Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Ännu ingen klarhet kring urspårning

Uppgifterna om att man redan i somras varnat för lös räls där tågurspårningen skedde i Stockholm förra månaden stämmer inte. I själva verket skedde urspårningen på ett annat spår, byggd på 80-talet. Men vad som orsakade olyckan är fortfarande höljt i dunkel.

6 december 2013 09:30

Det var på morgonen den 12 november som ett godståg från Green Cargo spårade ur i tunneln vid Södra station i Stockholm.

Urspårningen fick enorma konsekvenser på trafiken eftersom det spårade ur just mellan Stockholm Central och Stockholm södra – ett trångt och trafiktätt område med både pendel- och fjärrtågstrafik. I över en veckas tid drabbades trafiken av inställda tåg och omledningar.

Snart efter olyckan framkom uppgifter om att bantekniker redan i somras varnat för att rälsen inte satt fast ordentligt på den aktuella platsen. Och att Trafikverket skulle ha känt till detta utan att ha gjort något åt saken.

Men enligt Trafikverket beror det på ett missförstånd. Den så kallade getingmidjan söder om Stockholms central, där fyra spår ska hantera 550 tåg per dygn, är över 100 år gammal och har träsliprar. Det var där man upptäckt lös räls.

– Men spåret i tunneln där tåget spårade ur är byggd på 80-talet med betongsliprar. Och där har inga indicier funnits på att det skulle vara några problem, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Han säger också att det finns en plan för att renovera den gamla delen men det måste vänta tills bygget av Citybanan är klar, så man har andra spår att köra på under renoveringsarbetet.

Jörgen Lundström, klubbordförande på Infranord bekräftar att det handlar om ett annat spår än det som larmet i somras gällde.

– Ja, men det förtar inte allvaret i de enorma brister som finns i järnvägsunderhållet i hela landet, säger Jörgen Lundström.

Sekos förbundsordförande, Janne Rudén, gick dagen efter olyckan ut och menade att det var för tidigt att spekulera om olycksorsaken.

– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs innan vi kan uttala oss om vad som låg bakom olyckan. Glädjande i sammanhanget är att vagnarna var tomma och inte lastade med miljöfarligt gods eller passagerare. Dessutom klarade sig, som tur var, lokföraren utan allvarliga skador och inga förbipasserande passagerare kom till skada, sade Janne Rudén då.

 Både trafikverket och Green Cargo utreder olyckan. Men i dagsläget vet man inget om orsaken.

– Vi har ingen som helst teori om vad som orsakade olyckan. Vad vi vet är att är att det finns ett axelbrott på loket. Men om det var det som orsakade olyckan eller om den bröts på grund av olyckan har vi ingen aning om. Den är nu skickad på metallurgisk analys hos ett externt företag och vi väntar svar efter julhelgerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.

Enligt honom hade just hjulaxlarna undersökts med ultraljud utan anmärkning så sent som två veckor innan olyckan.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.