Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Anställningsvillkoren hotade i Gotlandstrafiken

27 november 2006 09:17

– Vi har fått indikationer från flera aktörer på marknaden att anbudstiden var för kort för att lägga seriösa anbud. Det är en komplex affär. Så för att skapa bättre förutsättningar att få konkurrens har vi beslutat förlänga tiden från 21 december till den 25 januari, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Rikstrafiken.
Hur stort intresset är för att lämna anbud kan han däremot inte kommentera.
Tallink har genom två stora fartygsaffärer i år blivit det största rederiet på Östersjön. Spekulationer om att rederiet är intresserade av att lägga anbud på att ta över Gotlandstrafiken aktualiserar två frågor som har principiellt stort intresse för Seko.

• Dels handlar det om vilken flagg färjorna ska ha.
I upphandlingsunderlaget krävs att bolaget som står för anbudet ska finnas i något EU-/EES-land och ha sina fartyg registrerade inom EU/EES. Men eftersom sjöfartsstöden ser olika ut i EU-länderna skapar det olika förutsättningar. En svenskflaggad färja kan inte få något statligt stöd för att gå i trafik mellan Gotland och fastlandet – medan vissa EU-länders sjöfartsstöd tillåter ett stöd till samma trafik.
Staffan Widlert medger att de olika reglerna för sjöfartsstöd är ett problem.
– Det gör att rederierna tävlar på olika villkor. Svenska rederier menar att de hamnar i en avsevärd uppförsbacke. Vi skulle vilja ha lika villkor, så att det som blir avgörande är vem som kan köra trafiken bäst. Framför allt är det beklagligt när länder tävlar med subventioner för att gynna det egna landet. Men vi ska komma ihåg att sjöfartsstödet inte är det enda som påverkar ekonomin.

• Dels handlar det om villkoren för dem som jobbar ombord i färjorna.
– Vi ställer inte krav på kollektivavtal, men vi ställer krav på en jämförbar lönenivå med vad som gäller i Sverige. Våra jurister har kommit fram till att vi inte har rätten att kräva kollektivavtal i upphandlingen, säger Stefan Widlert.
Samtidigt konstaterar han att han tror att det kommer att behövas ett kollektivavtal för att driva trafiken.
– Den största frågan inte lönenivån utan arbetstidsregler och så vidare. Det ger väldigt olika kostnader. Men det blir en fråga för arbetsgivaren och facken. Vi skulle verkligen önska att den här frågan vore klart utredd, så att vi visste säkert vilka krav vi kan ställa.
Efter den 25 januari är såväl antalet anbud som vilka aktörerna är sekretessbelagt medan Rikstrafiken förhandlar med anbudsgivarna. Det kan ta ända fram till sommaren år 2007 innan beslutet är klart.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Nyanställningsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar arbetsgivarens möjlighet att nyanställa personal på en arbetsplats eller inom ett företag.