Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Alkolås ur spår

27 september 2006 08:53

– På vissa turer skulle föraren tvingas blåsa upp till 13 gånger i samband med att han byter ände på tåget, säger Valle Karlsson, förhandlingsansvarig för Seko vid SJAB.
Det är trafikhuvudmannen i Östergötland, Östgötatrafiken, som bestämt att alla fordon som används i den upphandlade trafiken ska vara utrustade med alkolås. Det gäller bussar, bilar, spårvagnar och tåg.
Den utrustning som används i vägtrafiken fungerar så att man blåser innan första turen för dagen och sedan efter varje rast som är längre än 30 minuter.
När alkolåset skulle införas i tågtrafiken köptes samma slags utrustning in. Vad man inte tänkte på var att varje gång föraren byter ände i ett tåg måste han eller hon blåsa på nytt. Ett irriterande moment för föraren som många gånger har bråttom att komma iväg igen från ändstationen eller i samband med växlingsrörelser.
Enligt VD:n för företaget Alkolås skulle det tekniskt gå att lösa problemet och järnvägsanpassa systemet för dubbla förarhytter, men ingen har beställt något sådant system.
– Det är typiskt. SJ inför ny teknik och nya rutiner utan att fack, skyddsombud och övrig personal får möjlighet att yttra sig, säger Valle Karlsson.
Han kan acceptera att alkolåsen införs med påpekar att det inte finns något som tyder på att alkoholpåverkan är ett problem inom lokförarkåren.
Trots många år av slumpvisa drogtester där 25 procent av lokförarkollektivet årligen testats har man ännu inte funnit någon som varit påverkad.
Valle Karlsson menar att införandet snarast är ett utslag av vad han kallar ”..populistiskt muskelvisande av politiker och beslutsfattare.”
Om man verkligen vill öka säkerheten på järnvägen så är det viktigare att titta på arbetstiderna. Tidiga mornar, korta nattvila och långa arbetspass är ett större säkerhetsproblem, men där har arbetsgivaren inte varit lika mån om säkerheten under de senaste årens förhandlingar.
– Forskningsresultat visar att 20 timmars vakenhet ger en försämrad reaktionsförmåga som motsvarar en alkoholhalt på 0,8 promille, säger Valle Karlsson.
Arbetet med att anpassa alkolåsen till tåg pågår för närvarande och ännu har inte systemet kommit igång.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.