Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Reportage

Allt bara rasade

Här satt jag, och allt bara rasade, säger Lars-Åke Nygren. Du kan ju tänka dig hur det känns att vara tvingad att betala över en kvarts miljon som man inte har. Jag var skärrad, i upplösningstillstånd.

13 juni 2013 16:37

Bara några månader tidigare hade han gått hem från Stockholmståg som glad och nybliven pensionär.

– Jag var sjukskriven ett tag för problem med hjärtat och min fru hade varit sjuk i bröstcancer. Därför gick jag i förtid, för att vi skulle få njuta lite de sista åren, för att få ha det lite skönt.

Det blev inte så. Med en process mot Försäkringskassan och allt vad det innebär av pappersarbete, med en ny bankskuld på drygt en kvarts miljon kronor och med en oro inför framtiden blev tillvaron upp- och nervänd för Lars-Åke och hans fru.

– Det har inte varit roliga tre år. De har kostat mig och min fru mer än bara räntan på banklånet.

Men när vi nu träffas hemma hos Lars-Åke i villan i Ösmo mellan Stockholm och Nynäshamn har han fått ytterligare ett brev. Denna gång från Kammarrätten, de meddelar i en dom att Försäkringskassan har fel och Lars-Åke rätt, han är inte skyldig några pengar.

Men denna historia börjar inte med ett brev för tre år sedan, den börjar på tidigt 80-tal med några avlossade skott mot ett pendeltåg mellan Stockholm och Nynäshamn.

– Allt började när tåget jag körde blev beskjutet vid Stuvsta. Först förstod jag inte vad som hade hänt, sedan såg jag skott hålen i plåten.

Två gånger till blev hans tåg beskjutet. Ingen träffades, men en av gångerna gick en kula rakt in genom förarhytten. Lars-Åke fick allt svårare att gå till jobbet.

– Och de släpade upp så mycket skit på spåren, lastpallar och annat. Jag hinner ju inte bromsa så jag får damma rakt igenom och hoppas på det bästa.

Situationen på jobbet påverkade hela familjen.

– En gång när jag kom hem sent hörde jag yngsta dottern säga: ”Pappa vad bra att du är hemma, då kan jag sova.”

– Kulmen kom i Handen när det var en som kröp upp på banvallen och lade nacken på rälsen. Jag såg honom men kunde inget göra. Där slutade min karriär som lokförare. Det var 1986 och jag har inte suttit i en lokförarhytt sedan dess.

Lars-Åke fick förflyttning till ett rum med ett skrivbord, en stol och en telefon – som aldrig ringde.

– Jag såg det som en ren bestraffning.

– Efter ett tag blev jag något slags vaktmästare

vid överliggningen i Hagalund, sen kom jag till trafikplaneringen. Där trivdes jag, även om det blev sämre efter avregleringen, och där blev jag kvar tills pensioneringen.

Lars-Åke fick sämre betalt när han lämnade jobbet som lokförare och Försäkringskassan tipsade honom om att han kunde söka livränta.

Lars-Åke fick sin livränta och varje år kom en blankett han skulle fylla i med inkomstuppgifter. Allt gick utan problem, ända till blanketterna slutade att komma.

– När jag ringde och frågade varför fick jag ett skratt till svar: ”Ha, ha, följer du inte med, den saken sköter ju arbetsgivarna numera.”

130507_0093

Sedan flöt allt på. Lön och livränta, som utgjorde mellanskillnaden mellan gamla och nya lönen, kom som de skulle. Ända tills april 2010 när Försäkringskassan meddelade att de skulle undersöka om Lars-Åke hade fått för hög livränta.

– Ett par dagar senare kom beskedet, och enligt Försäkringskassan hade jag fått för mycket.

Lars-Åke ringde Försäkringskassan och frågade vad det handlade om.

– Jag blev illa bemött av en som tuggade tuggummi och som sa att jag inte lämnat någon inkomstuppgift. Det hade kommit en ny lag och det var min skyldighet att hålla reda på nya lagar, det var minsann inte deras uppgift att informera mig.

– Jag visste att jag inte hade gjort något fel. Ändå kände jag mig utpekad som bov.

Lars-Åke ordnade med ett banklån och ringde facket.

– Jag kom i kontakt med Eva Gustafsson på avdelningen i Stockholm. Skicka pappren till mig, sa hon, jag har haft flera sådana här fall.

– Jag måste säga att hon var helt fantastisk, vilket jobb hon la ner. Sedan blev jag beviljad rättshjälp av förbundet och mitt ärende kom till rättsskyddet och Angelin Olsson de Groat. Hon gjorde också ett jättejobb och var oerhört skicklig, enligt min mening.

I tre år fick Lars-Åke Nygren vänta på att rättsprocessen skulle bli klar. Och den slutade alltså med att Kammarrätten gav honom rätt.

– Det här är inte något som man fixar själv, man är ju rätt sårbar. Utan Sekos hjälp hade jag inte haft en chans. Hoppas att min historia kan sporra någon mer att protestera. Det gäller att sparka vilt om man ska få rätt.

Angelin Olsson de Groat på LO-TCO rättsskydd säger att Försäkringskassan gjorde ett stort svep 2010 och kollade alla som hade livränta. Och av alla återkrav de skickade ut i samband med det hamnade ett hos Lars-Åke.

Enligt Försäkringskassan hade han tjänat för mycket de sista åren för att få livränta.

– Lars-Åke hade varit sjukskriven och lämnat inkomstuppgift, så han utgick från att de visste vad han tjänade. Det minsta man kan begära är att det finns ett system för information inom Försäkringskassan.

Men enligt Angelin Olsson de Groat har inte den missen någon betydelse i detta fall.

– Det finns helt enkelt inte något lagligt utrymme att kräva tillbaka pengar. Om arbetsförmågan har ökat kan de göra det och om den försäkrade borde insett att man fått för mycket, inte annars. Det finns nu en dom i Högsta förvaltningsdomstolen som slår fast det.

– Men hur många har koll på vilken löneutveckling man haft på en arbetsplats som man lämnade för tjugo år sedan? Idag, när de festa arbetsplatser har individuella delar i sina löneavtal är det en omöjlighet.

Eva Gustafsson, försäkringshandläggare på Seko Stockholm gläds med Lars-Åke.

– Det känns helt orättfärdigt att kräva tillbaka pengar för så lång tid tillbaka när Försäkringskassan inte gjort några egna kontroller under åren.

Eva Gustafsson har haft ett par liknande fall, men en person ville inte driva sin sak.

– Han sa att jag orkar inte med det, jag betalar istället.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Kollektivavtal

Ett skriftligt avtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarorganisation om löner och andra anställningsvillkor. Finns både på central och lokal nivå.