Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Allt tyder på att konflikt bryter ut

Allt talar för att det blir strejk och lockout i skärgårdstrafiken i dag. Igår kväll sa Seko ja och Almega nej till medlarnas slutbud. Almega har inte tagit några nya kontakter med medlarna, enligt förhandlingschef Patrik Eidfelt.

4 november 2013 10:10

-Nej det har vi inte gjort. Just nu ser det ut som om konflikten bryter ut, säger han.

Konflikten berör såväl trafiken i Göteborg som i Stockholm. Klockan 12 inleds strejken och klockan 15 utvidgas den samtidigt som arbetsgivarnas lockout träder i kraft. Såväl kollektivtrafik som restaurangbåtar berörs.

Sekos ombudsman Mats Ekeklint säger att ansvaret nu helt vilar på Almega, som avvisat ett bud som enligt Seko är godtagbart.  

Budet igår skulle ge 6,8 procent på tre år, som Seko krävt. Medlarna hade också föreslagit en arbetsgrupp för att diskutera lönesystemet.

-Vi sa ja till budet från medlarna, trots att det kanske var något sämre fördelning mellan de olika avtalsåren än det tidigare budet, säger Mats Ekeklint.

Han har svårt att förstå varför Almega sa nej till att diskutera tarifflönesystemet, som ju varit arbetsgivarnas krav under hela avtalsrörelsen.

Patrik Eidfelt hävdar att det förslag som medlarna la i går inte alls lever upp till Almegas krav.

-Vi vill modernisera tarifflönesystemet och det finns inte med i förslaget. Dessutom skulle 6,8 procent bli för dyrt eftersom tarifferna driver upp lönekostnaderna mer än individuella löner. Det finns ingen hänsyn taget till det i medlarbudet, säger han.

Almegas påstående att tarifflönerna driver upp kostnadsläget är helt gripet ur luften enligt Seko som hävdar att arbetsgivarna inte lyckats visa det i någon förhandling. 

-Arbetsgivarna hävdar att det driver upp kostnaderna i jämförelse med konkurrenterna, vilka konkurrenter undrar vi, säger Mats Ekeklint,.  

Patrik Eidfelt medger att Almega inte visat konkret för Seko att tarifferna driver upp kostnaderna mer än individuella löner.

-Men vi har gjort det för medlarna, säger han och hävdar att konkurrensen framför allt kommer från upplevelse- och restaurangverksamhet på land.  

Enligt Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, är tarifflönerna inte förhandlingsbara.

– Vi kan sätta oss i en arbetsgrupp men inte om den ska vara bindande. Vi har alltid haft tarifflön och kommer aldrig gå med på något annat. Det är lika bra att de förstår det på Almega.

Även Kenneth Österlund, som är sektionsordförande för Stockholms sjötrafik, är lika övertygad om att tarifflönerna aldrig kommer överges.

– Vi har ju kollat bland medlemmarna och det finns ett hundraprocentigt stöd för tarifferna. Till och med när befälen hade omröstning blev det 44-0 för tarifflön.

Och enligt honom är stridsviljan god.

– Ja, den är fullkomligt kanon. Arbetsgivarna började ju reta upp oss reda för två år sedan och nu har vi ju precis haft en otroligt strulig upphandling så det finns en stridsberedskap som är 100 procent. säger Kenneth Österlund.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.