Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Alliansen kokar soppa på en spik

15 april 2014 10:26

Samhällets sista skyddsnät skall vara försörjningsstödet eller socialbidraget som det hette förr.

I dagens Sverige tvingas 253 000 gå till socialtjänsten för försörjningsstöd.

Det är lika många som det bor i Borlänge, Avesta, Gagnef, Ludvika. Kiruna, Östersund, Säter, Vansbro, Trelleborg och Åsele tillsammans.

Nästan alla har hamnat fel. 6 av 7 skulle nämligen inte behöva försörjningsstöd om alla de andra trygghetssystemen fungerade som de borde och var tänkt.

Under parollen ”Bryt utanförskapet” Så har Alliansen inte brutit någonting av värde, än att koka sönder välfärdsbygget.

Med sin ivriga klåfingrighet och med ständigt förändringar av regelverken. Har de vispat runt i välfärdsbygget

som nu är sammelsurium av otydlighet och tolkningsbekymmer. Även för personalen som jobbar på försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialtjänsten.

Tycker synd om dem. Men värst drabbas alla dem, som ramlar igenom de nya falluckorna som skapats.

Ivern av att visa upp Politisk dådkraft för media, utan att begripa hur välfärdssystemen byggts upp under lång tid, har gått före folkets väl.

Det ideala och det verkliga har aldrig stått så långt ifrån varandra som nu, under 8 år av Alliansstyre.

Nästan hälften, 115 000 är arbetslösa som inte får sin a-kassa eller får för låg. Eller väntar på sina pengar.

Och 32 000 är sjuka som inte får sin sjukpenning. De människorna borde inte behöva gå till socialkontoren.

Och 30 000 väntar på utbetalningar eller barnomsorgsplats. De skulle inte behöva försörjningsstöd om välfärden levererade i tid.

Det behöver inte vara så här Om A-kassan tog hand om de arbetslösa, om sjukförsäkringen tog hand om de som är sjuka.

Då skulle välfärden fungera som det var när förr, innan Alliansen börja leka soppkokare. Då skulle välfärden bli både snabbare och effektivare.

Då skulle 215 000 människor slippa gå till socialkontoren. Då skulle de som jobbar där kunna göra mer nytta med socialt arbete än att behöva städa efter allianspolitiken.

Ronny Beyer, lokförare
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.