Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Anställningsvillkoren hotade i Gotlandstrafiken

27 november 2006 09:17

– Vi har fått indikationer från flera aktörer på marknaden att anbudstiden var för kort för att lägga seriösa anbud. Det är en komplex affär. Så för att skapa bättre förutsättningar att få konkurrens har vi beslutat förlänga tiden från 21 december till den 25 januari, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Rikstrafiken.
Hur stort intresset är för att lämna anbud kan han däremot inte kommentera.
Tallink har genom två stora fartygsaffärer i år blivit det största rederiet på Östersjön. Spekulationer om att rederiet är intresserade av att lägga anbud på att ta över Gotlandstrafiken aktualiserar två frågor som har principiellt stort intresse för Seko.

• Dels handlar det om vilken flagg färjorna ska ha.
I upphandlingsunderlaget krävs att bolaget som står för anbudet ska finnas i något EU-/EES-land och ha sina fartyg registrerade inom EU/EES. Men eftersom sjöfartsstöden ser olika ut i EU-länderna skapar det olika förutsättningar. En svenskflaggad färja kan inte få något statligt stöd för att gå i trafik mellan Gotland och fastlandet – medan vissa EU-länders sjöfartsstöd tillåter ett stöd till samma trafik.
Staffan Widlert medger att de olika reglerna för sjöfartsstöd är ett problem.
– Det gör att rederierna tävlar på olika villkor. Svenska rederier menar att de hamnar i en avsevärd uppförsbacke. Vi skulle vilja ha lika villkor, så att det som blir avgörande är vem som kan köra trafiken bäst. Framför allt är det beklagligt när länder tävlar med subventioner för att gynna det egna landet. Men vi ska komma ihåg att sjöfartsstödet inte är det enda som påverkar ekonomin.

• Dels handlar det om villkoren för dem som jobbar ombord i färjorna.
– Vi ställer inte krav på kollektivavtal, men vi ställer krav på en jämförbar lönenivå med vad som gäller i Sverige. Våra jurister har kommit fram till att vi inte har rätten att kräva kollektivavtal i upphandlingen, säger Stefan Widlert.
Samtidigt konstaterar han att han tror att det kommer att behövas ett kollektivavtal för att driva trafiken.
– Den största frågan inte lönenivån utan arbetstidsregler och så vidare. Det ger väldigt olika kostnader. Men det blir en fråga för arbetsgivaren och facken. Vi skulle verkligen önska att den här frågan vore klart utredd, så att vi visste säkert vilka krav vi kan ställa.
Efter den 25 januari är såväl antalet anbud som vilka aktörerna är sekretessbelagt medan Rikstrafiken förhandlar med anbudsgivarna. Det kan ta ända fram till sommaren år 2007 innan beslutet är klart.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer