Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Vibeke Olsson
Krönika

Vi kan inte ha det så här

Om sovjetiskt toalettpapper och svensk avreglering. Om en marknad som kan vara bra att ha men gärna dansar på våra gravar. Om järnvägar och om den nödvändiga yrkesstoltheten.

12 april 2016 13:14

I årets avtalsrörelse har Seko ett krav på entreprenörsansvar. Både arbetsmiljön, säkerheten och kvalitén hotas av de långa kedjorna av underentreprenörer.

Det är oklart vem som har ansvar för vad, arbetskamraterna känner ibland inte ens igen varandra och lönedumpning och språkförbistring kan till slut bli livsfarliga.

Seko tillsammans med Byggnads, som driver samma fråga, är värda ett brett samhällsstöd för sina krav.

Problemet är skriande när det gäller järnvägsunderhållet. Banarbetare slår larm om stress och missförhållanden, om fel de upptäcker men inte får åtgärda.

Vi kan inte ha det så här. Vi kan inte vänta tills besparingar, vinstjakt och entreprenörskedjor har orsakat ytterligare en allvarlig tågolycka eller ett hoprasat fuskbygge.

I radion berättade en person om en resa i USA strax efter elfte september. Hans fickkniv och en flaska med okänd vätska fick följa med i kabinväskan trots rigorösa säkerhetsbestämmelser.

Packningen var ett led i ett undersökande reportage. Journalisten gick vidare och fann att kontrollanterna hade låga löner, långa arbetsdagar och osäkra anställningar – allt det som urholkar yrkesstoltheten.

Vi som växte upp under rekordåren fick lära oss att ”Sverige har en blandekonomi”. Tanken var att marknaden är bra när det gäller schampo, bilar och veckotidningar, men förödande när det gäller järnväg, skola och sjukvård.

Sovjetsamhällets detaljstyrning av kastruller och toalettpapper förskräcker. Men varför är det så många som inte ser att avregleringen av järnvägen och taxibranschen och vinstdrivande skolor är lika förskräckande?

Den nyliberala konkurrensen ackompanjeras av tal om mångfald och valfrihet och rörlighet. Men ödsligheten breder ut sig.

Järnvägen är ett barn av 1800­talets framtidstro och positiva människosyn, alldeles som sjukvården. Slut ögonen en stund och föreställ dig att du åker tåg, låt oss säga 1879. Föreställ dig landskapet, de små åkrarna, de magra små korna, de små grå stugorna – Falu rödfärg var för dyr för de flesta.

Med den blanka rälsen lades framtiden ut. En enorm investering i ett av Europas fattigaste länder. Också privata investerare byggde järnvägar. Märk väl: byggde järnvägar, de utnyttjade inte statens spårsystem.

Så småningom blev allt fler järnvägar förstatligade, alla olika aktörer ledde till logistiska problem och svårigheter att köpa biljetter. Någon som känner igen den …?

Jag erkänner gärna att jag är jävig; ända sedan tre års ålder har jag varit fascinerad av tåg. Själva tågresandet är en avkoppling, med läsning, goda samtal, vackra landskap.

Järnvägens enorma infrastruktur, i nutid och i historien, är hisnande fascinerande.

Ingenting är bättre för klimatet än tågresande, och politiken kan inte fortsätta att abdikera från ansvar. Marknaden kommer aldrig att rädda oss. Vi kan nyttja den till det den är bra till – bara vi kommer ihåg att den inte har något emot att dansa på våra gravar.

Dela det här

1 kommentar

  1. Joakim Ek

    Mycket bra skrivet! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Glädje över låglönesatsningen

Igår blev Seko och Almega överens om ett nytt treårigt avtal. Några av de klubbar som berördes direkt av konfliktvarslet säger att de så här långt är glada över låglönesatsningen. Läs mer

Strejken avblåst i spårtrafiken

Det blir ingen strejk på spårtrafiken. Seko och Almega har kommit överens om ett treårigt avtal som ger en låglönesatsning, avsättning till pension och en loss of licenslösning. – Vi har inte behövt sälja någonting, säger Thomas Gorin Weijmer. Läs mer

Seko kan ärva medlemmar utan arvingar

Vid dödsfall kan Kommunal och Seko ärva medlemmens livförsäkringspengar om det saknas arvingar. Det skriver Kommunalarbetaren, som granskat villkoren i LO-förbundens livförsäkringar som är tecknade i Folksam. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI