Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Nyhet

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu.

8 september 2015 15:59

Det betyder att godstrafiken på bandelen mellan Långsele och Västeraspby kan säkerställas ytterligare en tid.

Leif Oskarsson är Trafikverkets förvaltare av Ådalsbanan. Han är glad för att det tillkommit pengar, även om han skulle önska och ständigt äskar mer.

-Vi kan göra mer slipersbyten, avvattningsarbeten, rikta kontaktledningar och spår för de extra 15 miljonerna. Vi säkrar upp bandelen, säger han.

Banan stängs av mellan vecka 41 och sista december för att åtgärda geotekniska problem på en sträcka av 350 meter.

-Det jobbet har vi fått del av de nya 620 miljonerna, säger Leif Oskarsson. Under tiden leds godstrafiken om.

Varför fick ni extra pengar just nu?

-Jag vet inte, men jag har legat på. Och i våras varnade vi för att vi inte kunde säkerställa trafiken till hösten om vi inte fick pengar från Trafikverket.

Norra Ådalsbanan var en av två bandelar som Sekotidningen och Dagens Arbete granskade i ett gemensamt reportage i början av sommaren. Beskedet var då att de inte finns någon plan för att göra en större upprustning av bandelen. Under sommaren ändrade sig Trafikverket.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt. Läs mer