Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Anställningsvillkoren hotade i Gotlandstrafiken

27 november 2006 09:17

– Vi har fått indikationer från flera aktörer på marknaden att anbudstiden var för kort för att lägga seriösa anbud. Det är en komplex affär. Så för att skapa bättre förutsättningar att få konkurrens har vi beslutat förlänga tiden från 21 december till den 25 januari, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Rikstrafiken.
Hur stort intresset är för att lämna anbud kan han däremot inte kommentera.
Tallink har genom två stora fartygsaffärer i år blivit det största rederiet på Östersjön. Spekulationer om att rederiet är intresserade av att lägga anbud på att ta över Gotlandstrafiken aktualiserar två frågor som har principiellt stort intresse för Seko.

• Dels handlar det om vilken flagg färjorna ska ha.
I upphandlingsunderlaget krävs att bolaget som står för anbudet ska finnas i något EU-/EES-land och ha sina fartyg registrerade inom EU/EES. Men eftersom sjöfartsstöden ser olika ut i EU-länderna skapar det olika förutsättningar. En svenskflaggad färja kan inte få något statligt stöd för att gå i trafik mellan Gotland och fastlandet – medan vissa EU-länders sjöfartsstöd tillåter ett stöd till samma trafik.
Staffan Widlert medger att de olika reglerna för sjöfartsstöd är ett problem.
– Det gör att rederierna tävlar på olika villkor. Svenska rederier menar att de hamnar i en avsevärd uppförsbacke. Vi skulle vilja ha lika villkor, så att det som blir avgörande är vem som kan köra trafiken bäst. Framför allt är det beklagligt när länder tävlar med subventioner för att gynna det egna landet. Men vi ska komma ihåg att sjöfartsstödet inte är det enda som påverkar ekonomin.

• Dels handlar det om villkoren för dem som jobbar ombord i färjorna.
– Vi ställer inte krav på kollektivavtal, men vi ställer krav på en jämförbar lönenivå med vad som gäller i Sverige. Våra jurister har kommit fram till att vi inte har rätten att kräva kollektivavtal i upphandlingen, säger Stefan Widlert.
Samtidigt konstaterar han att han tror att det kommer att behövas ett kollektivavtal för att driva trafiken.
– Den största frågan inte lönenivån utan arbetstidsregler och så vidare. Det ger väldigt olika kostnader. Men det blir en fråga för arbetsgivaren och facken. Vi skulle verkligen önska att den här frågan vore klart utredd, så att vi visste säkert vilka krav vi kan ställa.
Efter den 25 januari är såväl antalet anbud som vilka aktörerna är sekretessbelagt medan Rikstrafiken förhandlar med anbudsgivarna. Det kan ta ända fram till sommaren år 2007 innan beslutet är klart.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);