67-årige Bengt Göran Larsson avslutade sitt yrkesliv med en arbetsskada.

– Hela trafiksituationen har blivit irriterad, alla är ute i sista minuten. Även på landsbygden. Att jobba som flaggvakt är bland de mest utsatta jobb man kan ha. Man står helt oskyddad, säger han.

Påkörningen inträffade i mars förra året i en fyrvägskorsning i Falkenberg.

Föraren passerade först ett antal varningsskyltar vid vägarbetet i en hastighet på 30-45 kilometer i timmen.

Jag kan inte röra mig ordentligt. Det måste man kunna göra som flaggvakt.

Bengt Göran Larsson.

Bengt Göran stod i mitten av höger körfält som flaggvakt med en röd flagga som betyder stopp.

– Hon tittade inte på mig, utan förbi mig. När hon körde stod all annan trafik still eftersom vi skulle släppa fram det andra körfältet, säger han och fortsätter:

– Inte förrän hon kört på mig stannade hon. Jag hade tur som fick upp fötterna i luften. Båda skorna släppte och stod kvar på marken. Jag la bägge armbågarna i huven för att skydda mitt huvud. När jag landade på marken hade jag inga skor på mig.

”Ramlat från himlen”

Kvinnan har nekat till brott. I förhör med polisen har hon sagt att hon inte uppfattade flaggan som ett stopptecken, och att hon plötsligt såg en gul skepnad. ”Vad var det?”, tänkte hon och trodde att flaggvakten hade ”ramlat ner från himlen”. 

Därefter tryckte hon på bromsen och anser att hon reagerade snabbt för sin ålder, enligt domen som Sekotidningen tagit del av. Efteråt fick hon känslan av att olyckan inte var hennes fel. Hon menar även att Bengt Göran Larsson rusat mot hennes bil.

Så vill Seko förbättra vägarbetarnas säkerhet:

• Kraftig höjning av fortkörningsböter vid vägarbeten och utökad hastighetsbevakning.
• Vägarbetarnas arbetsmiljö får aldrig skäras ned på för att vinna en upphandling.
• Väghållarna och Arbetsmiljöverket måste genomföra bättre inspektioner vid vägarbeten.  
• Minska antalet entreprenörsled till högst två för att öka möjligheten att utkräva ansvar.
• ”Arbete på väg” bör bli en ny del av teorin för att få körkort.

Källa: Seko

Även nu tio månader efter olyckan går Bengt Göran ibland med en krycka. Han har inte kunnat återgå till jobbet som flaggvakt, ett arbete han haft genom ett bemanningsföretag i cirka sju år.

– Menisken, ett korsband och två ledband är trasiga. Jag väntar på en operation. Jag kan inte röra mig ordentligt. Det måste man kunna göra som flaggvakt. Man måste ha ögon i nacken, måste ha koll på allting. Det går inte att lita på personbilar eller lastbilar, de blåser förbi.

Däremot har han kunnat ta andra jobb, bland annat som vaktmästare i en industrilokal, och fått ersättning för förlorad arbetsinkomst via kvinnans försäkring. Nyligen gick han i pension.

”Mer rädd nu”

Olyckan har inte bara påverkat Bengt Göran fysiskt, utan också psykiskt.

– Jag är mer rädd nu för att gå ut vid vägar, säger han.

Bengt Göran Larsson blev påkörd i sitt jobb som flaggvakt. Ett arbete han inte kan återgå till efter olyckan. I dag arbetar ibland som vaktmästare i en industrilokal i Falkenberg.

Enligt tingsrätten talar inget för att Bengt Göran Larsson ska ha frångått sina rutiner eller agerat oaktsamt och därigenom bidragit till olyckan.

Kvinnan ska heller inte ha lidit av ålderssvaghet, enligt tingsrätten. 87-åringen dömdes för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik, samt 70 dagsböter om 50 kronor, alltså 3 500 kronor.

Bengt Göran tycker att det borde göras hälsokontroll och syntest på personer över 70 år för att få ha körkort. Så som det fungerar för personer med körkort med högre behörighet.