Var fjärde Stockholmare har någon gång drömt om att få köra ett tunnelbanetåg. Frågar man bara männen så handlar det lite könsrollscementerande om var tredje.

Frågar man sedan stockholmarna vad de tycker om dem som jobbar i tunnelbanan så är det nästan alla, 94 procent, som anser att de gör ett viktigt arbete. Tre av fyra menar också att de tunnelbaneanställda är stadens ansikte utåt.

Det är tunnelbanetågstillverkaren Bombardier som presenterar dessa siffror efter att ha frågat 1500 Stockholmare vad de tycker om tunnelbanan.

När rapporten Tunnelbanan – Stockholms hjärta presenterades idag fanns också representanter för våra folkvalda på plats. Oppositionen representerades av Erika Ullberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd och andre vice ordförande i trafiknämnden.

För det borgerliga styret infann sig däremot inte ansvarig politiker. Christer G. Wennerholm, ordförande i trafiknämnden var upptagen på annat håll, vilket inte är alls ovanligt när det finns journalister i närheten. Ja, om inte något ska invigas eller firas förstås.

Moderaterna representerades i stället av en stadshuspolitiker, vilka har mycket lite med kollektivtrafiken att göra, nämligen trafikborgarrådet Ulla Hamilton.

Kanske var det därför som Erika Ullberg fick in såväl höger– som vänsterkrokar på i matchen om utbyggd tunnelbana. Sossarna vill ha tunnelbana till Hagstaden, till Täby centrum, till Arninge och till Nacka. Och de vill ha det nu.

Hamilton fick parera bäst hon kunde och hennes gard bestod av en förstudie om Hagastaden och ett halvt löfte från regeringen om att den kanske skjuter till pengar till en Nackutbyggnad.  Men till hennes försvar skalla sägas att dessa frågor inte ligger på hennes bord. Synd alltså att Wennerholm inte heller denna gång såg det mödan värt att prata tunnelbana utanför sammanträdesrummen.