Det säger Thomas Gorin Weijmer, Sekos ombudsman för spårbranschen i en kommentar till Almegas yrkanden om att minska arbetstidsregleringen.

-Arbetsgivarna har samordnat sig i arbetstidsfrågan. De vill ha mer flexibilitet och färre regleringar, de vill inkräkta på medlemmarnas fritid. Våra krav är de motsatta och vi hade hoppats att Almega skulle visa större förståelse för behovet av rekreation, säger han.

Arbetsgivarna säger sig vilja ha ut mer arbetstid av de anställda och att det arbetet ska ske i samarbete med de fackliga organisationerna. Thomas Gorin Weijmer säger att Seko är öppna för att vara mer involverade i att ta fram turlistor och scheman.

-Problemet är att arbetsgivarna lokalt inte vill släppa in oss i arbetet med turlistorna. Vi vill vara med i ett tidigt skede, nu kommer vi i bästa fall in mot slutet, säger han.

Sekos arbetstidskrav i spårbranschen handlar om att motverka hyvling. Hur det ska gå till, vill Thomas Gorin Weijmer inte i detalj gå in på.

-Det diskuterar vi med Almega. Vi måste komma åt godtycket, turordningen måste följas, och den ekonomiska omställningen kan inte vara så drastisk att den enskilde får besked på fredagen att tjänsten är hyvlad från och med måndag.

I övrigt lyfter Seko fram behovet av en lösning för ”loss of License” och en höjning av avsättningen till tjänstepension.

-Vi är beredda att vara med och finansiera både en höjd avsättning till pensionen och till en försäkringslösning för den som inte har kvar sin säkerhetstjänst, säger Thomas Gorin Weijmer.