Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Anställningsvillkoren hotade i Gotlandstrafiken

27 november 2006 09:17

– Vi har fått indikationer från flera aktörer på marknaden att anbudstiden var för kort för att lägga seriösa anbud. Det är en komplex affär. Så för att skapa bättre förutsättningar att få konkurrens har vi beslutat förlänga tiden från 21 december till den 25 januari, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Rikstrafiken.
Hur stort intresset är för att lämna anbud kan han däremot inte kommentera.
Tallink har genom två stora fartygsaffärer i år blivit det största rederiet på Östersjön. Spekulationer om att rederiet är intresserade av att lägga anbud på att ta över Gotlandstrafiken aktualiserar två frågor som har principiellt stort intresse för Seko.

• Dels handlar det om vilken flagg färjorna ska ha.
I upphandlingsunderlaget krävs att bolaget som står för anbudet ska finnas i något EU-/EES-land och ha sina fartyg registrerade inom EU/EES. Men eftersom sjöfartsstöden ser olika ut i EU-länderna skapar det olika förutsättningar. En svenskflaggad färja kan inte få något statligt stöd för att gå i trafik mellan Gotland och fastlandet – medan vissa EU-länders sjöfartsstöd tillåter ett stöd till samma trafik.
Staffan Widlert medger att de olika reglerna för sjöfartsstöd är ett problem.
– Det gör att rederierna tävlar på olika villkor. Svenska rederier menar att de hamnar i en avsevärd uppförsbacke. Vi skulle vilja ha lika villkor, så att det som blir avgörande är vem som kan köra trafiken bäst. Framför allt är det beklagligt när länder tävlar med subventioner för att gynna det egna landet. Men vi ska komma ihåg att sjöfartsstödet inte är det enda som påverkar ekonomin.

• Dels handlar det om villkoren för dem som jobbar ombord i färjorna.
– Vi ställer inte krav på kollektivavtal, men vi ställer krav på en jämförbar lönenivå med vad som gäller i Sverige. Våra jurister har kommit fram till att vi inte har rätten att kräva kollektivavtal i upphandlingen, säger Stefan Widlert.
Samtidigt konstaterar han att han tror att det kommer att behövas ett kollektivavtal för att driva trafiken.
– Den största frågan inte lönenivån utan arbetstidsregler och så vidare. Det ger väldigt olika kostnader. Men det blir en fråga för arbetsgivaren och facken. Vi skulle verkligen önska att den här frågan vore klart utredd, så att vi visste säkert vilka krav vi kan ställa.
Efter den 25 januari är såväl antalet anbud som vilka aktörerna är sekretessbelagt medan Rikstrafiken förhandlar med anbudsgivarna. Det kan ta ända fram till sommaren år 2007 innan beslutet är klart.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.