Jörgen Lundström, ordförande i Sekos företagsfack på Infranord, säger att varslet bara är ett i raden i branschen. Tidigare har Balfour Beatty varslat ett drygt 50-tal. Totalt uppger Seko att 400 personer varslats i branschen.

–Trots att behovet av arbete i spåren är stort och ökar så minskar antalet personer som kan utföra jobbet. För mig går det inte ihop. Trafikverket hävdar att de satsar mer pengar, ändå minskar jobben för företagen i branschen, säger Jörgen Lundström.

I början av januari inleds förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare om övertaligheten. Och man gör en riskanalys av konsekvenserna för arbetsmiljö och den verksamhet som blir kvar. Det är först då det klarnar om varslet leder till uppsägningar eller om övertaligheten kan lösas med pensionsavgångar eller liknande. Så skedde förra året.

–Vi hade ett varsel som omfattade 100 tjänster och det blev inga uppsägningar, säger Jörgen Lundström.