Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

22 augusti 2014 11:12

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst illustrerar den svenskan järnvägens marsch mot undergången.

Jernhusen har byggt – och byggt om – ett antal stationshus de senaste åren och sett till att de inte har någon direkt koppling till järnvägen. Istället för vänthallar och direkt anslutning till spår har Jernhusen skapat gallerior fyllda med butiker som resenärerna förväntas handla i på vägen till tåget.

Jernhusens mål är inte, enligt Jesper Meijling, att tågen ska gå i tid. Tvärtom är det lönsamt med förseningar. På så sätt kan butikerna sälja mer och Jernhusen kan i sin tur locka nya butikshyresgäster.

-Helst skulle nog Jernhusen vilja att resenärerna checkade in en timme i förväg som på flygplatserna, säger han.

På ett seminarium på Arena Idé presenterade han på torsdagskvällen sin bok ”Marknad på villovägar” där han bland andra ämnen analyserar den svenska järnvägens marknadsanpassning de senaste 20 åren.

-Jag är ingen ideolog, slog han fast till att börja med och blev smickrad när moderatorn Boa Ruthström kallade honom teknokrat.

-Jag har analyserat hur det tekniska systemet förhåller sig till marknadens krav och kommit fram till att det inte fungerar. Tekniska system måste hålla ihop och marknaden kräver flexibilitet.

I boken lyfter han särskilt fram Jernhusen, som han kallar en destruktiv kraft för järnvägen och vars legitimitet han vill undergräva. Jernhusen är en symbol för hur illa det kan gå när ingen har ansvar för att tågen ska gå, utan drivs av andra mål. Som att tjäna pengar på uthyrning i sina fastigheter istället för att ge service till resenärerna.

-Marknaden kräver flexibilitet och vill inte ha begränsningar. Allt det som järnvägen inte kan leva upp till, enligt Jesper Meijling.

I boken tar han ett underhållande exempel från Uppsala, som 2010 fick ett nytt stationshus, som inte har något av det som man förknippar med en järnvägsstation. Ingen väntsal, ingen centralhall, bara 20 sittplatser ”höggradigt obekväma” dessutom.

Det gamla stationshuset strax intill har blivit restaurang där man från det nya huset kan se många tomma stolar.

Istället för resenärscentrum har Uppsala fått en galleria med många butiker. Från stationen kan resenärerna bara nå en perrong och det är inte den mest använda. Resten av resandeströmmen måste gå i en mörk gång utomhus.

Att den svenska järnvägen befinner sig i kris är de flesta överens om. Inställda tåg, trasiga kontaktledningar och spår gör att förtroendet sviktar. Orsaken är marknadstänkandet slår Jesper Meijling fast.

-Det går inte att leka marknad med ett så pass statiskt system där företag inte kan växa fritt i takt med efterfrågan. Ändå har politiker i alla läger utgått ifrån att järnvägen ska skötas i en marknadsmodell, inte om den ska göra det. Ekonomerna fick bestämma och då blev det fel, sa Jesper Meijling.

Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och tidigare förbundssekreterare i Seko, kommenterade boken på seminariet och sa ”äntligen är det någon som säger det vi alltid hävdat i facket”.

-Hoppas nu att det blir en diskussion bland politikerna om hur vi ändrar systemet. Det vi har gynnar inte någon, sa hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johan hullberg

    Stationshusen borde vara skyddade från rivning då de är en del av kulturarvet men så är icke fallet.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

30 timmarsvecka och stopp för otrygga anställningar

Kongressen tvingade förbundsstyrelsen till reträtt i ytterligare två frågor. En gång genom omröstning och en gång med goda argument. Det handlar om 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön och en motion som riktar in sig på otrygga anställningar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Sekos kongress har beslutat om nya stadgar för förbundet. Förbundsstyrelsen fick dock backa på flera punkter, bland annat när det gäller ungdomsfrågor, lokal facklig-politisk samverkan och motionsrätt till kongressen. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Sekos kongress har startat

Sekos kongress har startat

Utan oss stannar Sverige – det är parollen för Sekos kongress, som inleds idag. Film, dans och inledningstal fokuserade på bredden i förbundets branscher. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Krav växlade på kommunikationsavtalet

Seko och Almega har växlat yrkanden på kommunikationsavtalet. Seko kräver 2,8 procent och 672 kronor i löneökning plus en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

Tröga förhandlingar för Seko

Det går trögt för Sekos avtalsförhandlingar just nu. Flera avtal löper ut den sista april och nästa vecka kan bli avgörande på tele, spår och väg-och ban. Läs mer

Dagligt våld på tågen

Dagligt våld på tågen

Våldet mot konduktörerna på Italiens tåg är nästan dagligt. Enligt största facket Or.S.A krävs insatser från både stat och tågbolag för att lösa situationen, men hittills har lite gjorts. Läs mer

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Jenny Wrangborg och David Ericsson tilldelas Sekos litteraturpris i Ove Allansson namn. De delar lika på prissumman på 100 000 kronor. Priset delas ut på Sekos kongress som hålls nästa vecka. Läs mer

Restid blir stridsfråga i telebranschen

Seko och Almega kunde inte komma överens om när och hur restid ska räknas som arbetstid i telebranschen. Den arbetsgrupp som tillsattes för ett år sedan avslutades igår i oenighet. Läs mer

Fackliga framgångar på S-kongressen

Bort allmän visstid, bort hyvling. Ja till avdrag för a-kassan och heltid som norm. Det är några av S-kongressens beslut på jobbområdet. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Kollektivavtal

Ett skriftligt avtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarorganisation om löner och andra anställningsvillkor. Finns både på central och lokal nivå.