Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Thomas Pihl
Nyhet

Ännu ingen klarhet kring urspårning

Uppgifterna om att man redan i somras varnat för lös räls där tågurspårningen skedde i Stockholm förra månaden stämmer inte. I själva verket skedde urspårningen på ett annat spår, byggd på 80-talet. Men vad som orsakade olyckan är fortfarande höljt i dunkel.

6 december 2013 09:30

Det var på morgonen den 12 november som ett godståg från Green Cargo spårade ur i tunneln vid Södra station i Stockholm.

Urspårningen fick enorma konsekvenser på trafiken eftersom det spårade ur just mellan Stockholm Central och Stockholm södra – ett trångt och trafiktätt område med både pendel- och fjärrtågstrafik. I över en veckas tid drabbades trafiken av inställda tåg och omledningar.

Snart efter olyckan framkom uppgifter om att bantekniker redan i somras varnat för att rälsen inte satt fast ordentligt på den aktuella platsen. Och att Trafikverket skulle ha känt till detta utan att ha gjort något åt saken.

Men enligt Trafikverket beror det på ett missförstånd. Den så kallade getingmidjan söder om Stockholms central, där fyra spår ska hantera 550 tåg per dygn, är över 100 år gammal och har träsliprar. Det var där man upptäckt lös räls.

– Men spåret i tunneln där tåget spårade ur är byggd på 80-talet med betongsliprar. Och där har inga indicier funnits på att det skulle vara några problem, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Han säger också att det finns en plan för att renovera den gamla delen men det måste vänta tills bygget av Citybanan är klar, så man har andra spår att köra på under renoveringsarbetet.

Jörgen Lundström, klubbordförande på Infranord bekräftar att det handlar om ett annat spår än det som larmet i somras gällde.

– Ja, men det förtar inte allvaret i de enorma brister som finns i järnvägsunderhållet i hela landet, säger Jörgen Lundström.

Sekos förbundsordförande, Janne Rudén, gick dagen efter olyckan ut och menade att det var för tidigt att spekulera om olycksorsaken.

– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs innan vi kan uttala oss om vad som låg bakom olyckan. Glädjande i sammanhanget är att vagnarna var tomma och inte lastade med miljöfarligt gods eller passagerare. Dessutom klarade sig, som tur var, lokföraren utan allvarliga skador och inga förbipasserande passagerare kom till skada, sade Janne Rudén då.

 Både trafikverket och Green Cargo utreder olyckan. Men i dagsläget vet man inget om orsaken.

– Vi har ingen som helst teori om vad som orsakade olyckan. Vad vi vet är att är att det finns ett axelbrott på loket. Men om det var det som orsakade olyckan eller om den bröts på grund av olyckan har vi ingen aning om. Den är nu skickad på metallurgisk analys hos ett externt företag och vi väntar svar efter julhelgerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.

Enligt honom hade just hjulaxlarna undersökts med ultraljud utan anmärkning så sent som två veckor innan olyckan.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer