Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Banverket agerade inte för att stoppa farligt spårarbete

22 juni 2011 06:25

Inget gjordes dock för att stoppa de felaktiga metoderna. Och ansvarig myndighet, Transportstyrelsen, hade inte granskat företagets säkerhetsarbete sedan 2005.
Det framgår av Statens Haverikommissions utredning, som publiceras i dag onsdag.
– Det är anmärkningsvärt att inget gjordes för att avhjälpa problemen, säger Johan Gustafsson, utredningschef på Statens Haverikommission.
Av utredningen framgår att de som utförde snöröjningen lämnades att ensamma avgöra hur de skulle skydda sig, trots att arbetet var av en karaktär som, enligt reglerna, krävde att spåren stängdes av. Arbetsledningen har skyllt på tidspress, men enligt Haverikommissionen ska arbetet organiseras så att en så osäker arbetssituation inte uppkommer.
– Det finns en allmän uppfattning bland de som sysslar med spårunderhåll att tågen alltid ska rulla. De som arbetar i spåren känner en enorm press och får vänta länge på besked om de får jobba med spåret avstängt, säger Johan Gustafsson.
Han tillägger att det är ett generellt problem i branschen.
– Vi utreder olyckor där flera företag är inblandade och problemen är desamma i samtliga företag, säger han.
Efter olyckan har Transportstyrelsen genomfört säkerhetsrevisioner i hela branschen och Strukton Rail stoppat användningen av tågvarning, det vill säga när en ansvarig person varnar för ankommande tåg medan övriga arbetar.
Haverikommissionens rekommendationer till Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket är att de tillsammans måste följa upp att regler och anvisningar följs i det praktiska arbetet, inte bara på papperet.
Olyckan i Linghem är en av två som Arbetsmiljöverket anmält till åtalsprövning. Det är fortfarande oklart hur det går med åtalen. Åklagare Jan Andersson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har inväntat haverikommissionens rapport.
Bertil Sandberg är arbetsmiljöinspektör i Linköping och den som utredde Linghemolyckan. Han har läst haverikommissionens rapport och konstaterar att arbetsmiljöverket och kommissionen drar samma slutsatser.
– Det har varit ett accepterat arbetssätt att inte sköta skydds- och säkerhetsplaneringen. Ingen har efterfrågat den och därför har det känts meningslöst. Det är en kulturgrej i branschen, som kanske bara kan förändras om samhällets syn på trafiken gör det. Vi måste stå ut med att spår stängs av och tågen får vänta, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer