Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Angelica trivs vid ratten

Angelica Olsson är maskinförare i Luleå och har hittat sitt drömyrke. I Bålsta är tre av sex elever på komvux maskinförarprogram kvinnor. Det har blivit trendigt med kvinnliga maskinförare sedan gruvindustrin upptäckt att tjejer kan.

24 oktober 2014 12:24

Skopan smeker sluttningen när Angelica Olsson schaktar bort gräset i slänten på Lulsundsberget. Det här är ett jobb hon gillar, ju mer finlir desto bättre.

– Mitt mål är att bli så bra som gubbarna, kunna allt de kan. Ha svaren på alla frågor, dela med mig av tryggheten. Jag har mycket att lära fortfarande, säger Angelica Olsson.
– Den här branschen är så kul. Skriv det, lägger hon till.

Angelica är 24 år, har yrkesbevis som maskinförare sedan ett år tillbaka och jobbar på Hedströms lastmaskiner i Luleå. Hon har varit anställd sedan 2011 och trivs så bra att hon tackat nej till erbjudanden från andra företag.
– De säger: du får högre lön och en ny maskin, men det räcker inte för att jag ska byta. Jag trivs och vet hur det är på Hedströms, jag vill inte byta bort det mot något osäkert.
Å andra sidan har hon sökt jobb i Norge ett par gånger. Senaste gången sa företaget hon sökte jobb hos först nej, för att några månader senare ringa och säga att de ångrat sig.

– De frågade om jag kunde jobba. Jag sa nej, jag har ju mitt arbete här, säger hon.

Hedströms lovar dock inget mer än säsongsjobb till december, vilket inte spelar så stor roll just i år. Angelica planerar en längre resa under vintern. Efter den vill hon dock tillbaka.

På Lulsundsberget gör Hedströms ett så kallat garantijobb på uppdrag av NCC. I början av oktober sker slutbesiktning av bygget högst upp på berget – fyra höghus med utsikt över hela stan – och innan dess ska alla fel åtgärdas. NCC har ansvar för marken runt två av husen.
Gräsmattor ska läggas om och fyllas ut med matjord på vissa ställen, vissa partier ska ersättas av buskar, som i sluttningen där Angelica gräver denna onsdag i början av september. Barnens sandlådor ska få ny, lerblandad sand, och flera tunga kantstenar måste läggas.

Angelica kör med lätt hand den röda, moderna grävmaskinen runt husen, in mellan gungorna på lekplatsen och fram till slänten. Grävmaskinen väger 10,5 ton och har rotortilt på skopan. Precis i Angelicas smak.

– Jag kan vrida och snurra skopan i mycket små vinklar, säger hon. Jag kommer fram med skopan där det är smalt, trångt och små utrymmen. Jag gillar det.

ang2

Angelica Olsson har hjälp av Eva-Mari Lindström som är markarbetare på NCC. Eva-Mari är en av få kvinnliga markare, i alla fall i norra Sverige.
– NCC har ett tufft mål, att det ska vara 50–50 kvinnor och män. Det är inte så många platschefer som jobbar mot det målet, min är dock en av dem, säger Eva-Mari Lindström, inte utan stolthet.

Trots att Angelica och Eva-Mari inte arbetat ihop tidigare är de mycket samspelta.
– Är jag för nära brunnen, ropar Angelica, jag vill inte ha ner nå skit i den.
– Nej, du kan lägga jorden ända dit ner, svarar Eva-Mari och pekar på grävmaskinens
schaktblad.
Eva-Mari håller koll och vet vad som ska göras. Angelica är den som vet hur.
– Det måste bli rätt från början, det är min ambition, säger hon.

Angelica lyser av glädje när hon pratar om grävmaskinen, om jobbet som ger resultat och arbetstillfredsställelse varje dag. Men det var nära att hon aldrig kom så här långt. På gymnasiet gick hon djurskötarutbildning och ”hade inget annat än djur i huvudet”.
Redan året efter examen insåg hon att det skulle bli svårt att få jobb som djurskötare
och började tänka på andra yrken.
– Farsan sa: kan du inte prova grävmaskin?
Det hade jag aldrig funderat över tidigare,men det slog rot, säger hon.
Angelica vände sig till arbetsförmedlingen för att få hjälp att hitta en maskinförarutbildning, men handläggaren vägrade lyssna.
– De satte mig på en restaurangutbildning i stället, för att jag är tjej förmodligen. Om jag inte i infann mig på den skulle de avsluta mig.

Angelica började kursen, men gav inte upp drömmen. Efter mycket tjat fick hon en dag på sig att fixa sommarjobb och praktik som maskinförare. Genom en kompis hittade hon ett företag i Piteå som tog emot praktikanter och sommarjobbare. Och på den vägen är det.

För det mesta är Angelica enda förare från Hedströms ute på olika jobb. Därför tar hon ofta chansen att fika och snacka med kollegerna i garaget på Hedströms på morgnarna. Arbetsdagen börjar före sju och slutar vid fyra. Lönen är 140 kronor i timmen.

Sen är det det där med att vara tjej. Hon har en tjejkollega, annars är det bara gubbar och killar på firman. Jargongen är tuff. Så länge det finns humor och värme i skämten njuter tjejerna av samvaron.
På Hedströms är det inga problem att vara tjej, alla är schyssta och välkomnande. Sommaren
som gick fick hon för första gången dumma kommentarer och utsattes för ”påhopp” från ett par tre män på olika arbetsplatser. Ingen av dem från Hedströms, understryker hon.
– Det kan vara tufft, men i 99,9 procent av tiden är det hur kul som helst. Glöm inte att skriva det, säger Angelica Olsson.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.