Jonas Bodin packar pirran så att han ska få plats med så många paket som möjligt.

Jonas Bodin är chaufför på Postnord i Uppsala och har lång erfarenhet av att köra ut paket till företag och privatkunder. Den dag Sekotidningen är på besök har han ”vakten” i city, det vill säga, han delar ut paket i ett område i centrala stan.

Trafiken stressar mer

Det innebär många och tunga paket i ett högt tempo, men han vill inte säga att det är stressigt. Jonas tycker att han har fått en vana som underlättar.

– Trafiken stressar mig nog mer. Cyklister, bilister och gångtrafikanter kräver uppmärksamhet och det kan vara tröttande. Men visst, jag är även trött när jag kommer hem efter en arbetsdag med mycket lyft.

De allra tyngsta paketen är tuffa, särskilt när de ska bäras upp för trappor eller jag måste dra pirran någon trappa

Jonas

När den här dagen är slut har Jonas haft 74 stopp och delat ut och hämtat minst 250 kollin. Vart och ett väger mellan några hundra gram och 30 kilo och hanteras tre eller fyra gånger. Det senare innebär att Jonas lyfter mellan två och tre ton under ett arbetspass på åtta timmar. Alla skåpbilschaufförer hanterar knappt 50 ton.

– Det låter mycket, men är rimligt, säger han och lägger till:

– De allra tyngsta paketen är tuffa, särskilt när de ska bäras upp för trappor eller jag måste dra pirran någon trappa.

Lyfter paketen flera gånger

Samtidigt tycker han att det sliter lika mycket med många mellantunga paket. Värst är de på 10, 15 och 20 kilo, anser han. De är betydligt fler än de tyngsta, ofta kompakta eller otympliga.

Att paketen ska lyftas tre, fyra gånger beror på arbetssättet, som är detsamma i hela Postnord. Terminalen Uppsala som öppnade för två år sedan är en kombinerad brev- och paketterminal, en hub. Hit kommer paket i burar och på lastpallar från Veddesta, nära Arlanda. De lokala lastbilarna tar hand om pallarna, skåpbilarna kör ut paket som kommer i burar.

Jonas Bodin drar ut bur efter bur med paket och packar bilen.

Hur många burar som varje chaufför hanterar varierar från dag till dag. Just den här onsdagen har Jonas åtta burar. Han börjar med att dra ut dem, en åt gången, till lastkajen där bilen står med bakdörrarna öppna. Han lyfter ut paket för paket och skannar in i telefonen som fungerar som en handdator. Det plingar till och datorn bekräftar att paketet är hos chauffören, på väg ut.

Flera tidsfönster

Hälften av paketen lyfter Jonas tillbaka till buren för eftermiddagens körning. Resten placerar han i bilens lastutrymme. När allt är klart lägger han upp en lämplig tur.

Paketen får väga 35 kilo.

– Kunderna kan beställa olika tjänster och vi måste hålla koll på varje beställning. Vårt arbete styrs i hög grad av de produktvillkor som säljavdelningen tar fram. Vissa paket ska lämnas en viss tid. Vi har två tidsfönster, ett på förmiddagen och ett efter klockan 13, säger Jonas.

Ibland händer det att kunder inte är hemma eller att deras namn saknas i porten. Då går paketet tillbaka och skickas till ett ombud.

Jonas Bodin lyfter varje paket flera gånger och sammantaget blir det tonvis varje dag.

Efter en kort morgonfika kör vi iväg. Klockan är strax efter nio. Jonas Bodin och hans kollegor har arbetat sedan 07:40 med att packa bilarna. Första stopp är St Olofsgatan där det finns plats att stanna i en lastzon.

– Skönt, det kan vara problem att hitta någonstans att ställa bilen, säger Jonas.

Han packar pirran, låser bilen och drar iväg mot butikerna. Det är uppförsbacke och vi har svårt att hinna med. Det är snabbt in och ut genom dörrar och portar.

