Björn Höglund åker sakta utmed den täta raden av parkerade bilar på Vanadisvägen inne i Stockholm. Först vid gathörnet hittar han en tom plats. Och det är inte tio meter från hörnet han tvingas ställa bilen, snarare en meter.
Björn Höglund arbetar åt Fortum, Stockholms finsk-ägda energibolag. Hans uppgift är att hålla efter gatubelysning och, som idag, effektbelysning. Här på Vanadisvägen finns en liten allé mellan körbanorna och i den finns strålkastare i marken som lyser upp träden. En av dem ska bytas.
Björn och hans kollegor behöver sina små lastbilar och skåpbilar för att klara jobbet och de behöver ha bilarna vid arbetsplatsen.
– Bilen är min verktygslåda, där finns allt jag behöver för att klara jobbet och jag måste ju ha den med mig, säger Björn och plockar fram verktyg, spade och en varningskon ur det välfyllda skåpet. Och snart måste han gå tillbaka efter verktygen som det visade sig att han också behövde.
Problemet uppstår när Björn inte har någonstans att göra av sin verktygslåda på fyra hjul. Det är inte givet att det finns någon parkeringsplats i anslutning till den trasiga belysningen. Och skulle det finnas, är det sannolikt att platsen redan är upptagen.
Återstår att parkera på trottoarer, i rondeller och andra ställen där parkeringsvakter snart får vittring på ett fordon lämpligt att lappa.
– Jag stod en gång i rondellen vid Berzelii park. En stolpe hade blivit påkörd. Jag hade roterande ljus på taket, stödbenen utfällda och stegen rest mot stolpen. Då kommer en parkeringsvakt och säger: här får du inte stå …
Den gången klarade sig Björn Höglund undan böter, han var på plats och lyckades förklara att han faktiskt inte hade något annat val än att ställa bilen just där.
Sämre gick det när han skulle kontrollera lampor som lyser upp en trappa i Atlasområdet. Då satt det en lapp på vindrutan när han kom tillbaka några minuter senare.
– De måste ha stått och lurpassat på mig.
Fortum betalar inte några p-böter. Därifrån säger man att de anställda ska följa lagar och regler. Och när det inte är möjligt får de anställda stå för böterna. Björn berättar exempel på kollegor som fått böter innanför sina egna avspärrningar, om de som varit nere i ett hål i gatan och får se en lapp på rutan när de tittar upp. Eller kommer tillbaka från ett elskåp ett kvarter bort och upptäcker samma sak.
– Det blir ett extra stressmoment.
Björn Höglund har haft sitt arbete sedan 1979. Då var Stockholms stad arbetsgivare både åt honom och åt lapplisorna och umgänget fungerade relativt väl.
– Nu är det en massa privata skuttar som ska tjäna pengar på att lappa bilar.