Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Bättre avtal utlovas för Stockholms kollektivtrafik

15 juni 2005 07:54

Bränder, bristande underhåll, hot och våld, arbetsgivare svåra att komma till tals med. Med mera. Har de anställda inom kollektivtrafiken i Stockholm skäl till missnöje?
– De har anledning att vara förbannade och jag tycker också att det går för sakta fram. Men jag tror det är viktigt att alla hjälps åt, att ingen står vid sidan och skäller. SL och entreprenörerna behöver den kompetens som finns hos de anställda och vi måste hitta sätt att lita på varandra – samtidigt som vi är medvetna om våra olika roller.
Hur kommenterar du branden i en tunnelbanevagn och avslöjandena om bristande underhål?
–Vi har det politiska ansvaret och har därför tillsatt en grundlig utredning. Den får visa vad som hänt. Det är viktigare att vara grundlig än att det går snabbt. Vi har fått kritik för att vi inte ställde tågen direkt efter branden men där litade vi på Järnvägsinspektionen.
Hur är förhållandet till Seko?
– Fackets roll är att vara vaksamma – och det är även min som beställare. Om vi båda gör våra jobb tror jag att det kan bli bra. Sekos krav ligger i linje med det arbete vi redan gör, bland annat ska vi minimera hanteringen av kontanter.
Pendeltågstrafiken ska upphandlas igen, finns det risk för ett nytt misslyckande?
– Jag ville att SL skulle driva pendeltågen och inte handlade upp trafiken, men socialdemokraterna blev nedröstade på SLs styrelsemöte. Nu måste vi ha tydliga krav på kvalitet och arbetsmiljö för att förhindra ett misslyckande och vi måste bli bättre på uppföljningar. Vi ser inte längre bara på prislappen. I och med upphandlingen av Roslagsbanan började en omsvängning.
– När vi väl har antagit ett bud är det entreprenörernas sak att klara sina åtaganden, gentemot oss och personalen.
Har kollektivtrafiken de pengar den behöver?
– Vi har skjutit till en halv miljard om året till kollektivtrafiken jämfört med 2002, året innan jag blev trafiklandstingsråd. Det finns ett stort investeringsunderskott som vi försöker ta igen och anslagen till kollektivtrafiken ökar snabbare än till sjukvården. Men samtidigt måste vi prioritera hårt och det kommer alltid att vara tight. Jag säger som gamle socialministern Gustav Möller: Varje förslösad skattekrona är en stöld från de fattiga.
– De som har långa arbetsresor ska inte behöva betala i både tid och pengar. Kollektivtrafiken i Stockholm tillhör de billigaste i landet och så ska det vara. Målet är en kollektivtrafik som gynnar alla, som bidrar till att överbrygga klassklyftorna. Och som fungerar.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medarbetaravtal

Ett gemensamt avtal för tjänstemän och arbetare.