Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lars-Åke Nygren Foto: Per Asplund
Reportage

Allt bara rasade

Här satt jag, och allt bara rasade, säger Lars-Åke Nygren. Du kan ju tänka dig hur det känns att vara tvingad att betala över en kvarts miljon som man inte har. Jag var skärrad, i upplösningstillstånd.

13 juni 2013 16:37

Bara några månader tidigare hade han gått hem från Stockholmståg som glad och nybliven pensionär.

– Jag var sjukskriven ett tag för problem med hjärtat och min fru hade varit sjuk i bröstcancer. Därför gick jag i förtid, för att vi skulle få njuta lite de sista åren, för att få ha det lite skönt.

Det blev inte så. Med en process mot Försäkringskassan och allt vad det innebär av pappersarbete, med en ny bankskuld på drygt en kvarts miljon kronor och med en oro inför framtiden blev tillvaron upp- och nervänd för Lars-Åke och hans fru.

– Det har inte varit roliga tre år. De har kostat mig och min fru mer än bara räntan på banklånet.

Men när vi nu träffas hemma hos Lars-Åke i villan i Ösmo mellan Stockholm och Nynäshamn har han fått ytterligare ett brev. Denna gång från Kammarrätten, de meddelar i en dom att Försäkringskassan har fel och Lars-Åke rätt, han är inte skyldig några pengar.

Men denna historia börjar inte med ett brev för tre år sedan, den börjar på tidigt 80-tal med några avlossade skott mot ett pendeltåg mellan Stockholm och Nynäshamn.

– Allt började när tåget jag körde blev beskjutet vid Stuvsta. Först förstod jag inte vad som hade hänt, sedan såg jag skott hålen i plåten.

Två gånger till blev hans tåg beskjutet. Ingen träffades, men en av gångerna gick en kula rakt in genom förarhytten. Lars-Åke fick allt svårare att gå till jobbet.

– Och de släpade upp så mycket skit på spåren, lastpallar och annat. Jag hinner ju inte bromsa så jag får damma rakt igenom och hoppas på det bästa.

Situationen på jobbet påverkade hela familjen.

– En gång när jag kom hem sent hörde jag yngsta dottern säga: ”Pappa vad bra att du är hemma, då kan jag sova.”

– Kulmen kom i Handen när det var en som kröp upp på banvallen och lade nacken på rälsen. Jag såg honom men kunde inget göra. Där slutade min karriär som lokförare. Det var 1986 och jag har inte suttit i en lokförarhytt sedan dess.

Lars-Åke fick förflyttning till ett rum med ett skrivbord, en stol och en telefon – som aldrig ringde.

– Jag såg det som en ren bestraffning.

– Efter ett tag blev jag något slags vaktmästare

vid överliggningen i Hagalund, sen kom jag till trafikplaneringen. Där trivdes jag, även om det blev sämre efter avregleringen, och där blev jag kvar tills pensioneringen.

Lars-Åke fick sämre betalt när han lämnade jobbet som lokförare och Försäkringskassan tipsade honom om att han kunde söka livränta.

Lars-Åke fick sin livränta och varje år kom en blankett han skulle fylla i med inkomstuppgifter. Allt gick utan problem, ända till blanketterna slutade att komma.

– När jag ringde och frågade varför fick jag ett skratt till svar: ”Ha, ha, följer du inte med, den saken sköter ju arbetsgivarna numera.”

130507_0093

Sedan flöt allt på. Lön och livränta, som utgjorde mellanskillnaden mellan gamla och nya lönen, kom som de skulle. Ända tills april 2010 när Försäkringskassan meddelade att de skulle undersöka om Lars-Åke hade fått för hög livränta.

– Ett par dagar senare kom beskedet, och enligt Försäkringskassan hade jag fått för mycket.

Lars-Åke ringde Försäkringskassan och frågade vad det handlade om.

– Jag blev illa bemött av en som tuggade tuggummi och som sa att jag inte lämnat någon inkomstuppgift. Det hade kommit en ny lag och det var min skyldighet att hålla reda på nya lagar, det var minsann inte deras uppgift att informera mig.

– Jag visste att jag inte hade gjort något fel. Ändå kände jag mig utpekad som bov.

Lars-Åke ordnade med ett banklån och ringde facket.

– Jag kom i kontakt med Eva Gustafsson på avdelningen i Stockholm. Skicka pappren till mig, sa hon, jag har haft flera sådana här fall.

– Jag måste säga att hon var helt fantastisk, vilket jobb hon la ner. Sedan blev jag beviljad rättshjälp av förbundet och mitt ärende kom till rättsskyddet och Angelin Olsson de Groat. Hon gjorde också ett jättejobb och var oerhört skicklig, enligt min mening.

I tre år fick Lars-Åke Nygren vänta på att rättsprocessen skulle bli klar. Och den slutade alltså med att Kammarrätten gav honom rätt.

– Det här är inte något som man fixar själv, man är ju rätt sårbar. Utan Sekos hjälp hade jag inte haft en chans. Hoppas att min historia kan sporra någon mer att protestera. Det gäller att sparka vilt om man ska få rätt.

Angelin Olsson de Groat på LO-TCO rättsskydd säger att Försäkringskassan gjorde ett stort svep 2010 och kollade alla som hade livränta. Och av alla återkrav de skickade ut i samband med det hamnade ett hos Lars-Åke.

Enligt Försäkringskassan hade han tjänat för mycket de sista åren för att få livränta.

– Lars-Åke hade varit sjukskriven och lämnat inkomstuppgift, så han utgick från att de visste vad han tjänade. Det minsta man kan begära är att det finns ett system för information inom Försäkringskassan.

Men enligt Angelin Olsson de Groat har inte den missen någon betydelse i detta fall.

– Det finns helt enkelt inte något lagligt utrymme att kräva tillbaka pengar. Om arbetsförmågan har ökat kan de göra det och om den försäkrade borde insett att man fått för mycket, inte annars. Det finns nu en dom i Högsta förvaltningsdomstolen som slår fast det.

– Men hur många har koll på vilken löneutveckling man haft på en arbetsplats som man lämnade för tjugo år sedan? Idag, när de festa arbetsplatser har individuella delar i sina löneavtal är det en omöjlighet.

Eva Gustafsson, försäkringshandläggare på Seko Stockholm gläds med Lars-Åke.

– Det känns helt orättfärdigt att kräva tillbaka pengar för så lång tid tillbaka när Försäkringskassan inte gjort några egna kontroller under åren.

Eva Gustafsson har haft ett par liknande fall, men en person ville inte driva sin sak.

– Han sa att jag orkar inte med det, jag betalar istället.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Blockadbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad.