Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur.

25 juni 2013 14:43

Förhandlingarna har legat på sparlåga efter att Seko lade sitt varsel mot spårtrafiken. En orsak är att arbetsgivarna inom Almega delvis haft samma förhandlare på flera områden och inte ”orkat med” sedan varslen kom.

Avtalet på kommunikation, som bland annat omfattar Posten och Bring Citymail, löpte ut den sista maj. På torsdag och fredag denna vecka kommer förhandlingarna att återuppas.

-Vi ligger i samma läge som vi var på spårtrafik och telekom innan vi lade våra varsel, säger Mats Ekeklint, ombudsman på Seko.

Kraven på kommunikationsområdet liknar de som Seko haft på andra avtalsområden. Löneökningar i krontal, minst 700 kronor eller 2,8 procent för ett år. Tillägg till föräldrapenningen. Lägstalönerna ska höjas med lika mycket och om parterna inte blir överens om lönesättningen lokalt vill Seko ha en garanterad höjning till alla.

Seko kräver regler som motverkar slentrianmässig användning av visstidsanställningar och stärker rätten till fast jobb. Dessutom vill Seko har ökad rätt till heltid.

På järnvägsinfrastrukturområdet, där avtalet löpte ut sista mars, är en preliminär träff inbokad till fredag denna vecka. Sekos krav följer LO-samordningen med 2,8 procent och minst 700 kronor, plus tillägg till föräldrapenningen.

–Vi har inte några stötestenar, förhandlingarna fortsätter, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko.   

Avtalet på området är relativt nytt och till att börja med omfattade avtalet enbart Infranord.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Järnvägsunderhåll

Tre röster om organisationförändringarna i järnvägsunderhållet

Robert Röder, vd Struktion rail, Valle Karlsson ordförande Seko och Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord kommenterar regeringens planer på att föra över Infranords basunderhållskontrakt till Trafikverket. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Tomas Eneroth: Vi måste ha effektivare underhåll och mer tid i spåren”

Tomas Eneroth: Vi måste ha effektivare underhåll och mer tid i spåren”

Mer statligt ansvar ger mer tid i spåren och effektivare underhåll. Det tror infrastrukturminister Tomas Eneroth, som tillsatt en utredning i syfte att Trafikverket ska sköta hälften av basunderhållskontrakten i egen regi. Läs mer

Järnvägsunderhåll

Små skillnader mellan företagsavtal för Infranord och VR Track

– Hos oss som i andra företag är det högre grundlöner i storstäderna än på mindre orter. Vi har individuella löner, med skydd för nyanställda som inte har full yrkeserfarenhet. Läs mer

Osäkra anställningar inom järnvägsunderhåll

Osäkra anställningar inom järnvägsunderhåll

Hälften av personalen som arbetar med basunderhållet på järnvägen är inhyrd till de stora företagen. Av dem har 80 procent en mycket osäker anställning, många är sms-anställda. Trenden är att inhyrning och osäkra anställningar ökar. Läs mer

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Infranord varslar 400

Fortsatt sjunkande volymer gör att Infranord varslar om övertalighet på 400 tjänster. Samtidigt genomför bolaget en omorganisation där antalet regioner minskas från sex till tre. Läs mer

Första träffen med medlarna i dag

Idag tisdag träffar Seko medlarna i tvisten med Almega på bransch kommunikation. Seko har varslat om konflikt på området från och med den 18 september. Läs mer

Avtal klart på infrastruktur

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på järnvägsinfrastrukturområdet. Avtalet ger löneökningar 6,8 procent på tre år. Läs mer