Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Foto: Linus Meyer
Nyhet

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig.

1 juli 2016 14:43

Att vara vägarbetare innebär ofta att man arbetar bara ett steg från att bli skadad eller dödad. Sin egen vaksamhet kan vägarbetarna oftast styra över, men de är utlämnade åt bilisternas omdöme. Ett omdöme som visar sig ha brister.

Seko har låtit Novus göra en undersökning om vägarbetarnas arbetsmiljö. Det visar sig att det mesta pekar åt fel håll.

91 procent av de som svarat tycker inte att bilisterna visar tillräcklig hänsyn till dem som arbetar på vägen. 2009 var siffran 82 procent.

82 procent svarar ja på frågan om det händer att de oroar sig under arbetet. 2009 var siffran 47 procent.

45 procent har under senaste året upplevt någon incident kopplad till trafiken. 2009 var det 26 procent.

Seko har gjort egna hastighetsmätningar runt om i landet och de visar att i genomsnitt är det 68 procent av bilisterna som kör för fort genom vägarbetsplatser.

Vägarbetarnas säkerhet är inte någon ny fråga, men trots ökad medvetenhet om riskerna, trots kampanjer och regelförändringar så kvarstår problemen. Enligt Seko är omledning av trafik det säkraste sättet att minska oro och olyckor.

Där det inte går vill man ha kraftigt sänkt hastighet för vägarbeten, i kombination med skärpt övervakning och höga böter.

Seko vill också att Trafikverket skärper reglerna för säkerhet och rutiner vi vägarbeten. Förbundet hänvisar till en studie från VTI som visar att den senaste regelförändringen snarast har lett till ökad otydlighet.

Inom vägbranschen är det vanligt med långa kedjor av underentreprenörer, något som Seko anser äventyra säkerheten. Därför vill man se högst två entreprenörsled. Det är något som Veidekke redan beslutat att införa.

Även NCC Infrastructures affärsområdeschef Svante Hagman har riktat kritik mot Trafikverket för att de tar för lätt på säkerheten.

Liksom Seko vill han se sänkta hastigheter och mer övervakning och han ställer sig frågan vad som är viktigast, mina medarbetares liv eller framkomligheten i vägnätet?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.