas nästa gång.

– Men ibland undrar jag om det är det som behövs för att det ska hända något.

Hur ska man komma tillrätta med problemen?

– Det är avregleringen av underhållet som lett hit. Så det krävs att man återtar det i stat­lig regi, anser jag.

MATS HOLLANDER

kommunikationschef Green cargo:

– Vi förlorar 17 miljoner per år på grund av hastighetsnedsättningen Boden–Bastuträsk – och det är väldigt lågt räknat.

Den nedsatta hastigheten innebär att det krävs fler lokförare, fler lok och fler vagnar för att klara samma volymer som tidigare, vilket ligger bakom kostnadsökningarna för Green cargo.

– Trafikverket har erbjudit oss en kompen­sation på drygt 4 miljoner kronor men det är ju långt ifrån de verkliga produktionskostna­derna. Och förlorad tilltro hos företagen för järnvägen som alternativ är förmodligen en ännu större förlust.

Trafikverkets första beslut, att tidigare­lägga spårbytet, fanns med i Green cargos planering. Tidtabeller för 2015 anpassades för att spårbytet skulle genomföras, enligt Mats Hollander.

– Men, vill jag tillägga, vi har en bra dialog med Trafikverket om prioriteringarna. Och vi tycker oss ana en ökad insikt om gods­ trafikens problem hos Trafikverkets nuva­rande ledning.

ÅKAN ÄIJA

chef underhållsområde Nord, Trafikverket:

– Banan har nedsatt bärighet så nu till som­maren ska vi göra förstärkningsjobb. Vi by­ter en del sliprar och riktar rälsen. Vidare har vi maskinell besiktning av banan tre gånger i år, mot i vanliga fall en gång. Och vi byter defekt räl allteftersom.

Är det säkert att köra där?

– Vi håller den i schack i det dåliga läget.

Hur mycket kostar det?

– Underhållet kostar i år 10–20 miljoner, varav största delen är besiktning av banan. Men vi åtgärdar även fler fel. I vanliga fall åtgärdar man bara fel i klass ett. Men här åtgärdas fel i alla tre klasser, även begynnande fel i rälen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer