Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Thomas Pihl
Nyhet

Ännu ingen klarhet kring urspårning

Uppgifterna om att man redan i somras varnat för lös räls där tågurspårningen skedde i Stockholm förra månaden stämmer inte. I själva verket skedde urspårningen på ett annat spår, byggd på 80-talet. Men vad som orsakade olyckan är fortfarande höljt i dunkel.

6 december 2013 09:30

Det var på morgonen den 12 november som ett godståg från Green Cargo spårade ur i tunneln vid Södra station i Stockholm.

Urspårningen fick enorma konsekvenser på trafiken eftersom det spårade ur just mellan Stockholm Central och Stockholm södra – ett trångt och trafiktätt område med både pendel- och fjärrtågstrafik. I över en veckas tid drabbades trafiken av inställda tåg och omledningar.

Snart efter olyckan framkom uppgifter om att bantekniker redan i somras varnat för att rälsen inte satt fast ordentligt på den aktuella platsen. Och att Trafikverket skulle ha känt till detta utan att ha gjort något åt saken.

Men enligt Trafikverket beror det på ett missförstånd. Den så kallade getingmidjan söder om Stockholms central, där fyra spår ska hantera 550 tåg per dygn, är över 100 år gammal och har träsliprar. Det var där man upptäckt lös räls.

– Men spåret i tunneln där tåget spårade ur är byggd på 80-talet med betongsliprar. Och där har inga indicier funnits på att det skulle vara några problem, säger Lennart Hellsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Han säger också att det finns en plan för att renovera den gamla delen men det måste vänta tills bygget av Citybanan är klar, så man har andra spår att köra på under renoveringsarbetet.

Jörgen Lundström, klubbordförande på Infranord bekräftar att det handlar om ett annat spår än det som larmet i somras gällde.

– Ja, men det förtar inte allvaret i de enorma brister som finns i järnvägsunderhållet i hela landet, säger Jörgen Lundström.

Sekos förbundsordförande, Janne Rudén, gick dagen efter olyckan ut och menade att det var för tidigt att spekulera om olycksorsaken.

– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs innan vi kan uttala oss om vad som låg bakom olyckan. Glädjande i sammanhanget är att vagnarna var tomma och inte lastade med miljöfarligt gods eller passagerare. Dessutom klarade sig, som tur var, lokföraren utan allvarliga skador och inga förbipasserande passagerare kom till skada, sade Janne Rudén då.

 Både trafikverket och Green Cargo utreder olyckan. Men i dagsläget vet man inget om orsaken.

– Vi har ingen som helst teori om vad som orsakade olyckan. Vad vi vet är att är att det finns ett axelbrott på loket. Men om det var det som orsakade olyckan eller om den bröts på grund av olyckan har vi ingen aning om. Den är nu skickad på metallurgisk analys hos ett externt företag och vi väntar svar efter julhelgerna, säger Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo.

Enligt honom hade just hjulaxlarna undersökts med ultraljud utan anmärkning så sent som två veckor innan olyckan.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Avtalskonferens

Möten där lokala förtroendevalda och Sekos förhandlingsombudsmän diskuterar och prioriterar vilka krav man ska ställa i kollektivavtalsförhandlingarna avtalsområde för avtalsområde.