Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Avtalslängd avgörande på spåravtalet

I dag på eftermiddagen träffar parterna på spårtrafikområdet medlarna för första gången. Det säger Lars Friberg, avtalsansvarig för spårområdet på Almega. Medlare utsågs i går efter att Seko i måndags varslat om strejk på flera järnvägsföretag från den 20 juni.

12 juni 2013 10:21

–Vi beklagar varslet.Vi hade bra samtal både i söndags och på måndagen, säger Lars Friberg.

Striden gäller i huvudsak vad som ska gälla för anställda vid verksamhetsövergång eller när företag ombildas under pågående entreprenad. Seko vill skydda löner och allmänna villkor från att försämras vid en upphandling.

Lars Friberg säger att parterna i stort sett är överens om att branschavtalet när det gäller verksamhetsövergång bör ses över och utvecklas.

–Men Seko vill gå betydligt snabbare fram än vi och ha en ny reglering inom ett år. Vi har föreslagit en arbetsgrupp där vi tillsammans med både Seko och ST går igenom avtalet ordentligt. Vi gjorde en liknande förändring av bussavtalet, det tog fem år, säger Lars Friberg.  

Seko har sagt nej till arbetsgrupp.

–Arbetsgivarna vill att vi ska ha ett treårsavtal och att arbetsgruppen ska arbeta under fredsplikt, säger Sekos ombudsman P O Fällman. Det är inte möjligt för oss. Vi måste ha en chans att försvara våra medlemmar mot sämre villkor.

Lars Friberg medger att Almega vill arbeta i lugn och ro och att en lösning kan vara att utse en opartisk ordförande i en sådan arbetsgrupp.

–Seko vill ha ett avtal som går att säga upp efter ett år, säger han. Vi vill inte ha det så osäkert.

Under tiden som ni arbetar hinner flera nya upphandlingar genomföras och Seko anser att risken är stor att villkoren försämras vid varje tillfälle. Vad säger du om det?

–Det är ständigt nya upphandlingar och vid varje tillfälle, utom ett, har inrangeringen gått bra. Vi har bara ett exempel på motsatsen, det är Götalandståg/SJ i Västsverige.

Kan SJ vara en murbräcka och bli först med att försämra villkoren? Det befarar fackliga företrädare.

–Nej, alla har försökt lösa problemen med Götalandståg/SJ.

Men villkoren är betydligt sämre i SJ:s lokala avtal än det som DSB Väst hade. Lönerna skiljer flera tusen kronor.

–Vi anser inte att villkoren är neddumpade. Avtalen är olika men är likvärdiga, parterna har gjort ett byte av villkor.

Vad har man bytt?

–Det vill jag inte gå in på.

Bussavtalet som Lars Friberg hänvisar till reglerar vissa villkor för personalen men enbart när en upphandlings betraktas som verksamhetsövergång. Kommunal har nyligen varslat om konflikt på avtalet för att skydda personalens anställningar vid byte av operatör.

Ett av Kommunals krav är att anställda ska få följa med till den arbetsgivare som vinner upphandlingen på trafiken, utan att behöva söka om sina tjänster

Lars Friberg menar att det inte går att jämföra de olika varslen. I det ena fallet, Seko, handlar det som villkor och i det andra om anställningar.

Sekos strejkvarsel berör pendel- och regionaltrafik i Stockholm, Göteborg och Skåne, men också tunnelbanans röda linje i Stockholm samt flera av stadens lokalbanor. Tunnelbanan körs av företaget MTR och lokalbanorna av Arriva.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

6 kommentarer

  1. Götalandstågsanställd

    Det finns INGEN hos oss på Götalandståg som tycker att avtalet vi har nu, Spåra-SJ, och det vi hade förut, DSB:s avtal, är likvärdiga. Villkoren är dumpade utan dess like!

    Avsevärt sämre lön och avsevärt sämre arbetstidsvillkor. Vad har vi fått istället som gör avtalen likvärdiga? Kan Lars Friberg vara snäll och svara på det. Nej, just det, det ville han ju inte gå in på…

  2. Yvonne Nilsson Götalandståg

    Men snälla Lars Friberg hur är du vaggad. Hur kan avtalen vara likvärdiga när lönen på SJ är ca 3000:- lägre/ mån…Kan du förklara vad som är likvärdigt med det!!!

  3. Anonym

    Skulle vi på Götaland gå med på enbart försämringar ??? NEJ !!! Skulle arbetsgivarna lyckas så har snart hela Sveriges befolkning sämre lön och avtal än de haft tidigare …

    Av Götalandsanställd idag kl15.38

  4. Eha

    Helt sjukt det hela

  5. Ner med borgarpacket!

    I ett pressmeddelande säger Lars Friberg följande
    ”Om SEKO:s förslag skulle få gälla vid verksamhetsövergångar så skulle det innebära att människor anställda i samma företag och med samma arbetsuppgifter skulle kunna ha helt olika villkor, beroende på var de arbetat tidigare. Det är inte rimligt, säger Lars Friberg.”

    MEN DET ÄR JU PRECIS SÅ DET SER UT PÅ SJ GÖTALANDSTÅG!!!
    Det är tack vare ni ALMEGA ( sveriges i särklass sämsta branchförbund) och SJ AB, då ni har folk i SJs styrelse så ni gör ju som ni vill mot de anställda

  6. Timmis-strejken 2014, del 2: Lite om Västtrafiken 2009-2013, och om strejken som aldrig bröt ut. | Ja ja, bra bra...

    […] ser också ett problem i att skriva ett treårigt avtal, vilket Almega vill. Det skulle nämligen innebära att man inte kan varsla om konflikt ifall […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

6F stödjer Idolstrejk

Förbunden inom 6F ger sitt stöd till Musikerförbundet, som har varslat om strejk för Idoldeltagarna om inte produktionsbolaget tecknar kollektivavtal. 6F överväger sympatiåtgärder. Läs mer

Veolia ställer in lokal förhandling

Veolia har meddelat Seko att dagens planerade förhandlingar ställs in. Det betyder att det inte blir några lokala förhandlingar på Veolia Öresundståg, så som de centrala parterna önskar. Läs mer

Nya lokala förhandlingar på Veolia

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om en begränsning av deltider och visstider fortsätter, en vecka efter att Seko lade sitt strejkvarsel mot Veolia. Läs mer

Seko varslar om strejk på Veolia

Seko varslar om strejk för samtliga medlemmar på Veolia Öresundståg och Veolia Snälltåget från och med den 2 juni klockan 03:00. Varslet överlämnas i dag till Almega. Det centrala spårtrafikavtalet sades upp den 15 maj. Läs mer

Nära strejk i skärgårdstrafiken

På måndag klockan 12.00 bryter strejken ut och Göteborgs och Stockholms skärgårdar. Om inte medlarna under helgen kommer med ett bud som båda parterna acceptera. Läs mer

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Första träffen med medlarna i dag

Idag tisdag träffar Seko medlarna i tvisten med Almega på bransch kommunikation. Seko har varslat om konflikt på området från och med den 18 september. Läs mer

Seko varslar om strejk på Posten

Seko varslar om konflikt på bransch kommunikation från och med 18 september. 2 000 medlemmar tas ut i strejk på Posten, Bring Citymai, Aviator och Menzies. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer