Hittills har det inte varit tillåtet för svenska redare att ha vapen ombord på civila last- och passagerarfartyg. Men i takt med att piratverksamheten, framför allt i Adenviken utanför Somalia, blivit allt grövre lägger alltså regeringen ett förslag som gör det möjligt att beväpna vakter ombord.

Förslaget gäller bara last- och passagerarfartyg i internationell trafik i utomeuropeiska vatten.

– Hade du frågat mig för tre år sedan hade jag sagt nej till ett sådant förslag. Men sedan dess har piratverksamheten ökat så mycket i omfattning och blivit så mycket råare att vi ändrat ståndpunkt. Minsta motstånd och du blir misshandlad eller dödad, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk.

Han motiverar ytterligare med att piraterna tidigare bara var fokuserade på fartygen och lasten.

– Men nu har de insett att de tjänar mycket mer på att ta besättningen som gisslan och då blir det mycket allvarligare.

Helst hade Seko sett att det var svensk militär som skötte det väpnade uppdraget och i andra hand med ett FN-mandat. Först som tredje alternativ kunde man gå med på privata vaktbolag, som regeringens föreslår, för att sköta uppdraget.

– Tyvärr fick vi inte gehör för våra åsikter. Nu gäller det att kontrollen är rigorös av de här bolagen som ska sköta uppdraget.

Enligt Kenny Reinhold är det bara ett svenskt rederi, Wallenius, som kör i de vattnen. Så för Sekos del handlar det om 150-200 medlemmar som berörs av förslaget. Sedan finns det många svenska sjömän och befäl på utflaggade fartyg, men de har ofta redan beväpning ombord