Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Anthon vill inte vara med om fler konkurser

Anthon Sundgren vill inte jobba i Blå tågets verkstad längre. Efter att har varit med om två konkurser på drygt två år tackade han nej till nytt jobb och blev av med sin lönegaranti. Sekos ombudsman Maud Kjellberg anser att han gjorde rätt. Företaget är inte seriöst, säger hon.

3 november 2016 08:59

Sedan en tid tillbaka är det känt att Hector Rail ska ta över Blå tågets trafik från mitten av december. Hector Rail bemannar loken och tar det fulla säkerhetsansvaret. Det senare betyder att Transportstyrelsens beslut att dra in Blå tågets trafiktillstånd i praktiken inte gäller längre.

Det är dock Blå tåget, eller Skandinaviska Jernbanors, ägare som ska stå för resten av bemanningen, allt från verkstad och kundtjänst till ombordpersonal och kockar i restaurangen.

Nyrekryteringen pågår just nu, trots att det är oklart i vilket bolag personalen ska ha sin anställning.

-Personalen i kundtjänsten och i verkstaden är tillfälligt anställda i Skandinaviska Jernbanor, men ägarna har inte tagit ställning till i vilket eller vilka bolag resten av personalen ska anställas, säger Peter Schmidt, vd i Skandinaviska Jernbanor.

Peter Schmidt tycker inte att det är något problem.

-Det kommer att bli klart inom någon vecka. Det kan bli ett nytt personalbolag eller också anställs de direkt i Skandinaviska Jernbanor.

Så sent som i september i år gick Blå tågets senaste personalbolag Anemone Tågpersonal i konkurs. De som var anställda i Anemone har, enligt Peter Schmidt, erbjudits arbete i samband med nyrekryteringen.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg, som följt Blå tåget under en längre tid, kan inte bekräfta att något erbjudande gått till den tidigare ombordpersonalen.

Hon skulle dock inte rekommendera tidigare anställda att ta jobb i något av de nya bolag som är anknutna till Skandinaviska Jernbanor.

-Det är inte ett seriöst företag, säger hon. På två år har två personalbolag försatts i konkurs och ingen vet hur det går om det bildas nya företag.

En av de som drabbats av båda konkurserna är Anthon Sundgren. Han jobbade i verkstaden i två och ett halvt år och efter den senaste konkursen kände han att det fick räcka.

Han tackade därför nej till ett nytt erbjudande om ytterligare en anställning i samma verkstad från oktober i år.

Ett nej som lett till att konkursförvaltaren nekat honom statlig lönegaranti.

-Det kom som en överraskning att inte få lönegaranti under min uppsägningstid. Jag har bestämt mig för att få konkursförvaltarens beslut omprövat, säger Anthon Sundgren.

Maud Kjellberg hjälper Anthon med överprövningen. Hon menar att Anthon Sundgren ska kunna tacka nej till ett osäkert och i hennes ögon oseriöst erbjudande.

-Företaget han skulle jobba för var ett vilande bolag och exempelvis inte registrerat för f-skatt. För mig betyder det att det inte var ett seriöst erbjudande.

Maud Kjellberg hoppas också att övriga omständigheter, som att det varit flera konkurser också ska räknas in i bedömningen när Stockholms tingsrätt fattar beslut om lönegarantin,

De olika turerna med personalbolag som går i konkurs påverkar inte Blå tågets möjlighet att bedriva trafik, enligt Emma Bengtsson, t f sektionschef på Transportstyrelsen.

-Hector Rail har tillstånd för trafiken och ska göra riskanalys. Det är också Hector Rail som bär det fulla ansvaret för personal i säkerhetstjänst och ska ha kontroll på kompetenskrav och hälsokrav för personalen, säger hon.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.