I nuläget är det oklart vilka personalgrupper som omfattas av varsel på Forsea, och hur varslet påverkar anställda på Seko sjöfolks avtalsområde. 

– Vi kan absolut inte tro att det är alla 70 på vårt avtalsområde. Det skulle i princip betyda mer än en halvering av arbetsstyrkan, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko Sjöfolk, till Sekotidningen.

Förhandlingar inleds i slutet av augusti.

Forsea trafikerar Helsingborg-Helsingör, med bland annat M/S Aurora. 

Ingen sommarsemester för Forseas personal

Neddragningarna beror på coronapandemin som slagit hårt mot rederiet. Antalet passagerare har minskat med 40 procent, trots att gränsen mellan Sverige och Danmark öppnat igen. Det säger Kristian Durhuus, vd, till SVT Nyheter.

Samtidigt har sommaren på M/S Aurora varit tuff för personal, uppger Mikael Lindmark.

– Företaget har inte haft pengar att ta in vikarier, vilket gjort att medlemmar har skjutit upp sina sommarsemestrar. Medelåldern på arbetsstyrkan är dessutom hög. När resandet kom igång ganska bra under sommaren var det tufft för de här till åren gångna och lojala medarbetarna.

Forsea har färjorna Aurora och Tycho Brahe mellan Helsingborg och Helsingör.

Oro över att Forsea stänger ner

Det är oklart om rederiet drar ner på turer. Däremot tror Mikael Lindmark att vissa avdelningar kan stängas, och att en restaurang bommar igen. 

– Jag tycker det är tråkigt. Den konkurrens man har på den här linjen är en bro. På en bro kan inte så mycket erbjudas. På en färja kan man erbjuda något att äta, passagerare kan gå in i shoppen. Vi får hoppas att man inte släcker ner för mycket, för då kommer fler och fler att välja att ta bron istället.