Oro bland personalen på Öresundstågen
Oron bland de anställda på Öresundstågen är stor inför ännu ett arbetsgivarbyte. Vad händer nu med alltifrån antalet tågvärdar nattetid, lokförarbrist och helgvila?
Efter bara knappt två år byter medarbetarna på Öresundstågen i december återigen arbetsgivare. Än en gång ska alla nycklar och passerkort lämnas in och nya hämtas ut.
Det blir andra digitala system och planeringsverktyg. Mobiltelefoner, skärmar och datorer ska bytas, lösenord ändras och personalen ska flytta till andra lokaler.
Viktig helgvila
Dessutom kvarstår förhandlingar med den nygamla arbetsgivaren Transdev kring nuvarande lokala kollektivavtal. I det finns skrivningar som anställda tycker är bättre än i branschavtalet.
Exempelvis ett krav om att inte jobba längre än till klockan 19 före ledig helg och inte heller börja tidigare än klockan 5 efter en sådan period.
– Det är stor skillnad på att vara schemalagd fram till 23.59 en fredagskväll och sedan gå på jobbet igen klockan 4 på måndagen. Då är man helt slut hela lördagen och måste gå och lägga sig jättetidigt på söndagen. Det blir inte någon vidare helgvila, säger Sarah Andersson.
Hon är tågvärd och förtroendevald för Seko-klubben på SJ Öresund som har runt 500 medlemmar.
Byte av lokaler
I dag har Sarah Andersson facklig tid och förbereder ett digitalt möte via skärm i de fackliga organisationernas administrationsrum inne i SJ:s personallokaler vid perrong fem på Malmö centralstation.
– När avtalet går ut måste vi flytta härifrån, vi kan inte vara kvar i SJ:s personallokaler, konstaterar Sarah Andersson.
Ute vid medarbetarnas fikasoffor intill lunchrummet står tågvärden Karolina Johansson. Hon har tittat in för att få hjälp att byta en arbetsväska, har 15 minuter på sig innan hon ska hoppa på nästa avgång men hinner dela med sig av sina tankar:
– Alla vi som jobbar här har ett liv också, med familj, lån och bostäder. Villkoren, möjligheten att planera och tryggheten på jobbet påverkar vårt privata, det är klart att det skapas oro med ytterligare ett arbetsgivarbyte efter så kort tid.
Alla vi som jobbar här har ett liv också, med familj, lån och bostäder.
Ensamt nattarbete riskfyllt
Karolina Johansson jobbar vanligtvis natt och är nu orolig för att kravet på att alltid vara minst två tågvärdar under nattpassen, oavsett hur kort tåget är, inte ska följa med till den ”ny-gamla” arbetsgivaren.
– 2015 blev jag överfallen och knuffad in i en stolpe på Kastrup station av en aggressiv och mycket berusad resenär. Jag tror inte att det hade hänt om jag inte hade varit ensam.
Uppgiven inför arbetsgivarbyten
Lokföraren Jörgen Molander och tar sig en kort kaffepaus innan han ska kliva på inför nästa avgång. Han är arg. Men också luttrad och smått uppgiven.
– Det är absurt hur vi hela tiden tvingas byta arbetsgivare. Skulle vi anställda hålla på så här skulle det vara kicken direkt. Men det här kaoset bara fortsätter.
Jörgen Molander var hoppfull när SJ tog över såväl drift som underhåll av Öresundstågen i december 2020, efter den senaste upphandlingen. Han tänkte att det skulle bli arbetsro nu, åtminstone fram tills hans pension.
– Jag har jobbat inom järnvägen sedan 70-talet och har bara fyra år kvar till pension. Jag är glad att jag inte är i 30-årsåldern, då hade jag flytt fältet illa kvickt.
”Politikerna är ansvariga”
Jörgen Molander betonar att ansvaret till syvende och sist är politikernas. Visst kan ilska riktas mot diverse ansvariga och utförares brister, men Jörgen Molander vill först och främst se ett stopp på konkurrensen.
– Den ständiga prispressen leder till att personal och resenärer får ta smällen. Och alla skattebetalare förstås! säger han.
Carina Zachau, (M), är ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne och sitter i Skånetrafikens styrelse. Hon beklagar att avtalet med SJ har brutits i förtid, men menar att ansvaret snarare vilar på SJ än på de styrande politikerna.
Lägger ansvar på SJ
– Vår intention är långsiktiga avtal. Därför var vi så glada när vi skrev på tillsammans med SJ, de skulle ha hand om både drift och underhåll av Öresundstågen i åtta år. Nu blir det inte så, det kan jag bara beklaga.
Hon har inget konkret förslag på hur situationen skulle kunna förändras, utan svarar att det är något som man nu behöver titta på.
Kanske behövs bättre referenstagning av operatören
– Vi får lära oss av misstagen. Kanske behövs bättre referenstagning av operatören. Kanske är det mer sårbart att lägga drift och underhåll på samma utförare. Vi behöver också titta på hur upphandlingarna formuleras, om vår poängsättning är korrekt.
Vill ge information
På frågan om hon som ansvarig politiker har något hon vill skicka med till medarbetarna på Öresundstågen säger Carina Zachau:
– Jag åker Öresundstågen så ofta jag har möjlighet och tycker att alla inblandade gör ett fantastiskt jobb. Vår intention är att medarbetarna ska märka av det här så lite som möjligt. Det är också viktigt att personalen får återkommande information om vad som sker i processen.
Så funkar driften av Öresundstågen
- Från starten 2000 kördes Öresundstågen av SJ på svensk sida och DSB på dansk sida.
- 2009 tog DSB First över som operatör efter att ha vunnit både svensk och dansk upphandling.
- I juni 2011 bröts avtalet gällande den svenska trafiken efter en tumultartad tid där DSB First gått med förlust.
- I december 2011 tog Veolia Transport AB (numera Transdev) tillfälligt över trafiken i väntan på upphandling.
- I november 2013 vann Veolia Transport upphandlingen och ansvarade sedan för driften i olika avtal (samt med ett namnbyte).
- I december 2020 vann SJ AB upphandlingen och tog återigen tog över. Avtalet löpte på åtta år, men har nu brutits i förtid.
- Ett nödavtal har slutits med Transdev som tar över i december 2022, medan ny upphandling ska göras.
- Senast 2024 måste ett nytt ordinarie avtal inledas.
Källa: Skånetrafiken