Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Bättre avtal utlovas för Stockholms kollektivtrafik

15 juni 2005 07:54

Bränder, bristande underhåll, hot och våld, arbetsgivare svåra att komma till tals med. Med mera. Har de anställda inom kollektivtrafiken i Stockholm skäl till missnöje?
– De har anledning att vara förbannade och jag tycker också att det går för sakta fram. Men jag tror det är viktigt att alla hjälps åt, att ingen står vid sidan och skäller. SL och entreprenörerna behöver den kompetens som finns hos de anställda och vi måste hitta sätt att lita på varandra – samtidigt som vi är medvetna om våra olika roller.
Hur kommenterar du branden i en tunnelbanevagn och avslöjandena om bristande underhål?
–Vi har det politiska ansvaret och har därför tillsatt en grundlig utredning. Den får visa vad som hänt. Det är viktigare att vara grundlig än att det går snabbt. Vi har fått kritik för att vi inte ställde tågen direkt efter branden men där litade vi på Järnvägsinspektionen.
Hur är förhållandet till Seko?
– Fackets roll är att vara vaksamma – och det är även min som beställare. Om vi båda gör våra jobb tror jag att det kan bli bra. Sekos krav ligger i linje med det arbete vi redan gör, bland annat ska vi minimera hanteringen av kontanter.
Pendeltågstrafiken ska upphandlas igen, finns det risk för ett nytt misslyckande?
– Jag ville att SL skulle driva pendeltågen och inte handlade upp trafiken, men socialdemokraterna blev nedröstade på SLs styrelsemöte. Nu måste vi ha tydliga krav på kvalitet och arbetsmiljö för att förhindra ett misslyckande och vi måste bli bättre på uppföljningar. Vi ser inte längre bara på prislappen. I och med upphandlingen av Roslagsbanan började en omsvängning.
– När vi väl har antagit ett bud är det entreprenörernas sak att klara sina åtaganden, gentemot oss och personalen.
Har kollektivtrafiken de pengar den behöver?
– Vi har skjutit till en halv miljard om året till kollektivtrafiken jämfört med 2002, året innan jag blev trafiklandstingsråd. Det finns ett stort investeringsunderskott som vi försöker ta igen och anslagen till kollektivtrafiken ökar snabbare än till sjukvården. Men samtidigt måste vi prioritera hårt och det kommer alltid att vara tight. Jag säger som gamle socialministern Gustav Möller: Varje förslösad skattekrona är en stöld från de fattiga.
– De som har långa arbetsresor ska inte behöva betala i både tid och pengar. Kollektivtrafiken i Stockholm tillhör de billigaste i landet och så ska det vara. Målet är en kollektivtrafik som gynnar alla, som bidrar till att överbrygga klassklyftorna. Och som fungerar.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer