ISS får utökat uppdrag under försöksperioden och behöver 25 nya kontrollanter, enligt ombudsman Juwanro Hadddad på Seko Stockholm.

-Det är frivilligt att söka till ISS. Den som säger nej får vara kvar på Arriva, säger han.

Fackförbundet ST som också organiserar konduktörer menar att erbjudandet försätter personalen i en utpressningssituation.

Juwanro Haddad delar inte den uppfattningen, men säger att Arriva naturligtvis vill bli av med personal för att spara pengar.

Försöksperioden inleds i juni och pågår resten av 2016. Samtidigt som konduktörerna avskaffas ska så kallade viseringsstolpar placeras ut på stationerna. Passagerarna ska själva sköta biljettviseringen. Och kontrollerna i sin tur öka.

Seko har kritiserat förändringen och anser att intäkterna kommer att minska kraftigt utan konduktörer. Dessutom minskar service och trygghet för passagerarna, enligt facket.

Efter en utvärdering av försöket – som endast utgår ifrån hur det blir med intäkterna – ska trafiknämnden i Stockholms läns landsting fatta beslut om konduktörerna ska bort permanent.

-Mycket hänger på politikerna, säger Juwanro Haddad. De har tidigare fattat beslut om att konduktörerna ska erbjudas andra arbetsuppgifter.