– Jag tycker det är bra för alla, det ger trygghet för resenärerna, säger Peter Wreede, lokförare på Tågkompaniet.
Han och hans kollegor håller nu under våren på att testa alkolåset där lokföraren måste blåsa för att kunna köra tåget. Först när det visar sig att ingen alkohol finns i utandningsluften blir det möjligt att koppla ström till motorerna.
– Det tänds en röd lampa inne i hytten och alkolåset börjar pipa, sen är det bara att blåsa, berättar Peter Wreede.
Föraren måste blåsa i alkolåset när loket ska starta första gången, men även en gång varje timme under färd. När tåget rullar har han eller hon 10 minuter på sig att blåsa.
– Detta har vi inte infört på förekommen anledning, vi har inte haft ett enda fall med alkoholpåverkade förare. Men införandet är direkt lönsamt eftersom Tågkompaniets försäkringspremie sjunker mer än vad själva investeringen kostar, säger Sven Malmberg, säkerhetsansvarig på Tågkompaniet.
Han berättar att varje alkolås kostar cirka 20.000 kronor per förarhytt och att efter sommaren ska alkolåsen vara i fullt bruk på Mittlinjen.