Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Kenth Svensson arbetade länge på Karlskronavarvet. Foto: Ola Åkerborn
Reportage

Asbest dödar än

Drygt 30 år efter totalförbudet av asbest fortsätter varvsarbetarna från Karlskrona att dö i lungsäckscancer. Bara under 2012 och 2013 dog 13 blekingebor i sjukdomen, som i vanliga fall bara drabbar en på miljonen.

14 april 2014 12:53

Kenth Svensson, 70, drar sig till minnes hur kollegor på Karlskronavarvet låg och vilade ovanpå de stora asbestdukarna på lunchrasten. Idag är många av dem avlidna i lungcancer.

Kenth Svensson började på varvet 1961, som 17-åring. Han var grovplåtslagare och från första dagen exponerad mot asbest i olika former.

– Så här i efterhand kan man tycka att det var konstigt att ingen förstod hur farligt det var. Man visste ju att de som bröt den blå asbesten sällan blev äldre än 48 år. Men av någon anledning brydde man sig inte, vi jobbade bara på, berättar Kenth Svensson.

Det fanns inga särskilda säkerhetsrutiner utan asbesten betraktades som vilket annat material som helst.

– Du kan ju själv tänka dig vad som hände när någon körde igång slipmaskinen inuti någon av båtarna. På några sekunder fylldes hela utrymmet med damm som for runt. På det sättet blev alla mer eller mindre utsatta, berättar Kenth.

– Jag minns hur gubbarna kunde lägga sig och vila ovanpå dukar med asbest när de hade rast. En del gjorde till och med kuddar som de lutade huvudet emot.

– Det är inte riktigt klokt när man tänker på det, men det är helt sant!

Men med tiden blev ryktena om att asbesten kunde vara farlig allt mer ihärdiga. Bland kollegorna på varvet diskuterades frågan redan på 60-talet. Men något gehör fick man inte från företaget och ännu fanns inga bevis för hälsoriskerna.

– Vi diskuterade saken med skyddsingenjören men fick bara beskedet att det var helt ofarligt. Klubben drev den här frågan men vi fick inget stöd eller hjälp från företaget.

Efter att riskerna med asbest blev kända på 70-talet fasades materialet ut från varvet i Karlskrona. Kenth Svensson tycker inte att man kan klandra företagets agerande efter totalförbudet 1982.

– De följde ju förbudet, det kan man inte säga något om. Och jag tycker att de hanterade frågan på ett bättre sätt efter det. Men visst kan man önska att de hade tagit våra varningar på större allvar och reagerat tidigare.

Han har genom åren sett många kollegor dö i förtid i lungcancer. Själv drabbades han för några år sedan av plack i lungorna, en sorts förhårdnad på lungvävnaden.

– Det upptäcktes av en tillfällighet när jag röntgade lungorna av andra anledningar. Men förhoppningsvis är det något som inte behöver påverka lungfunktionen negativt, säger 70-åringen och tillägger:

– Hela historien är en enda tragedi. Det är så många som har drabbats och som fortfarande drabbas. Och många har blivit utan ersättning, det tycker jag är en stor skam.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Arbetstagarorganisation

En fackförening.