Kunderna hälsar

Räkna paket, lämna och hämta och få en signatur på telefonen. Kunderna hälsar igenkännande och hinner byta några ord.

– Det är många advokatkontor och tandläkare i den här stan, säger Jonas och ler. Tänk att det finns jobb till alla.

God lyftteknik är grunden, men räcker inte. Särskilt när det är många lyft under en dag, oavsett hur tunga paketen är

Stefan Fougt, Sekos huvudskyddsombud

I en skoaffär tar personalen emot och släng- er iväg paketen upp för en trappa. Det händer att kunden inte är lika försiktig som Jonas måste vara. ”Vi jobbar inte på Cervera”, konstaterar expediten.

Jonas arbetsvillkor är inget undantag i branschen. Tvärtom är paket som väger 20 kilo och mer ett växande arbetsmiljöproblem för Postnords chaufförer, enligt Sekos huvudskyddsombud Stefan Fougt.

Kattsand och hundmat

Chaufförer berättar om lådor med kattsand, hundmat, kopieringspapper och hälsoprodukter som väger upp till 35 kilo vardera och som ska bäras upp för många, långa trappor.

– God lyftteknik är grunden, men räcker inte. Särskilt när det är många lyft under en dag, oavsett hur tunga paketen är, säger Stefan Fougt.

Postnord tillåter paket upp till 35 kilo. Andra företag drar gränsen vid 20 kilo.

De paket som kommer på pallar körs ut med lastbil.

– Det kan vara dags att ompröva vikten och lägga sig på samma nivå som andra distributörer, säger Stefan Fougt.

Arbetsmiljöverket oroas också av utvecklingen och genomför därför en nationell tillsyn av e-handel och pakethantering under 2019 och 2020. Årets inspektioner på Postnord ser över belastningsergonomi på terminalerna. Nästa år granskas arbetsmiljön för chaufförerna när de levererar paket.

– Vi ska inte sticka under stol med att det är tunga jobb och ofta väldigt intensivt. Så länge det är människor som som kör ut paket finns risken för belastningsskador, säger Postnords hr-chef Angelica Björkbom.

Kritik från Arbetsmiljöverket

Även Uppsalaterminalen har haft besök av Arbetsmiljöverket och bland annat fått kritik för brister i riskbedömningen och utbildningen av nyanställda.

– Vi har satt i gång ett arbete för att uppfylla det Arbetsmiljöverket efterlyser, och tar hjälp av företagshälsovården Previa, säger distributionsområdeschef Camilla Törnkvist.

Sekos huvudskyddsombud i Uppsala, Marcus Doverhed, är inte nöjd med arbetet hittills.

– Det går för långsamt Vi har en mycket hög arbetsbelastning och höga sjukskrivningstal, säger han.

Jonas Bodin har tänkt en del på hur problemen skulle kunna lösas. Men först tycker han att arbetsgivaren borde mäta hur hög belastningen på kroppen faktiskt är.

– Det kanske går att ha en mätutrustning på sig under en arbetsdag. Det finns sannolikt en gräns som vi inte ska gå över, säger han. Om vi vet var gränsen går kan vi fördela paketen bättre över tid.

Längre promenad med pirran

Den här onsdagen är det trångt i trafiken runt gågatan i city. Inga tunga bilar får köra in där eftersom kommunen lagt värmeslingor under plattorna. De går så lätt sönder, heter det. För Jonas innebär det betydligt längre promenader med pirran.

En av de tyngsta leveranserna är till en av alla advokatfirmor. De ska ha tre kartonger med papper, 75 kilo totalt. Jonas måste dra pirran i flera trappavsatser innan han når hissen. Det är trångt, men han får plats. Advokatfirmans Louise Hoffman möter i dörren.

– Det är lite besvärligt med trapphuset, säger hon beklagande.

Efter en snabb lunch på terminalen är det dags för eftermiddagsturen. Sekotidningen har sinkat arbetet, så Jonas är sen. Allt löser sig dock när kollegorna ställer upp och hjälper till. Jonas kan cykla hem i tid, 12 kilometer enkel väg.