Sedan en tid tillbaka är det känt att Hector Rail ska ta över Blå tågets trafik från mitten av december. Hector Rail bemannar loken och tar det fulla säkerhetsansvaret. Det senare betyder att Transportstyrelsens beslut att dra in Blå tågets trafiktillstånd i praktiken inte gäller längre.

Det är dock Blå tåget, eller Skandinaviska Jernbanors, ägare som ska stå för resten av bemanningen, allt från verkstad och kundtjänst till ombordpersonal och kockar i restaurangen.

Nyrekryteringen pågår just nu, trots att det är oklart i vilket bolag personalen ska ha sin anställning.

-Personalen i kundtjänsten och i verkstaden är tillfälligt anställda i Skandinaviska Jernbanor, men ägarna har inte tagit ställning till i vilket eller vilka bolag resten av personalen ska anställas, säger Peter Schmidt, vd i Skandinaviska Jernbanor.

Peter Schmidt tycker inte att det är något problem.

-Det kommer att bli klart inom någon vecka. Det kan bli ett nytt personalbolag eller också anställs de direkt i Skandinaviska Jernbanor.

Så sent som i september i år gick Blå tågets senaste personalbolag Anemone Tågpersonal i konkurs. De som var anställda i Anemone har, enligt Peter Schmidt, erbjudits arbete i samband med nyrekryteringen.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg, som följt Blå tåget under en längre tid, kan inte bekräfta att något erbjudande gått till den tidigare ombordpersonalen.

Hon skulle dock inte rekommendera tidigare anställda att ta jobb i något av de nya bolag som är anknutna till Skandinaviska Jernbanor.

-Det är inte ett seriöst företag, säger hon. På två år har två personalbolag försatts i konkurs och ingen vet hur det går om det bildas nya företag.

En av de som drabbats av båda konkurserna är Anthon Sundgren. Han jobbade i verkstaden i två och ett halvt år och efter den senaste konkursen kände han att det fick räcka.

Han tackade därför nej till ett nytt erbjudande om ytterligare en anställning i samma verkstad från oktober i år.

Ett nej som lett till att konkursförvaltaren nekat honom statlig lönegaranti.

-Det kom som en överraskning att inte få lönegaranti under min uppsägningstid. Jag har bestämt mig för att få konkursförvaltarens beslut omprövat, säger Anthon Sundgren.

Maud Kjellberg hjälper Anthon med överprövningen. Hon menar att Anthon Sundgren ska kunna tacka nej till ett osäkert och i hennes ögon oseriöst erbjudande.

-Företaget han skulle jobba för var ett vilande bolag och exempelvis inte registrerat för f-skatt. För mig betyder det att det inte var ett seriöst erbjudande.

Maud Kjellberg hoppas också att övriga omständigheter, som att det varit flera konkurser också ska räknas in i bedömningen när Stockholms tingsrätt fattar beslut om lönegarantin,

De olika turerna med personalbolag som går i konkurs påverkar inte Blå tågets möjlighet att bedriva trafik, enligt Emma Bengtsson, t f sektionschef på Transportstyrelsen.

-Hector Rail har tillstånd för trafiken och ska göra riskanalys. Det är också Hector Rail som bär det fulla ansvaret för personal i säkerhetstjänst och ska ha kontroll på kompetenskrav och hälsokrav för personalen, säger hon.