Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Vibeke Olsson
Krönika

Vi kan inte ha det så här

Om sovjetiskt toalettpapper och svensk avreglering. Om en marknad som kan vara bra att ha men gärna dansar på våra gravar. Om järnvägar och om den nödvändiga yrkesstoltheten.

12 april 2016 13:14

I årets avtalsrörelse har Seko ett krav på entreprenörsansvar. Både arbetsmiljön, säkerheten och kvalitén hotas av de långa kedjorna av underentreprenörer.

Det är oklart vem som har ansvar för vad, arbetskamraterna känner ibland inte ens igen varandra och lönedumpning och språkförbistring kan till slut bli livsfarliga.

Seko tillsammans med Byggnads, som driver samma fråga, är värda ett brett samhällsstöd för sina krav.

Problemet är skriande när det gäller järnvägsunderhållet. Banarbetare slår larm om stress och missförhållanden, om fel de upptäcker men inte får åtgärda.

Vi kan inte ha det så här. Vi kan inte vänta tills besparingar, vinstjakt och entreprenörskedjor har orsakat ytterligare en allvarlig tågolycka eller ett hoprasat fuskbygge.

I radion berättade en person om en resa i USA strax efter elfte september. Hans fickkniv och en flaska med okänd vätska fick följa med i kabinväskan trots rigorösa säkerhetsbestämmelser.

Packningen var ett led i ett undersökande reportage. Journalisten gick vidare och fann att kontrollanterna hade låga löner, långa arbetsdagar och osäkra anställningar – allt det som urholkar yrkesstoltheten.

Vi som växte upp under rekordåren fick lära oss att ”Sverige har en blandekonomi”. Tanken var att marknaden är bra när det gäller schampo, bilar och veckotidningar, men förödande när det gäller järnväg, skola och sjukvård.

Sovjetsamhällets detaljstyrning av kastruller och toalettpapper förskräcker. Men varför är det så många som inte ser att avregleringen av järnvägen och taxibranschen och vinstdrivande skolor är lika förskräckande?

Den nyliberala konkurrensen ackompanjeras av tal om mångfald och valfrihet och rörlighet. Men ödsligheten breder ut sig.

Järnvägen är ett barn av 1800­talets framtidstro och positiva människosyn, alldeles som sjukvården. Slut ögonen en stund och föreställ dig att du åker tåg, låt oss säga 1879. Föreställ dig landskapet, de små åkrarna, de magra små korna, de små grå stugorna – Falu rödfärg var för dyr för de flesta.

Med den blanka rälsen lades framtiden ut. En enorm investering i ett av Europas fattigaste länder. Också privata investerare byggde järnvägar. Märk väl: byggde järnvägar, de utnyttjade inte statens spårsystem.

Så småningom blev allt fler järnvägar förstatligade, alla olika aktörer ledde till logistiska problem och svårigheter att köpa biljetter. Någon som känner igen den …?

Jag erkänner gärna att jag är jävig; ända sedan tre års ålder har jag varit fascinerad av tåg. Själva tågresandet är en avkoppling, med läsning, goda samtal, vackra landskap.

Järnvägens enorma infrastruktur, i nutid och i historien, är hisnande fascinerande.

Ingenting är bättre för klimatet än tågresande, och politiken kan inte fortsätta att abdikera från ansvar. Marknaden kommer aldrig att rädda oss. Vi kan nyttja den till det den är bra till – bara vi kommer ihåg att den inte har något emot att dansa på våra gravar.

Dela det här

1 kommentar

  1. Joakim Ek

    Mycket bra skrivet! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson valberedningens förslag till ny ordförande för Seko

Inte helt oväntat föreslår valberedningen att Sekos nuvarande avtalssekreterare Valle Karlsson väljs till ordförande för förbundet vid kongressen den 25-27 april. Som vice ordförande föreslås Gabriella Lavecchia, med bakgrund på Telia Mobitel. Läs mer

Stora brister i arbetsmiljön på SJ-depå

Arbetsmiljöverket gjorde en oanmäld inspektion på SJ:s depå i Malmö. Resultatet blev en lista på 31 brister i arbetsmiljön, bland annat när det gäller raster och pauser. Nu har SJ kallat till extra möte i skyddskommittén. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Den 25–27 april har Seko kongress i Stockholm. De 200 ombuden ska ta ställning till knappt 100 motioner, välja styrelse och ledning, samt besluta om nya stadgar och förbundets verksamhet de närmaste fyra åren. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

I rök och damm

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.