Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2016

Arbetstidsfrågor hetast i spårtrafiken

Sommaren 2014 gick Seko ut i strejk för att begränsa användningen av tim- och visstidsanställda på Veolia Öresundståg.

15 december 2015 16:40

Fakta

Spårtrafik

Antal medlemmar: 10000.

Företag: SJ; Green Cargo, Hector rail, Sodexo, ISS, Tågkompaniet, Transdev, Euromaint m fl.

Yrkesgrupper: Lokförare, ombordpersonal, städare, verkstadstekniker, kundtjänstmedarbetare, säljare m fl.

Avtal: Spårtrafikavtalet som löper ut den sista mars 2016.

Seko fick igenom sina krav, men än så länge är inte femprocentsbegränsningen genomförd på Transdev Öresundståg, som det heter nu.

Strejken ledde också till en höjning av timlönen för alla timanställda i spårbranschen. Den har fått till följd att lönerna ökat, men även att andelen timanställda minskar i många företag. Istället har andelen deltidsanställda ökat.

Flera företag, exempelvis SJ Götalandståg, nyanställde ombordpersonal enbart på deltid.

– Det är hopplöst, säger Jenny Randulv, på SJ Götalandståg. Det blir svårt för den enskilde att klara sig.

Ett särskilt problem för deltidsanställda är att de i praktiken arbetar heltid, men med lägre lön än om de hade haft en heltidstjänst. Tiden upp till heltid ersätts inte med övertid, utan med så kallad mertid.

Vid spårbranschens avtalskonferens i början av december var frågan om deltid och visstid uppe till diskussion. Många företag har problem med otrygga jobb och det finns ett missbruk av visstid och deltid.

Efter strejken 2014 blev timanställda dyrare. Om mertid istället blir övertid kan det göra deltidsanställningar dy­rare för arbetsgivarna, var några av de idéer som dök upp under avtalskonferensen.

Andra frågor som diskuterades var arbetstidsregler, arbetstidsförkortning, diskriminering av deltidsanställda och verksamhetsövergång som leder till att villkoren för de antällda ofta blir sämre om de ens får följa med.

Kebba Trawally arbetar som biljettkontrollant i Stockholms lokaltrfaik, anställd av ISS.  För honom är frågan om verksamhetsövergång den viktigaste, något som drabbat hans egen arbetsplats när ISS tog över efter Securitas och flera personer blev av med jobbet.

– Det är väldigt viktigt att vi reglerar den frågan i avtalet eftersom det är ett så stort problem för branschen.

En annan fråga som han vill lyfta och där han verkar ha avtalskonferensen med sig, är del­tidsproblematiken.

kebba_foto_mattias

– Många blir anställda på 75 procent, men jobbar heltid nästan hela tiden. Företagen vill inte ha folk på 100 procent utan vill vara flexibla. Det är också något vi måste komma åt i avtalet, säger Kebba Trawally.

Ett hett debattämne på konferensen var om det ska satsas extra för att höja de lägsta lönerna på avtalsområdet. Då måste man ta en del av potten och lägga på dem med lägst lön.

– Vi måste sluta glappet mellan dem som tjänar mest och minst, säger Bassam Said som är tunnelbanestädare, anställd av Reneriet.

Han anser att det varit för mycket fokus på de högst betalda, som på spåravtalet är lokförarna som tjänat drygt 30 000. Städarna på Reneriet, i andra änden av skalan, ligger på 19 000 kronor i månaden.

bassam_foto_mattias

– För oss är det avtalets lägsta löner som gäller. Jag tycker att man bryr sig alldeles för mycket om lokisarna och glömmer bort Man är rädd att lokförarna ska byta till ST om man tar lite av deras pengar för att höja lägstlönerna, och det håller inte.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer