Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation

Allt fler arbetsgivare övervakar de anställda

Förbunden inom 6 F vill att reglerna kring övervakning och kontroll av anställda stramas upp. Och att det sker genom kollektivavtal, centralt och lokalt.

6 april 2016 10:38

Allt fler företag använder sig av olika typer av övervakning som riskerar att kränka medarbetarens personliga integritet. Det kan vara kameror som registrerar vad personalen gör, kontroll med positioneringsteknik som gps, inspelning av telefonsamtal och registrering av arbete vid dator. Liksom drog- och alkoholtester.

Målet för facken är att hanteringen av den information som arbetsgivarna samlar in ska ha så liten påverkan som möjligt på den enskilde.

Därför vill 6 F-förbunden avtala om hur detta ska gå till.

Sofie Rehnström är jurist på LO. Hon är medförfattare till en handbok om övervakning och kontroll. Den har några år på nacken och ska uppdateras, säger hon.

– Men än i dag är frågan om integritet i arbetslivet i det närmaste oreglerad. Med undantag för tvingande lagstiftning när det gäller rikets säkerhet, så finns det väldigt få regler på området. Det som finns regleras i Pul, personuppgiftslagen, och bevakas av Datainspektionen, säger hon.

Förutom Pul finns gränser rent arbetsrättsligt. Prövning av uppsägningar på grund av att medarbetare vägrar godta kontroller, kan tas till Arbetsdomstolen. AD väger då arbetsgivarens intresse av åtgärden mot graden av integritetskränkning för personen.

Foto: Karin Lindgren Strömbäck
Foto: Karin Lindgren Strömbäck

Sofie Rehnström sammanfattar läget så här:

– Det som inte är förbjudet enligt någon lagstiftning är tillåtet inom ramen för arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Personuppgiftslagen kräver dock att arbetsgivaren följer en viss process.

Hennes rekommendation är att facken tecknar kollektivavtal på området.

– I början av 2000-talet var det relativt enkelt att få till företagsavtal. Men något hände. I dag är många arbetsgivare avvisande. De tycker att det inkräktar på arbetsledningsrätten.

Fördelen med att ha ett kollektivavtal är att det ger facket möjlighet att tvista och i vissa fall använda sig av tolkningsföreträde. Det betyder att arbetsgivaren inte kan införa  en regel innan det prövats arbetsrättsligt.

– I dag är det så olyckligt – på de flesta håll – att en medlem måste bli uppsagd innan facket kan gå till Arbetsdomstolen. Då prövas om det finns sakliga skäl för uppsägningen, satt i relation till den kontroll som arbetsgivaren vill göra. Den enskilde får ta risken.

Från arbetsgivarhåll är intresset för att få fler avtal om integritet ganska svalt. Svenskt Näringsliv vill inte kommentera 6 F-förbundens krav utan hänvisar istället till Sveriges Byggindustriers förhandlingschef Mats Åkerlind.

Han tycker att reglerna i Pul och medbestämmandelagen är tillräckliga verktyg.

– Det viktiga är att den enskilde får kännedom om vad som är på gång och att arbetsgivaren samråder om detta med den fackliga organisationen.

Alla företag som har kollektivavtal omfattas av detta, säger Mats Åkerlind. BI har överenskommelser med Seko och Byggnads om att arbetsgivaren ska informera facket och förhandla när olika typer av gps-system ska införas.

– Det, tillsammans med lagstiftningen räcker långt.

akerlind

 

Mats Åkerlind tycker att det finns gränser för hur långt arbetsgivaren kan gå. Till exempel ska inte personlig information spridas hur som helst. Det får inte bli allmängods.

– Men om en anställd ska ploga snö, är det bra att veta om hen plogar på rätt gata. Det kan ligga till grund för faktureringen. Och positioneringssystem är en säkerhetsfråga om något händer, säger Mats Åkerlind.

Bygger inte relationen mellan arbetsgivare och anställd också på tillit?

– Jo, men det räcker inte. Det finns ingen garanti för att den som kör tunga fordon är nykter. Därför kan alkolås vara nödvändigt

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.