Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Alkolås ur spår

27 september 2006 08:53

– På vissa turer skulle föraren tvingas blåsa upp till 13 gånger i samband med att han byter ände på tåget, säger Valle Karlsson, förhandlingsansvarig för Seko vid SJAB.
Det är trafikhuvudmannen i Östergötland, Östgötatrafiken, som bestämt att alla fordon som används i den upphandlade trafiken ska vara utrustade med alkolås. Det gäller bussar, bilar, spårvagnar och tåg.
Den utrustning som används i vägtrafiken fungerar så att man blåser innan första turen för dagen och sedan efter varje rast som är längre än 30 minuter.
När alkolåset skulle införas i tågtrafiken köptes samma slags utrustning in. Vad man inte tänkte på var att varje gång föraren byter ände i ett tåg måste han eller hon blåsa på nytt. Ett irriterande moment för föraren som många gånger har bråttom att komma iväg igen från ändstationen eller i samband med växlingsrörelser.
Enligt VD:n för företaget Alkolås skulle det tekniskt gå att lösa problemet och järnvägsanpassa systemet för dubbla förarhytter, men ingen har beställt något sådant system.
– Det är typiskt. SJ inför ny teknik och nya rutiner utan att fack, skyddsombud och övrig personal får möjlighet att yttra sig, säger Valle Karlsson.
Han kan acceptera att alkolåsen införs med påpekar att det inte finns något som tyder på att alkoholpåverkan är ett problem inom lokförarkåren.
Trots många år av slumpvisa drogtester där 25 procent av lokförarkollektivet årligen testats har man ännu inte funnit någon som varit påverkad.
Valle Karlsson menar att införandet snarast är ett utslag av vad han kallar ”..populistiskt muskelvisande av politiker och beslutsfattare.”
Om man verkligen vill öka säkerheten på järnvägen så är det viktigare att titta på arbetstiderna. Tidiga mornar, korta nattvila och långa arbetspass är ett större säkerhetsproblem, men där har arbetsgivaren inte varit lika mån om säkerheten under de senaste årens förhandlingar.
– Forskningsresultat visar att 20 timmars vakenhet ger en försämrad reaktionsförmåga som motsvarar en alkoholhalt på 0,8 promille, säger Valle Karlsson.
Arbetet med att anpassa alkolåsen till tåg pågår för närvarande och ännu har inte systemet kommit igång.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.