Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Angelica trivs vid ratten

Angelica Olsson är maskinförare i Luleå och har hittat sitt drömyrke. I Bålsta är tre av sex elever på komvux maskinförarprogram kvinnor. Det har blivit trendigt med kvinnliga maskinförare sedan gruvindustrin upptäckt att tjejer kan.

24 oktober 2014 12:24

Skopan smeker sluttningen när Angelica Olsson schaktar bort gräset i slänten på Lulsundsberget. Det här är ett jobb hon gillar, ju mer finlir desto bättre.

– Mitt mål är att bli så bra som gubbarna, kunna allt de kan. Ha svaren på alla frågor, dela med mig av tryggheten. Jag har mycket att lära fortfarande, säger Angelica Olsson.
– Den här branschen är så kul. Skriv det, lägger hon till.

Angelica är 24 år, har yrkesbevis som maskinförare sedan ett år tillbaka och jobbar på Hedströms lastmaskiner i Luleå. Hon har varit anställd sedan 2011 och trivs så bra att hon tackat nej till erbjudanden från andra företag.
– De säger: du får högre lön och en ny maskin, men det räcker inte för att jag ska byta. Jag trivs och vet hur det är på Hedströms, jag vill inte byta bort det mot något osäkert.
Å andra sidan har hon sökt jobb i Norge ett par gånger. Senaste gången sa företaget hon sökte jobb hos först nej, för att några månader senare ringa och säga att de ångrat sig.

– De frågade om jag kunde jobba. Jag sa nej, jag har ju mitt arbete här, säger hon.

Hedströms lovar dock inget mer än säsongsjobb till december, vilket inte spelar så stor roll just i år. Angelica planerar en längre resa under vintern. Efter den vill hon dock tillbaka.

På Lulsundsberget gör Hedströms ett så kallat garantijobb på uppdrag av NCC. I början av oktober sker slutbesiktning av bygget högst upp på berget – fyra höghus med utsikt över hela stan – och innan dess ska alla fel åtgärdas. NCC har ansvar för marken runt två av husen.
Gräsmattor ska läggas om och fyllas ut med matjord på vissa ställen, vissa partier ska ersättas av buskar, som i sluttningen där Angelica gräver denna onsdag i början av september. Barnens sandlådor ska få ny, lerblandad sand, och flera tunga kantstenar måste läggas.

Angelica kör med lätt hand den röda, moderna grävmaskinen runt husen, in mellan gungorna på lekplatsen och fram till slänten. Grävmaskinen väger 10,5 ton och har rotortilt på skopan. Precis i Angelicas smak.

– Jag kan vrida och snurra skopan i mycket små vinklar, säger hon. Jag kommer fram med skopan där det är smalt, trångt och små utrymmen. Jag gillar det.

ang2

Angelica Olsson har hjälp av Eva-Mari Lindström som är markarbetare på NCC. Eva-Mari är en av få kvinnliga markare, i alla fall i norra Sverige.
– NCC har ett tufft mål, att det ska vara 50–50 kvinnor och män. Det är inte så många platschefer som jobbar mot det målet, min är dock en av dem, säger Eva-Mari Lindström, inte utan stolthet.

Trots att Angelica och Eva-Mari inte arbetat ihop tidigare är de mycket samspelta.
– Är jag för nära brunnen, ropar Angelica, jag vill inte ha ner nå skit i den.
– Nej, du kan lägga jorden ända dit ner, svarar Eva-Mari och pekar på grävmaskinens
schaktblad.
Eva-Mari håller koll och vet vad som ska göras. Angelica är den som vet hur.
– Det måste bli rätt från början, det är min ambition, säger hon.

Angelica lyser av glädje när hon pratar om grävmaskinen, om jobbet som ger resultat och arbetstillfredsställelse varje dag. Men det var nära att hon aldrig kom så här långt. På gymnasiet gick hon djurskötarutbildning och ”hade inget annat än djur i huvudet”.
Redan året efter examen insåg hon att det skulle bli svårt att få jobb som djurskötare
och började tänka på andra yrken.
– Farsan sa: kan du inte prova grävmaskin?
Det hade jag aldrig funderat över tidigare,men det slog rot, säger hon.
Angelica vände sig till arbetsförmedlingen för att få hjälp att hitta en maskinförarutbildning, men handläggaren vägrade lyssna.
– De satte mig på en restaurangutbildning i stället, för att jag är tjej förmodligen. Om jag inte i infann mig på den skulle de avsluta mig.

Angelica började kursen, men gav inte upp drömmen. Efter mycket tjat fick hon en dag på sig att fixa sommarjobb och praktik som maskinförare. Genom en kompis hittade hon ett företag i Piteå som tog emot praktikanter och sommarjobbare. Och på den vägen är det.

För det mesta är Angelica enda förare från Hedströms ute på olika jobb. Därför tar hon ofta chansen att fika och snacka med kollegerna i garaget på Hedströms på morgnarna. Arbetsdagen börjar före sju och slutar vid fyra. Lönen är 140 kronor i timmen.

Sen är det det där med att vara tjej. Hon har en tjejkollega, annars är det bara gubbar och killar på firman. Jargongen är tuff. Så länge det finns humor och värme i skämten njuter tjejerna av samvaron.
På Hedströms är det inga problem att vara tjej, alla är schyssta och välkomnande. Sommaren
som gick fick hon för första gången dumma kommentarer och utsattes för ”påhopp” från ett par tre män på olika arbetsplatser. Ingen av dem från Hedströms, understryker hon.
– Det kan vara tufft, men i 99,9 procent av tiden är det hur kul som helst. Glöm inte att skriva det, säger Angelica Olsson.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer