Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Ännu ingen klarhet kring urspårning

Uppgifterna om att man redan i somras varnat för lös räls där tågurspårningen skedde i Stockholm förra månaden stämmer inte. I själva verket skedde urspårningen på ett annat spår, byggd på 80-talet. Men vad som orsakade olyckan är fortfarande höljt i dunkel.

6 december 2013 09:30

Det var på morgonen den 12 november som ett godståg från Green Cargo spårade ur i tunneln vid Södra station i Stockholm.

Urspårningen fick enorma konsekvenser på trafiken eftersom det spårade ur just mellan Stockholm Central och Stockholm södra – ett trångt och trafiktätt område med både pendel- och fjärrtågstrafik. I över en veckas tid drabbades trafiken av inställda tåg och omledningar.

Snart efter olyckan framkom uppgifter om att bantekniker redan i somras varnat för att rälsen inte satt fast ordentligt på den aktuella platsen. Och att Trafikverket skulle ha känt till detta utan att ha gjort något åt saken.

Men enligt Trafikverket beror det på ett missförstånd. Den så kallade getingmidjan söder om Stockholms central, där fyra spår ska hantera 550 tåg per dygn, är över 100 år gammal och har träsliprar. Det var där man upptäckt lös räls.

– Men spåret i tunneln där tåget spårade ur är byggd på 80-talet med betongsliprar. Och där har inga indicier funnits på att det skulle vara några problem, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Han säger också att det finns en plan för att renovera den gamla delen men det måste vänta tills bygget av Citybanan är klar, så man har andra spår att köra på under renoveringsarbetet.

Jörgen Lundström, klubbordförande på Infranord bekräftar att det handlar om ett annat spår än det som larmet i somras gällde.

– Ja, men det förtar inte allvaret i de enorma brister som finns i järnvägsunderhållet i hela landet, säger Jörgen Lundström.

Sekos förbundsordförande, Janne Rudén, gick dagen efter olyckan ut och menade att det var för tidigt att spekulera om olycksorsaken.

– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs innan vi kan uttala oss om vad som låg bakom olyckan. Glädjande i sammanhanget är att vagnarna var tomma och inte lastade med miljöfarligt gods eller passagerare. Dessutom klarade sig, som tur var, lokföraren utan allvarliga skador och inga förbipasserande passagerare kom till skada, sade Janne Rudén då.

 Både trafikverket och Green Cargo utreder olyckan. Men i dagsläget vet man inget om orsaken.

– Vi har ingen som helst teori om vad som orsakade olyckan. Vad vi vet är att är att det finns ett axelbrott på loket. Men om det var det som orsakade olyckan eller om den bröts på grund av olyckan har vi ingen aning om. Den är nu skickad på metallurgisk analys hos ett externt företag och vi väntar svar efter julhelgerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.

Enligt honom hade just hjulaxlarna undersökts med ultraljud utan anmärkning så sent som två veckor innan olyckan.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.