Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

ALMEDALEN – Framgång för schyssta bananer

Sjötransporterna är ett svart hål på Fairtrade-himlen. Men efter ett seminarium i Almedalen kan en viss ljusning skönjas. När Seko sjöfolks presenterade sin kampanj för att rättvisemärkta bananer även ska transportera på ett schysst sätt fick de medhåll av investerare, exportindustri och diplomatin.

3 juli 2012 19:29

 

De som plockar rättvisemärkta bananer har schyssta villkor, de som lossar lasten och de som sköter transporterna i Sverige har det. Liksom Handels medlemmar i butikerna. Men sjötransporterna är bortglömda.

På ett seminarium i Almedalen presenterade Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold kampanjen Schyssta bananer som startade i våras. (Se Seko sjöfolks hemsida: sjofolk.se) På scenen fanns även Stina Billinger, hållbarhetschef på Storebrandkoncernen som förvaltar en stor del av våra pensionspengar och som är en stor investerare, bland annat i shipping.

Hon konstaterade att shipping är en högriskbransch när det gäller hållbarhet och rättvisa villkor.

– Vi arbetar för att få bort de värsta rederierna och att premiera de bästa.  Vi arbetar mycket med påverkan och vill gärna utveckla vårt samarbete med Seko sjöfolk.

– Ni har värdefull information som kan komma investerarna till godo. Glöm inte oss som påverkanskanal. Vi har inflytande.

Stina Billinger manade också både fack, politiker och redare att de inte ska nöja sig med att följa de lagar som finns.

– Ska vi få en hållbar värld räcker det inte. Vi investerare säger, gå längre!

Lisa Svensson, ambassadör för Corporate Social Responsibility, CSR,

på Utrikesdepartementet var något mer försiktig. (CSR innebär att företag ska ta samhällsansvar ekonomiskt, miljömässigt och socialt)

Hon berättade om arbetet som bedrivs på mellanstatlig nivå och inom internationella organisationer och varnade för en utveckling som innebär ett race to the bottom.

– Inget företag skulle idag säga att mänskliga rättigheter och miljö inte är något för oss, för vi tänker bara på pengar.

Karolina Boholm, Transportdirektör på Skogsindustrierna berättade att de sedan 2008 har hållbarhetskriterier för landtransporter som innehåller både sociala hänsyn och miljökrav.

– I höst kommer vi med en anpassning för sjöfarten och vi vill samarbeta med Seko Sjöfolk om den.

Efter seminariet var Kenny Reinhold rätt nöjd med genomslaget. Med delar av industrin och investerarna i ryggen och med ett tacksamt opinionsläge ser han stora möjligheter att nå ut brett med kampanjen och driva igenom kraven.

För när skillnaden mellan bra och dåliga villkor för en sjöman inte är mer än ett par kronor på en platt-TV eller några ören på en klase bananer, har han svårt att se var motståndet skulle finnas.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Yrkande

Ett förhandlingskrav från arbetstagarparten.