Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Linus Meyer
Nyhet

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig.

1 juli 2016 14:43

Att vara vägarbetare innebär ofta att man arbetar bara ett steg från att bli skadad eller dödad. Sin egen vaksamhet kan vägarbetarna oftast styra över, men de är utlämnade åt bilisternas omdöme. Ett omdöme som visar sig ha brister.

Seko har låtit Novus göra en undersökning om vägarbetarnas arbetsmiljö. Det visar sig att det mesta pekar åt fel håll.

91 procent av de som svarat tycker inte att bilisterna visar tillräcklig hänsyn till dem som arbetar på vägen. 2009 var siffran 82 procent.

82 procent svarar ja på frågan om det händer att de oroar sig under arbetet. 2009 var siffran 47 procent.

45 procent har under senaste året upplevt någon incident kopplad till trafiken. 2009 var det 26 procent.

Seko har gjort egna hastighetsmätningar runt om i landet och de visar att i genomsnitt är det 68 procent av bilisterna som kör för fort genom vägarbetsplatser.

Vägarbetarnas säkerhet är inte någon ny fråga, men trots ökad medvetenhet om riskerna, trots kampanjer och regelförändringar så kvarstår problemen. Enligt Seko är omledning av trafik det säkraste sättet att minska oro och olyckor.

Där det inte går vill man ha kraftigt sänkt hastighet för vägarbeten, i kombination med skärpt övervakning och höga böter.

Seko vill också att Trafikverket skärper reglerna för säkerhet och rutiner vi vägarbeten. Förbundet hänvisar till en studie från VTI som visar att den senaste regelförändringen snarast har lett till ökad otydlighet.

Inom vägbranschen är det vanligt med långa kedjor av underentreprenörer, något som Seko anser äventyra säkerheten. Därför vill man se högst två entreprenörsled. Det är något som Veidekke redan beslutat att införa.

Även NCC Infrastructures affärsområdeschef Svante Hagman har riktat kritik mot Trafikverket för att de tar för lätt på säkerheten.

Liksom Seko vill han se sänkta hastigheter och mer övervakning och han ställer sig frågan vad som är viktigast, mina medarbetares liv eller framkomligheten i vägnätet?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.