”För mig betyder varje lönebesked en ångest och oro”, säger den anställda i ett inlägg som delats i sociala medier.

”Det finns mycket jag önskar jag kunde göra. Blev för några månader sedan farmor för första gången och hade så gärna köpt lite presenter till mitt hjärtegryn. Hade gärna följt med mina väninnor på en weekendresa istället för att se deras bilder på resan på FB. Hade gärna köpt den där snygga klänningen som jag tittat på så länge som nu är på rea men som jag ändå får fortsätta titta på” skriver kundvärden, som vill vara anonym, i inlägget.

För Sekotidningen berättar kundvärden att hon 2018 erbjöds fast anställning på Pågatåg efter att ha varit timanställd. Hon var tveksam till att tacka ja på grund av den låga ingångslönen, men gjorde det ändå.

– Min förhoppning är att lönen ska höjas vid nästa avtalsförhandling, säger hon.

Trots att kundvärden jobbar 75 procent arbetar hon nästan lika många dagar som en heltidsanställd, menar hon. Mellan 20-22 dagar varje månad. Hennes grundlön är 15 596 kronor.

– Jag kan heller inte gå in och jobba extra och få upp min lön, det orkar jag inte. Mina fridagar är guld värda.

Det är facket, Seko klubb Pågatåg, som delat kvinnans lönespecifikation och berättelse i sociala medier. Detta med anledning av Arrivas hyvlingsplaner, som går ut på att alla anställda, lokförare och kundvärdar, ska gå ner i arbetstid till 80 procent, annars sägs de upp.

Vi har en fantastisk sammanhållning kollegor emellan. Det är de som gör att man fixar dagen.

Kundvärd på Pågatåg

Operatörens dåliga ekonomi och coronapandemin är de bakomliggande orsakerna, menar Arriva.

Alla förutom en anställd tackade nej till arbetsgivarens erbjudande, enligt Seko. Därefter gick Arriva vidare med sina planer. 13 lokförare fick nyligen ett nytt ultimatum: gå ner i arbetstid eller bli av jobbet.

– Jag vill väcka samtal om att det är så här det kan bli i ett nytt Sverige om andra arbetsgivare tar vid. Vi måste dela våra historier för att väcka opinion för att stoppa att det blir så här, säger kundvärden.

– Det handlar bara om pengar för dem. Man lägger för låga anbud, och sen måste man ha in pengarna på något sätt. Vi får betala för det.

Hur känns det att jobba för Arriva?

– Förjävligt, faktiskt. Vi får aldrig höra något positivt, får ingen stöttning, säger kundvärden som ändå tycker om sitt jobb.

– Jag är en servicemänniska och gillar att träffa folk.

Får du nån känsla av att Arriva bryr sig om er anställda?

– Nej. Inte alls. Det blir så att man går och pratar med sina kollegor och babblar av sig. Vi har en fantastisk sammanhållning kollegor emellan. Det är de som gör att man fixar dagen.

December 2018 ändrade Arriva befattningen på Pågatågs tågvärdar till kundvärdar. I samband med detta togs säkerhetstjänsten bort för kundvärdarna. Samtidigt sänktes lönen för alla nyanställda med uppemot 6 000 kronor.

Förändringarna skedde när operatören Arriva Sverige tog över trafiken från Arriva Tåg.

Pågatåg har cirka 100 anställda kundvärdar som jobbar 75 procent. Deras löner ligger mellan 20 795-23 501 kronor, om de skulle arbeta 100 procent. Ingångslönen är 20 795 kronor, det vill säga 15 596 på 75 procent.

Den lönen motsätter sig Seko. Ingångslönen för tågvärdar efter utbildning är 24 426 och slutlön efter fyra år är 31 285 kronor. Det är vad facket vill, berättar Ola Brunnström, förtroendevald i Seko klubb Pågatåg.

Efter att artikeln publicerats hör Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, av sig och påpekar att kundvärdens lön är en ingångslön. Han håller inte med Seko om hur löneutvecklingen för kundvärdarna ser ut.

”Redan efter ett par år ligger månadslönen på 25 000 kronor. För kundvärdar som arbetat innan vi införde den nya tjänsten utan säkerhetstjänst har ofta löner över 30 000 kronor”, skriver han i ett mejl till Sekotidningen.