Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Städarna Li Wang, Carola Vasquez, Victor Cruces och Freddy Soto är besvikna över Solreneriet.
Nyhet

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan.

15 augusti 2017 09:25

Förhandlingarna mellan Seko och Solreneriet om den nya organisationen är klar och det visar sig att fler sägs upp än företaget uppgav från början. Ombudsman Carolin Evander, som förhandlat tillsammans med lokala företrädare, är arg.

-Vi har hela tiden frågat hur många städare som ska vara kvar i den nya organisationen och svaret har varit 120. Nu blir det 113. Det visar hur lite de vet om verksamhetens behov, säger hon.

Efter att medlemmarna fick sina besked stod det klart att Solreneriet inte anser att de som sägs upp har företrädesrätt till återanställning. Företaget hänvisar till att flertalet varit anställda mindre än 12 månader och då gäller inte reglerna om företrädesrätt. Seko hävdar att anställningstiden på ISS, som skötte städningen fram till december 2016,  ska räknas in.

-Vi är oense där och förhandlingarna fortsätter, säger Carolin Evander. Vi har nått en bra uppgörelse och det är att de som tvingas gå ner i arbetstid får behålla sin heltidslön i två månader efter att den nya organisationen införs den 1 september.

Victor Cruces

Victor Cruces är en av dem som mister sitt arbete. Han är besviken och känner stor sorg.

-Jag har haft en bra tid på pendeln, många fina arbetskamrater, många bra dagar på jobbet. De sista sex månaderna, sedan Solreneriet tog över från ISS, har dock varit mentalt utmattande, säger han.

Vi träffas på Älvsjö station dagen efter att arbetsgivaren har meddelat sitt beslut. Efter en stund sluter kollegerna Li Wang och Carola Vasquez upp. Det är lunchtid.

Victor, Li och Carola har fått olika besked. Medan Victor måste sluta erbjuds Li att fortsätta på 40 procent. Carola behåller sin heltidstjänst.

När vi ses är det oklart på vilken station Li och Carola ska jobba och hur schemat blir. Carola Vasquez oroar sig för att få många eftermiddagstimmar.

-Jag har barn och måste hinna hem i tid för att hämta dem, säger hon.

Li Wang tycker att det är konstigt att företaget säger att hon bara ska arbeta 40 procent av sin tidigare heltid, och sedan ”tröstar” henne med att det kommer att bli mycket mertid.

-När jag fick beskedet på ett möte med arbetsledningen sa de så. Du kommer att få mertid. Varför minskar de min arbetstid, när de redan nu vet att jag ska få mer jobb?

Li Wang

Li säger att personalen hela tiden misstänkt att det skulle bli nedskärningar.

-Först skulle 60 bort, så räddade facket jobben så att alla fick komma över från ISS. Sen kommer det här. Det tog sju månader tills katastrofen var här. Vem vet vad som händer framöver.

I slutet av juni varslade Solreneriet 90 städare om uppsägning. En ny organisation ska ersätta den gamla och 120 av drygt 180 städare vara kvar, uppgav företaget. Solreneriet, underleverantör till MTR, som kör pendeltågen sedan december 2016, har gått med förlust hela våren. Enligt uppgift har företaget förlorat 17 miljoner. Ägarna, som finns i Finland, har skjutit till pengar för att rädda verksamheten och ställt krav på besparingar.

Orsaken till den dåliga ekonomin är att ersättningen från MTR inte räcker till. Solreneriets vd Tina Wessman Hellstadius att det varit för många anställda.

–Alla har känt till övertaligheten, säger hon, men det är först när vi lärt känna organisationen som vi vet hur vi ska lösa den.

Hon hävdar att arbetet kan bli mer effektivt med nya städmetoder. På så sätt ska man klara städningen med färre anställda.

Något som städarna på Älvsjö avfärdar. Tiden med Solreneriet har varit allt annat än effektivt, menar de. Och få tror att det blir bättre med en ny organisation.

-Det har inte varit någon arbetsledning och planering under tiden med Reneriet. Tidigare planerade vi som städar och arbetsledarna arbetet tillsammans. Det senaste halvåret har det gått på rutin, säger Victor Cruces.

Carola Vasquez

För de som arbetar kvar på stationer och i depåer blir arbetet tufft. Färre ska göra samma jobb och mer än så. Solreneriet har tagit på sig fler uppgifter än ISS hade, säger flera städare. Många kommer att få byta schema och arbetsplats.

-Nu jobbar två städare på varje station plus en som plockar tidningar. Framöver blir det en städare kvar och en på deltid som plockar tidningar. Vi som blir kvar är ledsna över att mista våra kolleger samtidigt som vi är mycket oroliga för om vi ska orka med jobbet, säger Freddy Soto, skyddsombud för Seko.

Victor Cruces hoppas att han ska få möjlighet att gå någon utbildning via Trygghetsrådet när uppsägningstiden är slut. Han arbetar sin sista dag den 10 november.

-Vi trodde vi skulle få träffa Trygghetsrådet omedelbart, men det dröjer tydligen, säger han.

För de som arbetar kvar på stationer och i depåer blir arbetet tuffare. Många kommer att få byta schema och arbetsplats.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.