Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Bättre avtal utlovas för Stockholms kollektivtrafik

15 juni 2005 07:54

Bränder, bristande underhåll, hot och våld, arbetsgivare svåra att komma till tals med. Med mera. Har de anställda inom kollektivtrafiken i Stockholm skäl till missnöje?
– De har anledning att vara förbannade och jag tycker också att det går för sakta fram. Men jag tror det är viktigt att alla hjälps åt, att ingen står vid sidan och skäller. SL och entreprenörerna behöver den kompetens som finns hos de anställda och vi måste hitta sätt att lita på varandra – samtidigt som vi är medvetna om våra olika roller.
Hur kommenterar du branden i en tunnelbanevagn och avslöjandena om bristande underhål?
–Vi har det politiska ansvaret och har därför tillsatt en grundlig utredning. Den får visa vad som hänt. Det är viktigare att vara grundlig än att det går snabbt. Vi har fått kritik för att vi inte ställde tågen direkt efter branden men där litade vi på Järnvägsinspektionen.
Hur är förhållandet till Seko?
– Fackets roll är att vara vaksamma – och det är även min som beställare. Om vi båda gör våra jobb tror jag att det kan bli bra. Sekos krav ligger i linje med det arbete vi redan gör, bland annat ska vi minimera hanteringen av kontanter.
Pendeltågstrafiken ska upphandlas igen, finns det risk för ett nytt misslyckande?
– Jag ville att SL skulle driva pendeltågen och inte handlade upp trafiken, men socialdemokraterna blev nedröstade på SLs styrelsemöte. Nu måste vi ha tydliga krav på kvalitet och arbetsmiljö för att förhindra ett misslyckande och vi måste bli bättre på uppföljningar. Vi ser inte längre bara på prislappen. I och med upphandlingen av Roslagsbanan började en omsvängning.
– När vi väl har antagit ett bud är det entreprenörernas sak att klara sina åtaganden, gentemot oss och personalen.
Har kollektivtrafiken de pengar den behöver?
– Vi har skjutit till en halv miljard om året till kollektivtrafiken jämfört med 2002, året innan jag blev trafiklandstingsråd. Det finns ett stort investeringsunderskott som vi försöker ta igen och anslagen till kollektivtrafiken ökar snabbare än till sjukvården. Men samtidigt måste vi prioritera hårt och det kommer alltid att vara tight. Jag säger som gamle socialministern Gustav Möller: Varje förslösad skattekrona är en stöld från de fattiga.
– De som har långa arbetsresor ska inte behöva betala i både tid och pengar. Kollektivtrafiken i Stockholm tillhör de billigaste i landet och så ska det vara. Målet är en kollektivtrafik som gynnar alla, som bidrar till att överbrygga klassklyftorna. Och som fungerar.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Långt mellan parterna

På lördag löper skärgårdsavtalet ut. Men parterna står långt ifrån varandra och det är låglönesatsningen som är stötestenen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.