Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Anthon vill inte vara med om fler konkurser

Anthon Sundgren vill inte jobba i Blå tågets verkstad längre. Efter att har varit med om två konkurser på drygt två år tackade han nej till nytt jobb och blev av med sin lönegaranti. Sekos ombudsman Maud Kjellberg anser att han gjorde rätt. Företaget är inte seriöst, säger hon.

3 november 2016 08:59

Sedan en tid tillbaka är det känt att Hector Rail ska ta över Blå tågets trafik från mitten av december. Hector Rail bemannar loken och tar det fulla säkerhetsansvaret. Det senare betyder att Transportstyrelsens beslut att dra in Blå tågets trafiktillstånd i praktiken inte gäller längre.

Det är dock Blå tåget, eller Skandinaviska Jernbanors, ägare som ska stå för resten av bemanningen, allt från verkstad och kundtjänst till ombordpersonal och kockar i restaurangen.

Nyrekryteringen pågår just nu, trots att det är oklart i vilket bolag personalen ska ha sin anställning.

-Personalen i kundtjänsten och i verkstaden är tillfälligt anställda i Skandinaviska Jernbanor, men ägarna har inte tagit ställning till i vilket eller vilka bolag resten av personalen ska anställas, säger Peter Schmidt, vd i Skandinaviska Jernbanor.

Peter Schmidt tycker inte att det är något problem.

-Det kommer att bli klart inom någon vecka. Det kan bli ett nytt personalbolag eller också anställs de direkt i Skandinaviska Jernbanor.

Så sent som i september i år gick Blå tågets senaste personalbolag Anemone Tågpersonal i konkurs. De som var anställda i Anemone har, enligt Peter Schmidt, erbjudits arbete i samband med nyrekryteringen.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg, som följt Blå tåget under en längre tid, kan inte bekräfta att något erbjudande gått till den tidigare ombordpersonalen.

Hon skulle dock inte rekommendera tidigare anställda att ta jobb i något av de nya bolag som är anknutna till Skandinaviska Jernbanor.

-Det är inte ett seriöst företag, säger hon. På två år har två personalbolag försatts i konkurs och ingen vet hur det går om det bildas nya företag.

En av de som drabbats av båda konkurserna är Anthon Sundgren. Han jobbade i verkstaden i två och ett halvt år och efter den senaste konkursen kände han att det fick räcka.

Han tackade därför nej till ett nytt erbjudande om ytterligare en anställning i samma verkstad från oktober i år.

Ett nej som lett till att konkursförvaltaren nekat honom statlig lönegaranti.

-Det kom som en överraskning att inte få lönegaranti under min uppsägningstid. Jag har bestämt mig för att få konkursförvaltarens beslut omprövat, säger Anthon Sundgren.

Maud Kjellberg hjälper Anthon med överprövningen. Hon menar att Anthon Sundgren ska kunna tacka nej till ett osäkert och i hennes ögon oseriöst erbjudande.

-Företaget han skulle jobba för var ett vilande bolag och exempelvis inte registrerat för f-skatt. För mig betyder det att det inte var ett seriöst erbjudande.

Maud Kjellberg hoppas också att övriga omständigheter, som att det varit flera konkurser också ska räknas in i bedömningen när Stockholms tingsrätt fattar beslut om lönegarantin,

De olika turerna med personalbolag som går i konkurs påverkar inte Blå tågets möjlighet att bedriva trafik, enligt Emma Bengtsson, t f sektionschef på Transportstyrelsen.

-Hector Rail har tillstånd för trafiken och ska göra riskanalys. Det är också Hector Rail som bär det fulla ansvaret för personal i säkerhetstjänst och ska ha kontroll på kompetenskrav och hälsokrav för personalen, säger hon.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.