Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
En av flera urspårningar på stambanan genom övre Norrland, här ett godståg som spårat ut i närheten av Älvsbyn 2013. Foto: Anders Eriksson/Strukton Rail, Scanpix

Boden–Bastuträsk: Spårbytet skjuts på framtiden

Sträckan Boden–Bastuträsk på Stambanan genom övre Norrland är i dåligt skick. Sprickbildning i rälsen och flera urspårningar som orsakade stora produktionsstörningar för industrin ledde till att man tvingades sätta ned hastigheten. Trafikverket lovade då, i mars 2014, att tidigarelägga spårbytet på sträckan. Ett löfte som sedermera bröts, med hänvisning till att regeringens budget föll i riksdagsomröstningen. Nu är spårbytet skjutet in i en diffus framtid runt 2019-20. Här är några röster om läget på bandelen:

11 juni 2015 08:00

PÄR GUSTAFSSON

kommunikationschef Trafikverket underhåll:

– Planeringen är en ständigt pågående pro­cess, som ändras flera gånger. Först beslöt vi att fortsätta tidigareläggningen av spår­ bytet men sedan hände saker som gjorde att vi fick planera om. Och sedan röstades den rödgröna budgeten ner och då saknades pengar.

Men spårbytet var ju planerat med den förra regeringens budget?

– Som sagt är det en ständigt pågående process. Och hade den rödgröna budgeten gått igenom så hade vi haft medel att slut­ föra spårbytet.

Vad lade ni pengarna på i stället?

– Det finns inget ett­-till-­ett förhållande på det sättet. Boden–Bastuträsk fanns med i diskussionerna länge, men i stället satsa­ de vi på spårbyte Göteborg–Alingsås. Men Boden–Bastuträsk är väldigt högt priori­terat.
Att tidigarelägga spårbytet var ju ett gd-beslut. Är inte det något man ska följa?

– Den dåvarande gd:n tog beslut om en for­cering och vi gjorde den första etappen på 41 kilometer. Sedan kom nya beslut.

Så ett beslut betyder ingenting?

– Ett beslut är ett beslut. Sedan kan det, av olika anledningar, komma ett nytt beslut som slår ut det gamla beslutet.

JONAS BLOMQUIST

lokförare på Green cargo:

Hastighetssänkningen på sträckan i kombi­nation med körtidsreglerna gör att lokförarna inte hinner hela vägen till Vännäs, som förr. I stället tvingas de till en extra överliggning i Bastuträsk vilket innebär många timmar hemifrån.

– Schemat blir mycket sämre. Nu kan vi tvingas vara hemifrån i 24–30 timmar men bara få ut 13 timmars arbetstid. På natten, mellan 22 och 06 är det noll, och övrig tid, då vi inte kör, räknas som kvartstid. Det blir svårt att få ihop familjelivet med så dåliga scheman, eftersom min fru också är lokförare.

Är du rädd för att själv spåra ur?

– Visst har tanken slagit en, men jag är inte så nervös. Men jag anser att underhållet är alldeles för dåligt. Det är helt värdelöst att man inte byter spåret när vi spårar ur. I värsta fall är det ett persontåg som drab­bas nästa gång.

– Men ibland undrar jag om det är det som behövs för att det ska hända något.

Hur ska man komma tillrätta med problemen?

– Det är avregleringen av underhållet som lett hit. Så det krävs att man återtar det i stat­lig regi, anser jag.

MATS HOLLANDER

kommunikationschef Green cargo:

– Vi förlorar 17 miljoner per år på grund av hastighetsnedsättningen Boden–Bastuträsk – och det är väldigt lågt räknat.

Den nedsatta hastigheten innebär att det krävs fler lokförare, fler lok och fler vagnar för att klara samma volymer som tidigare, vilket ligger bakom kostnadsökningarna för Green cargo.

– Trafikverket har erbjudit oss en kompen­sation på drygt 4 miljoner kronor men det är ju långt ifrån de verkliga produktionskostna­derna. Och förlorad tilltro hos företagen för järnvägen som alternativ är förmodligen en ännu större förlust.

Trafikverkets första beslut, att tidigare­lägga spårbytet, fanns med i Green cargos planering. Tidtabeller för 2015 anpassades för att spårbytet skulle genomföras, enligt Mats Hollander.

– Men, vill jag tillägga, vi har en bra dialog med Trafikverket om prioriteringarna. Och vi tycker oss ana en ökad insikt om gods­ trafikens problem hos Trafikverkets nuva­rande ledning.

ÅKAN ÄIJA

chef underhållsområde Nord, Trafikverket:

– Banan har nedsatt bärighet så nu till som­maren ska vi göra förstärkningsjobb. Vi by­ter en del sliprar och riktar rälsen. Vidare har vi maskinell besiktning av banan tre gånger i år, mot i vanliga fall en gång. Och vi byter defekt räl allteftersom.

Är det säkert att köra där?

– Vi håller den i schack i det dåliga läget.

Hur mycket kostar det?

– Underhållet kostar i år 10–20 miljoner, varav största delen är besiktning av banan. Men vi åtgärdar även fler fel. I vanliga fall åtgärdar man bara fel i klass ett. Men här åtgärdas fel i alla tre klasser, även begynnande fel i rälen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.