Advokat Michael Levin är konkursförvaltare. Han har just börjat arbeta med ärendet och säger att personalen omfattas av den statliga lönegarantin.

-Jag har fått det underlag jag behöver, säger han. Lönerna skulle ha betalats ut i dag, men det hinner personalen inte få. Det dröjer en tid. Jag vet inte hur länge.

Michael Levin konstaterar att företaget ingår i en koncern och att Anemone är ett bolag enbart för personalen. Koncernens övriga bolag äger bland annat Blå Tågets vagnar.

-Jag vet inte så mycket ännu, men det framstår som om nästa steg är att avveckla personalen. Vi får se var det landar.

Anemone Tågpersonal är ett relativt nystartat bolag som hyrt ur personal till Blå Tåget. Bland de femton anställda finns såväl ombordpersonal, som lokförare, kockar och verkstadspersonal.

Skandinaviska Jernbanor fick sitt trafiktillstånd återkallat i somras efter en inspektion av Transportstyrelsen och har inte haft någon trafik sedan dess. Transportstyrelsen anser att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister, sa tf sektionschef Emma Bengtsson till Sekotidningen i början av september.

Företaget har överklagat det indragna tillståndet och anser att Transportstyrelsen behandlat bolaget orättvist. Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten.