Frågan som tog längst tid att lösa handlade om hur länge timanställda måste jobba för att få rätt till fast anställning. Arbetsgivarsidan, läs SJ, var in i det längsta ovillig att släppa sin beräkningsmetod. Enligt LAS ska man ha arbetat minst två år den senaste femårsperioden.
   – Det var den viktigaste frågan. SJ har drivit att en timanställd måste göra 720 arbetsdagar för att komma upp i två års anställning. Normalt räknar man med 225 arbetsdagar per år, så på SJ har man ovanligt långa arbetsår, säger Åke Johansson, ordförande för klubb Trafik Västernorrland.
   Nu finns en skrivning i avtalet som säger att man ska räkna likadant för timanställda som för fast anställda.
   – Det ser jag som en stor framgång. Jag förutsätter nu att SJ kommer anställa alla timmisar som jobbat två år, säger Åke Johansson.
   På Pågatågen, som körs av Arriva, har man inte samma problem.
   – Det är positivt att man kommit till en lösning men i vårt lokala avtal regleras det där redan. Vi har faktiskt ett av de bästa avtalen i branschen, säger ordförande Lars-Åke Larsson.
   Enligt honom är en av de viktigaste frågorna individgarantin. I det nya avtalet landade den på 200 kronor.
   – De flesta hos oss har tarifflön, men det finns några grupper med individuella löner. Det händer faktiskt att folk blir erbjudna noll kronor, och det är inte ok.
   Christer Alenbratt på Svenska Tågkompaniet satt med i avtalsdelegationen. Han gör inget för att dölja sin irritation över arbetsgivarparten.
   – Almega var oerhört oförskämda när de krävde noll procent i löneökningar. De skyllde på dålig lönsamhet i branschen, men det är ju bara för att arbetsgivarna lämnar underbud i upphandlingarna. Och så vill de att de anställda ska betala för det.
   Han är dock relativt nöjd med utfallet på 2,6 procent. Men när det gäller frågan om så kallad loss of license, att man inte längre kan utföra säkerhetstjänst, är han inte alls nöjd.
   – Jag hade hoppats att vi skulle kommit längre. Det räcker ju med att man har för högt blodtryck så kan man från en dag till en annan inte fortsätta på säkerhetstjänst. Jag vill se någon slags försäkringslösning så man kan omskola sig i sådana fall.