Får vi en socialdemokratiskt ledd majoritet så lovar vi att värna den svenska modellen och ge parterna på arbetsmarknaden tydliga ramar. Sociala krav ska alltid ställas på entreprenörerna och lägst anbud ska inte på automatik vinna budgivningen. Vi kan aldrig gå med på att riskera kvaliteten för resenärerna eller tryggheten för de anställda.

Jag lägger mig inte i förhandling och konflikt mellan arbetsmarknadens parter. Vi har en väl fungerande modell i Sverige där arbetsmarknadens parter förhandlar och i sista hand har rätt att nyttja stridsmedel som nu används och som det varslas om. Men jag konstaterar att politiken spelar roll. Seko:s tågkonflikt likväl som Kommunals tidigare busskonflikt, hade kanske kunnat förhindrats med en annan politik.

Seko och Kommunal står upp för sina medlemmar inom kollektivtrafiken – mot den otrygghet det innebär att vara visstidsanställd med all den svårighet det innebär att planera sin ekonomi, få bostadskontrakt, ta lån med mera. Att få ha trygga arbeten med heltid som norm är något vi verkligen sympatiserar med. Självklart ska en tillsvidareanställning gälla även om man byter arbetsgivare efter en politiskt styrd upphandling.

Arbetsmarknadens parter får förhandla som de alltid gör vid omorganisationer och arbetsbrist, men vi politiker ska i upphandlingar ge ramar för schyssta villkor. Konkurrensneutralitet gällande de sociala aspekterna måste råda mellan entreprenörer. Att dumpa villkoren för de anställda ska inte vara vägen för att få kontrakt och del av skattemedel.

Det ska vara ordning och reda. Det går att förena tillväxt med miljöansvar, och fler jobb med bra villkor för de anställda. Men Moderaterna har annan syn på vilka krav man ska ställa i upphandlingar. Att vara tillsvidareanställd kan idag innebära att man är garanterad jobb så långt som ens nuvarande arbetsgivare har kontrakt.

Vid varje ny upphandling kan den nya entreprenören fritt välja vilka i personalen som de vill ha med sig över till sitt företag, om inte politiken kräver något annat eller facket vinner framgång i förhandling. Lägg där till att de entreprenörer som är intresserade av att vinna en upphandling i de flesta fall nu behöver lägga ett billigare bud än de som för tillfället kör trafiken. Det leder till att det nya företaget måste skära på kostnader och ofta är det villkoren för personalen som utmanas. Så ska det inte vara.

Vi socialdemokrater sätter en god kvalitet för våra resenärer och trygga anställningsvillkor för våra anställda främst. Vi ser inget egenvärde med att privatisera och upphandla trafik – det är bäst kvalitet för lägst kostnad som är målet. I en upphandlad verksamhet är kravställning vid upphandling och fungerande avtalsuppföljning helt avgörande.

En socialdemokratiskt majoritet kommer alltid att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Vi säkerställer även personalens villkor via andra krav som meddelarfrihet och huvudentreprenörsansvar. Genom att kräva verksamhetsövergång med personalövertagande redan i förfrågningsunderlaget vid upphandlingar kan vi garantera att de som arbetar på och omkring kollektivtrafiken får behålla jobbet även hos en ny entreprenör.

Facket, arbetsgivaren och politiken har olika roller. Men vi kan med rätt spelregler skapa schyssta villkor, högre kvalitet och minskade kostnader. Det kräver dock ett ansvarstagande, avtalsuppföljning och annan inställning till politikens roll än vad Moderaterna visat.