Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Allt tyder på att konflikt bryter ut

Allt talar för att det blir strejk och lockout i skärgårdstrafiken i dag. Igår kväll sa Seko ja och Almega nej till medlarnas slutbud. Almega har inte tagit några nya kontakter med medlarna, enligt förhandlingschef Patrik Eidfelt.

4 november 2013 10:10

-Nej det har vi inte gjort. Just nu ser det ut som om konflikten bryter ut, säger han.

Konflikten berör såväl trafiken i Göteborg som i Stockholm. Klockan 12 inleds strejken och klockan 15 utvidgas den samtidigt som arbetsgivarnas lockout träder i kraft. Såväl kollektivtrafik som restaurangbåtar berörs.

Sekos ombudsman Mats Ekeklint säger att ansvaret nu helt vilar på Almega, som avvisat ett bud som enligt Seko är godtagbart.  

Budet igår skulle ge 6,8 procent på tre år, som Seko krävt. Medlarna hade också föreslagit en arbetsgrupp för att diskutera lönesystemet.

-Vi sa ja till budet från medlarna, trots att det kanske var något sämre fördelning mellan de olika avtalsåren än det tidigare budet, säger Mats Ekeklint.

Han har svårt att förstå varför Almega sa nej till att diskutera tarifflönesystemet, som ju varit arbetsgivarnas krav under hela avtalsrörelsen.

Patrik Eidfelt hävdar att det förslag som medlarna la i går inte alls lever upp till Almegas krav.

-Vi vill modernisera tarifflönesystemet och det finns inte med i förslaget. Dessutom skulle 6,8 procent bli för dyrt eftersom tarifferna driver upp lönekostnaderna mer än individuella löner. Det finns ingen hänsyn taget till det i medlarbudet, säger han.

Almegas påstående att tarifflönerna driver upp kostnadsläget är helt gripet ur luften enligt Seko som hävdar att arbetsgivarna inte lyckats visa det i någon förhandling. 

-Arbetsgivarna hävdar att det driver upp kostnaderna i jämförelse med konkurrenterna, vilka konkurrenter undrar vi, säger Mats Ekeklint,.  

Patrik Eidfelt medger att Almega inte visat konkret för Seko att tarifferna driver upp kostnaderna mer än individuella löner.

-Men vi har gjort det för medlarna, säger han och hävdar att konkurrensen framför allt kommer från upplevelse- och restaurangverksamhet på land.  

Enligt Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, är tarifflönerna inte förhandlingsbara.

– Vi kan sätta oss i en arbetsgrupp men inte om den ska vara bindande. Vi har alltid haft tarifflön och kommer aldrig gå med på något annat. Det är lika bra att de förstår det på Almega.

Även Kenneth Österlund, som är sektionsordförande för Stockholms sjötrafik, är lika övertygad om att tarifflönerna aldrig kommer överges.

– Vi har ju kollat bland medlemmarna och det finns ett hundraprocentigt stöd för tarifferna. Till och med när befälen hade omröstning blev det 44-0 för tarifflön.

Och enligt honom är stridsviljan god.

– Ja, den är fullkomligt kanon. Arbetsgivarna började ju reta upp oss reda för två år sedan och nu har vi ju precis haft en otroligt strulig upphandling så det finns en stridsberedskap som är 100 procent. säger Kenneth Österlund.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Lock out

En stridsåtgärd då arbetsgivarsidan utestänger de anställda från sin arbetsplats. Den som är lockoutad får ingen lön.