Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Vad hände sen?
Anders Björklund blev anklagad för stöld och tvingades att säga upp sig från Trafikverket. Foto: Lars Dahlström
Reportage

Anders är friad från alla misstankar

Idag är Anders Björklund friad från alla misstankar om brott. Förundersökningen är nedlagd sedan ett halvår tillbaka. Trafikverkets anklagelser om stöld och olovligt brukande saknade grund.

1 september 2016 11:37

Ändå är Anders inte riktigt glad. Han grubblar ibland över det som hänt, varför ingen från Trafikverket hört av sig och bett om ursäkt för att de tvingade honom att säga upp sig. Allt han gjorde på arbetstid och som lades honom till last var ju på chefernas order eller uppmaning.

– Det är sveket från arbetskamrater och chefer som gör mest ont. Att de inte ställde upp och sa som det var. Och att de inte heller hört av sig efteråt, säger Anders. Det grubblar jag över ibland.

För två år sedan berättade Sekotidningen Anders historia som började på våren 2013. En tipsare hade ringt Trafikverkets vissel- blåsartelefon och berättat om oegentligheter i den verksamhet där Anders arbetade.

Trafikverket inledde en intern revision och anlitade i hemlighet en säkerhetsfirma för att kolla upp Anders. Han togs ur tjänst innan utredningarna var klara och blev tvingad att själv säga upp sig.

Anders medgav tidigt att han gjort fel, att han bland annat använt Trafikverkets last- bil utanför tjänsten, men gjorde klart att det var olika chefer inom myndigheten som bett honom göra det.

Det var en del av kulturen på arbetsplatsen.

Ingen hänsyn togs dock till Anders uppgifter. Han polisanmäldes.

– Han blev ensam syndabock för en dålig kultur. Det är det mest skrämmande. Att cheferna har gått skadeslösa medan Anders fick sluta sitt arbete efter 28 år. En omvittnat duktig medarbetare, säger Sekos ombudsman Ola Brossberg, som är, och hela tiden har varit, Anders fackliga stöd.

I början av augusti i år möts vi hemma hos Anders i Torsång. I villan där Anders och hans hustru Janet bott i 30 år. Torsång är en idyll strax utanför Borlänge. En by med kyrkrodd och stort midsommarfirande – det kan komma uppemot 10 000 besökare.

Byn har varit en trygghet för Anders under de tre senaste tuffa åren. Grannar har ställt upp och gett sitt stöd.

– Jag har hela tiden känt att folk trott på mig. Att jag sagt sanningen. Och nu har även polis och åklagare kommit fram till samma sak, säger han.

Sedan vi sågs senast har han fått nytt jobb. Han är serviceman i verkstaden på ett järnvägsbolag i Borlänge. Omvittnat omtyckt av kolleger, och en duktig yrkesman.

–Jag fick ett nytt jobb, tack och lov. Trots min ålder. Det är kul med alla unga som kom- mer förbi verkstan för att byta några ord innan de åker ut på jobb. Det är det bästa med att jobba, snacket med kollegerna, säger han.

Ironiskt nog, säger Ola och Anders, är det Trafikverket som ”betalar lönen” även på den nya arbetsplatsen.

– Alla jobb som min firma gör är på Trafikverkets uppdrag. Det är lite småkul i alla fall.

Anders vill lägga allt bakom sig. Gå vidare. För sin egen skull. Han har det bra nu, trivs med nya jobbet, åker till stugan i Härjedalen och njuter av skogen.

Samtidigt är det svårt att glömma på en så pass liten ort som Borlänge. Han stöter då och då ihop med gamla kolleger och chefer och det känns konstigt. 28 år på en arbetsplats ger många möten.

– Vi hälsar inte, säger han.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”En fruktansvärd tragedi”

Den man som avled efter att ha blivit påkörd av ett tåg utanför Arboga arbetade inte på spåret, som tidigare uppgivits. I stället handlade det om kabelarbete en bit från järnvägen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Medling

En metod för att lösa tvister mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation. Utförs av opartiska medlare som utses av statliga Medlingsinstitutet.