Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Banverket agerade inte för att stoppa farligt spårarbete

22 juni 2011 06:25

Inget gjordes dock för att stoppa de felaktiga metoderna. Och ansvarig myndighet, Transportstyrelsen, hade inte granskat företagets säkerhetsarbete sedan 2005.
Det framgår av Statens Haverikommissions utredning, som publiceras i dag onsdag.
– Det är anmärkningsvärt att inget gjordes för att avhjälpa problemen, säger Johan Gustafsson, utredningschef på Statens Haverikommission.
Av utredningen framgår att de som utförde snöröjningen lämnades att ensamma avgöra hur de skulle skydda sig, trots att arbetet var av en karaktär som, enligt reglerna, krävde att spåren stängdes av. Arbetsledningen har skyllt på tidspress, men enligt Haverikommissionen ska arbetet organiseras så att en så osäker arbetssituation inte uppkommer.
– Det finns en allmän uppfattning bland de som sysslar med spårunderhåll att tågen alltid ska rulla. De som arbetar i spåren känner en enorm press och får vänta länge på besked om de får jobba med spåret avstängt, säger Johan Gustafsson.
Han tillägger att det är ett generellt problem i branschen.
– Vi utreder olyckor där flera företag är inblandade och problemen är desamma i samtliga företag, säger han.
Efter olyckan har Transportstyrelsen genomfört säkerhetsrevisioner i hela branschen och Strukton Rail stoppat användningen av tågvarning, det vill säga när en ansvarig person varnar för ankommande tåg medan övriga arbetar.
Haverikommissionens rekommendationer till Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket är att de tillsammans måste följa upp att regler och anvisningar följs i det praktiska arbetet, inte bara på papperet.
Olyckan i Linghem är en av två som Arbetsmiljöverket anmält till åtalsprövning. Det är fortfarande oklart hur det går med åtalen. Åklagare Jan Andersson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har inväntat haverikommissionens rapport.
Bertil Sandberg är arbetsmiljöinspektör i Linköping och den som utredde Linghemolyckan. Han har läst haverikommissionens rapport och konstaterar att arbetsmiljöverket och kommissionen drar samma slutsatser.
– Det har varit ett accepterat arbetssätt att inte sköta skydds- och säkerhetsplaneringen. Ingen har efterfrågat den och därför har det känts meningslöst. Det är en kulturgrej i branschen, som kanske bara kan förändras om samhällets syn på trafiken gör det. Vi måste stå ut med att spår stängs av och tågen får vänta, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.