Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Yrkanden växlade på infrastrukturavtalet

Tryggare anställningar, utökat huvudentreprenörsansvar och regler för att öka den personliga integriteten. Det är, förutom löneökningar om lägst 3,2 procent, det viktigaste innehållet i de yrkanden som Seko lämnat inom området infrastruktur.

10 mars 2016 09:41

Seko har nu växlat yrkanden med Almega Tjänsteförbunden Infrastrukturavtalet. Förbundet kräver löneökningar om lägst 3,2 procent.

Yrkandena följer den avtalsplattform som 6F-förbunden tidigare fastställt.

Där ingår yrkanden kring visstidsanställningar och daglöneri, underentreprenörer och medlemmarnas personliga integritet.

– I branschen är det vanligt med in- och uthyrning av personal som inte omfattas av bemanningsavtalet. Det vill vi få ordning på så att inte löner  och anställningsvillkor dumpas, säger Thomas Brännström, avtalsansvarig ombudsman på Seko.

Seko vill i branschen också se regler som innebär att en huvudentreprenör ska ha bättre koll på underentreprenörer och bemanningsföretag. Bland annat genom att huvudentreprenören upprättar en lista på samtliga underentreprenörer och bemanningsföretag som anlitas.

En annan viktig fråga för Seko är den personliga integriteten där beställaren har orimliga krav på entreprenörerna och ytterst på förbundets medlemmar.

När det gäller lönerna i branschen kräver Seko att grundlönen höjs till 26950 kronor i månaden för yrkesarbetare.

Almegas lönekrav innehåller bland annat ett förslag om ökade möjligheter till individuella löner. När det gäller nivåerna uppfyller de enligt Thomas Brännström förväntningarna.

– De vill se försämringar både på ingångslönen och på lönetrappan i avtalet.

Vidare vill Almega förlänga huvudsemesterperioden så den kan förläggas mellan maj och september. Man vill också göra ändringar i avtalet så att det ska finnas möjlighet att arbetstagaren bara får en kortare semester på sommaren och att hela eller delar av huvudsemestern förläggs till perioden 1 oktober till 30 april. Då med att semestertillägg om 350 kronor per dag.

Seko har närmare 2.000 medlemmar inom avtalsområde infrastruktur. De arbetar med byggande och underhåll av järnvägar, spårvägar och tunnelbanor, mark och ledningsarbeten och med dessa sammanhängande arbeten.

Nuvarande avtal går ut den 31 mars.

Sekos yrkanden

Almegas yrkanden

6F:s avtalsplattform

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

”Kollegerna är det bästa”

”Kollegerna är det bästa”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Tågvärdars ob till Arbetsdomstolen

Seko och LO-TCO Rättsskydd stämmer Transdev till Arbetsdomstolen efter att tågvärdar inte fått ob-ersättning enligt kollektivavtalet. Läs mer

”Besättningen är väldigt förbannad”

En polisrazzia, två polisanmälningar och uppsägningshot – det är de senaste turerna i skärgårdstrafiken i Stockholm. Personalen är upprörd efter vad man uppfattar som rena trakasserier från arbetsgivaren, TRSM. Läs mer

Arbetsplatsen
Här är vägen in i Sverige

Här är vägen in i Sverige

I centrala Göteborg ligger arbetsförmedlingens etableringskontor. Hit kommer de som fått uppehållstillstånd för att slussas in på arbetsmarknaden. Där kan de få hjälp av Sekomedlemmarna Jonathan Karlsson och Khawlah Abbassi. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.