Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Alkolås ur spår

27 september 2006 08:53

– På vissa turer skulle föraren tvingas blåsa upp till 13 gånger i samband med att han byter ände på tåget, säger Valle Karlsson, förhandlingsansvarig för Seko vid SJAB.
Det är trafikhuvudmannen i Östergötland, Östgötatrafiken, som bestämt att alla fordon som används i den upphandlade trafiken ska vara utrustade med alkolås. Det gäller bussar, bilar, spårvagnar och tåg.
Den utrustning som används i vägtrafiken fungerar så att man blåser innan första turen för dagen och sedan efter varje rast som är längre än 30 minuter.
När alkolåset skulle införas i tågtrafiken köptes samma slags utrustning in. Vad man inte tänkte på var att varje gång föraren byter ände i ett tåg måste han eller hon blåsa på nytt. Ett irriterande moment för föraren som många gånger har bråttom att komma iväg igen från ändstationen eller i samband med växlingsrörelser.
Enligt VD:n för företaget Alkolås skulle det tekniskt gå att lösa problemet och järnvägsanpassa systemet för dubbla förarhytter, men ingen har beställt något sådant system.
– Det är typiskt. SJ inför ny teknik och nya rutiner utan att fack, skyddsombud och övrig personal får möjlighet att yttra sig, säger Valle Karlsson.
Han kan acceptera att alkolåsen införs med påpekar att det inte finns något som tyder på att alkoholpåverkan är ett problem inom lokförarkåren.
Trots många år av slumpvisa drogtester där 25 procent av lokförarkollektivet årligen testats har man ännu inte funnit någon som varit påverkad.
Valle Karlsson menar att införandet snarast är ett utslag av vad han kallar ”..populistiskt muskelvisande av politiker och beslutsfattare.”
Om man verkligen vill öka säkerheten på järnvägen så är det viktigare att titta på arbetstiderna. Tidiga mornar, korta nattvila och långa arbetspass är ett större säkerhetsproblem, men där har arbetsgivaren inte varit lika mån om säkerheten under de senaste årens förhandlingar.
– Forskningsresultat visar att 20 timmars vakenhet ger en försämrad reaktionsförmåga som motsvarar en alkoholhalt på 0,8 promille, säger Valle Karlsson.
Arbetet med att anpassa alkolåsen till tåg pågår för närvarande och ännu har inte systemet kommit igång.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.