Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Anthon vill inte vara med om fler konkurser

Anthon Sundgren vill inte jobba i Blå tågets verkstad längre. Efter att har varit med om två konkurser på drygt två år tackade han nej till nytt jobb och blev av med sin lönegaranti. Sekos ombudsman Maud Kjellberg anser att han gjorde rätt. Företaget är inte seriöst, säger hon.

3 november 2016 08:59

Sedan en tid tillbaka är det känt att Hector Rail ska ta över Blå tågets trafik från mitten av december. Hector Rail bemannar loken och tar det fulla säkerhetsansvaret. Det senare betyder att Transportstyrelsens beslut att dra in Blå tågets trafiktillstånd i praktiken inte gäller längre.

Det är dock Blå tåget, eller Skandinaviska Jernbanors, ägare som ska stå för resten av bemanningen, allt från verkstad och kundtjänst till ombordpersonal och kockar i restaurangen.

Nyrekryteringen pågår just nu, trots att det är oklart i vilket bolag personalen ska ha sin anställning.

-Personalen i kundtjänsten och i verkstaden är tillfälligt anställda i Skandinaviska Jernbanor, men ägarna har inte tagit ställning till i vilket eller vilka bolag resten av personalen ska anställas, säger Peter Schmidt, vd i Skandinaviska Jernbanor.

Peter Schmidt tycker inte att det är något problem.

-Det kommer att bli klart inom någon vecka. Det kan bli ett nytt personalbolag eller också anställs de direkt i Skandinaviska Jernbanor.

Så sent som i september i år gick Blå tågets senaste personalbolag Anemone Tågpersonal i konkurs. De som var anställda i Anemone har, enligt Peter Schmidt, erbjudits arbete i samband med nyrekryteringen.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg, som följt Blå tåget under en längre tid, kan inte bekräfta att något erbjudande gått till den tidigare ombordpersonalen.

Hon skulle dock inte rekommendera tidigare anställda att ta jobb i något av de nya bolag som är anknutna till Skandinaviska Jernbanor.

-Det är inte ett seriöst företag, säger hon. På två år har två personalbolag försatts i konkurs och ingen vet hur det går om det bildas nya företag.

En av de som drabbats av båda konkurserna är Anthon Sundgren. Han jobbade i verkstaden i två och ett halvt år och efter den senaste konkursen kände han att det fick räcka.

Han tackade därför nej till ett nytt erbjudande om ytterligare en anställning i samma verkstad från oktober i år.

Ett nej som lett till att konkursförvaltaren nekat honom statlig lönegaranti.

-Det kom som en överraskning att inte få lönegaranti under min uppsägningstid. Jag har bestämt mig för att få konkursförvaltarens beslut omprövat, säger Anthon Sundgren.

Maud Kjellberg hjälper Anthon med överprövningen. Hon menar att Anthon Sundgren ska kunna tacka nej till ett osäkert och i hennes ögon oseriöst erbjudande.

-Företaget han skulle jobba för var ett vilande bolag och exempelvis inte registrerat för f-skatt. För mig betyder det att det inte var ett seriöst erbjudande.

Maud Kjellberg hoppas också att övriga omständigheter, som att det varit flera konkurser också ska räknas in i bedömningen när Stockholms tingsrätt fattar beslut om lönegarantin,

De olika turerna med personalbolag som går i konkurs påverkar inte Blå tågets möjlighet att bedriva trafik, enligt Emma Bengtsson, t f sektionschef på Transportstyrelsen.

-Hector Rail har tillstånd för trafiken och ska göra riskanalys. Det är också Hector Rail som bär det fulla ansvaret för personal i säkerhetstjänst och ska ha kontroll på kompetenskrav och hälsokrav för personalen, säger hon.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.