Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Arbetets tråkighet

Haft ett tråkigt jobb? Blivit ersatt av en robot? Så bra - eller kanske inte. För är jobbet du hänvisas till verkligen roligare och intressantare, och vad händer på arbetsplatser där robotarna tar över.

15 februari 2017 14:42

Om du har tråkigt på jobbet är det förmodligen bara en tidsfråga innan en robot av något slag har befriat dig från det, vilket kanske inte nödvändigtvis är något att beklaga sig över så länge det finns roligare jobb som väntar runt hörnet.

Problemet är att det inte alltid finns något nytt jobb som väntar runt hörnet och att allt färre av de jobb som ändå väntar inte är särskilt roliga, i varje fall om man får tro de samstämmiga undersökningar som visar att alltfler människor är oengagerade eller vantrivs på sina jobb.

Till saken hör att inte heller jobb som nyss betraktades som roliga, eller i varje fall någotsånär kvalificerade, går säkra för robotar och deras algoritmer (de dataprogram som definierar robotarnas arbetsgifter och styr dem).

Och att även jobb som tills vidare går säkra riskerar att få något algoritmiskt över sig också de, eftersom det är med algoritmers sätt att ”arbeta” som allt fler mänskliga jobb kommer att jämföras och konkurrera.

På område efter område ställs numera mänsklig intelligens mot något som kallas artificiell intelligens, och där den artificiella intelligensen bedöms vara smartare, eller åtminstone mera kostnadseffektiv, riskerar mänsklig intelligens att nedvärderas.

Och med den värdet av omdöme, erfarenhet, inlevelse, empati och annat som hör den mänskliga intelligensen till. Och därmed också värdet av det vi kallar den mänskliga faktorn och som vanligen förknippas med människans förmåga att göra misstag men som lika mycket bör förknippas med människans förmåga att göra det storartade.

Det här är ett av flera skäl, tror jag, till att människor vantrivs på sina jobb, i synnerhet på jobb där kärnverksamheten, om man så får säga, är att jobba med människor. Att jobba med människor inom exempelvis vård (också kriminalvård), skola och omsorg är inte bara att ha intelligens nog att utföra en på förhand ”programmerad” arbetsuppgift, utan också att göra bedömningar, etablera relationer, skapa förtroende och värdera individuella resultat.

Det innebär också att en arbetsuppgift som bygger på mänsklig intelligens inte alltid kan sägas vara fullgjord bara för att den tid som avsatts för att fullgöra den har gått ut. En sjuksköterska eller lärare eller vårdare som känner att de inte fått tid och möjlighet att göra sitt jobb, som istället tvingats anpassa vad de måste göra till vad en algoritm i något managementsystem har bestämt att de måste göra på ett visst sätt och på en bestämd tid och med ett bestämt resultat, riskerar att leva med en gnagande känsla av att inte ha gjort sitt jobb och må dåligt av det.

Det finns kort sagt stora områden i arbetslivet där det här sättet att organisera arbetet, låt oss kalla det robotsättet, minskar förutsättningarna att göra ett bra jobb och istället ökar vantrivseln på jobbet.

Det är kort sagt dags för den mänskliga intelligensen att visa vad den går för. Exempelvis genom att bättre förstå vilka jobb den artificiella intelligensen kan göra bättre – och vilka jobb den kan göra sämre.

Göran Rosenberg, journalist och författare
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.