Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Foto: Mats Hollander
Nyhet

Alla jobb kvar på Green cargo

Alla jobb på Green cargo i Borlänge och Göteborg blir kvar. Det blev klart i dag onsdag.

20 februari 2013 14:15

Istället för att säga upp personal i Borlänge går orten in i avtalet om sänkt arbetstid och lön. Samtidigt återgår personal i Vännäs, Långsele och Ånge till heltid med full lön.

Borlänge byter alltså med stationer i norra Sverige. För administrativ personal gäller de nya reglerna från 1 mars, för produktionen från 1 april.

I Göteborg lånar Green cargo ut 15 lokförare resten av året till SJ:s dotterbolag Götalandståg. Övergången sker i mars och april efter en del utbildning.

Göteborg går dock inte in i avtalet om sänkt arbetstid och lön.

–Det stämmer. I Göteborg har vi ett avtal med SJ sedan tidigare då vi lånat in lokförare från dem, säger Green cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Det har bara gått tre veckor med krisavtalet och ni tar redan tillbaka delar av det. Det här bör ni väl ha känt till?

–Nej, efterfrågan på transporter har gått bättre än förväntat i norr och flera lokförare har slutat. Det kunde vi inte veta i förväg, säger Mats Hollander.

Green cargo följer varje vecka upp hur krisavtalet slår.

–Vi vill nå de ekonomiska effekterna och samtidig ha en fungerande produktion, säger han.

Seko på Green cargo är nöjda med att det inte blir några uppsägningar.

–Som våra medlemmar i norra Sverige sa tidigare, bland annat i Sekotidningen, räckte personalen inte till för att klara trafiken, säger Peter Lundmark.   

Enligt Seko går det i övrigt inte att dra några slutsatser av krisavtalet.

–Det började gälla först 1 februari i år.

Avtalet mellan facken och Green cargo innebär att merparten av personalen mellan februari och maj i år får sänkt lön och sänkt arbetstid. Därefter blir det frivilligt under hösten. Modellen sammanfattas 80-90-100, det vill säga 80 procents arbetstid, 90 procents lön och 100 procent till pensionsinbetalningar.

Piteå undantogs också från krisavtalet och där har ett tiotal tjänster försvunnit. Det beror dock, enligt företag och fack, på att det redan tidigare fanns övertalighet på orten. 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Ola

    Hur skall detta fungera i Borlänge, om övertaligheten är så låg som 10-12 ska de anställa?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer