Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Bilen ofta dålig arbetsmiljö

26 oktober 2008 06:04

Trots att fler än 400.000 personer tillbringar en stor del av arbetstiden i trafiken glöms bilen bort i arbetsmiljöarbetet på fyra av fem företag.
Var fjärde arbetsolycka med dödlig utgång sker i trafiken. Trots det brister fyra av fem arbetsgivare när det gäller bilen som arbetsmiljö. Det visade drygt 2.000 inspektioner som Arbetsmiljöverket gjorde med fokus på trafiksäkerhet.
Under tre dagar i maj 2005 gjordes inspektioner på 2.166 företag i 80 olika branscher. Gemensamt för företagen var att de hade anställda som tillbringade en stor del av arbetstiden i bilen. Inspektionerna var en del av en trafiksäkerhetskampanj som Arbetsmiljöverket genomförde.
– Tyvärr ser många arbetsgivare inte bilen som en del av arbetsmiljön trots att många av de anställda tillbringar stor del av arbetstiden i bilen. Så syftet var att föra fram frågan och göra arbetsgivarna uppmärksamma på att bilen är en del av företagets arbetsmiljöarbete, säger Arne Alfredsson på Arbetsmiljöverket som var projektledare för kampanjen.
Vid 80 procent av inspektionerna visade det sig att arbetsgivarna brast på ett eller annat sätt, vilket medförde att de fick krav på sig från Arbetsmiljöverket.
– Det är arbetsgivarens ansvar att se till att de anställda inte bara har rätt utrustning – säkrast möjliga bil – utan också rätt kunskaper om hur man kör säkert och då räcker det inte bara med att man har körkort.
Statistik från Arbetsmiljöverket visar att var fjärde dödsfall i arbetsolyckor sker i vägtrafiken, vilket gör det till den enskilt största dödsorsaken. Förmodligen är siffran ännu större då det finns brister i statistiken.
Värt att notera är också att andelen är konstant över tiden. Trots att bilarna blivit allt säkrare, framför allt de senaste åren (se artikel här intill), och trots att det totala antalet dödsolyckor halverats, så är andelen trafikdöda lika stor idag som den var 1980.
– Det tror jag kan bero på att man idag kör mer i tjänsten än någonsin tidigare. Och att man är mer pressad. Många gånger används vägen som tidsbuffert, alltså att man kör för fort för att ta igen tid man förlorat på andra moment i arbetet, säger Arne Alfredsson.
Enligt honom är den offentliga sektorn generellt sett bättre än den privata på att ha ett systematiserat arbetsmiljöarbete som inkluderar bilåkande.
– Men det finns naturligtvis privata företag som är jätteduktiga på det här också, skyndar han sig att tillägga.
– Dessvärre finns det ändå många företag som anser att man kan spara pengar genom att köpa in bilar med sämre säkerhet, men då har man inte förstått mycket, avslutar Arne Alfredsson.
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

1980
Totalt 153 personer dödades i arbetsolyckor, därav vägtrafikolyckor: 32.

2007
Totalt 75 personer dödades i arbetsolyckor, därav vägtrafikolyckor: 16.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Minimilön

Den lägsta lön som arbetsgivaren enligt gällande kollektivavtal får betala ut.