Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Veolia vill inte ta över personal på Östgötapendeln

Ett 20-tal tågvärdar och lokförare som i dag arbetar på Östgötapendeln mellan Jönköping och Tranås riskerar att förlora sina jobb när Arriva lämnar över sträckan till en ny operatör i juni 2015. Av allt att döma blir det Veolia som tar över.

23 april 2014 09:58

Veolia anser inte att förändringen ska hanteras som övergång av verksamhet enligt lagen om anställningsskydd, Las, 6 b). Därmed skulle personalen som hittills arbetat på Arriva inte ha rätt att följa med till den nya arbetsgivaren.

-Vi har gjort en framställan hos Almega för att få deras bedömning. Almega anser inte att det här omfattas av Las 6 b). Vi tar över en begränsad del av trafiken och från en annan beställare, vilket gör att det inte finns stöd för övergång av verksamhet, säger Anders Ekman, affärschef för Krösatåg, som körs av Veolia sedan mars i år.

Anders Ekman understryker att Veolia ännu inte fått någon beställning på att köra den berörda trafiken och att företaget därför ännu inte kontaktat de fackliga organisationerna. Veolia räknar dock med att få ta över trafiken.

-När beslutet är fattat ska vi inleda förhandlingar med facken, säger han.

Är det ett mål i sig att inte ta över personalen?

-Vi vet ännu inte hur trafikplanen ser ut för 2015, säger Anders Ekman, och därmed vet vi inte hur mycket personal vi behöver. Men Arrivas anställda är välkomna att söka jobb hos oss.

Seko har ännu inte fått någon information om förändringen. Ombudsman Rolf Sjöstrand ska träffa det lokala facket i början av maj. Därefter väntar förhandlingar med det företag som tar över trafiken, vilket sannolikt blir Veolia, enligt Rolf Sjöstrand. 

-Jag kan ännu inte ta ställning till vad det här innebär för personalen, säger han.

De lokala fackliga företrädarna vill att Seko ska hävda övergång av verksamhet. Deras tolkning av reglerna är att det inte spelar någon roll att Veolia bara tar över en delsträcka av ett större område.

Hela Östgötapendeln är upphandlad av Jönköpings länstrafik och Östgötatrafiken gemensamt. Arriva sköter trafiken, men avtalet löper ut i juni nästa år.

I samband med att avtalet sägs upp med Arriva har trafikhuvudmännen beslutat att sträckan Jönköping-Tranås istället ska vara en del av Krösatågstrafiken.  Det betyder att Jönköpings länstrafik ensamma sköter upphandlingen av delsträckan. Eftersom Veolia redan tagit över Krösatågen är det naturligt att företaget tar över den nya delsträckan.  

Trafiken mellan Jönköping och Tranås har en gång tidigare gått över från dåvarande Merresor till Östgötatrafiken. Den gången ansågs det inte vara övergång av verksamhet. 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

30 timmarsvecka och stopp för otrygga anställningar

Kongressen tvingade förbundsstyrelsen till reträtt i ytterligare två frågor. En gång genom omröstning och en gång med goda argument. Det handlar om 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön och en motion som riktar in sig på otrygga anställningar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Sekos kongress har beslutat om nya stadgar för förbundet. Förbundsstyrelsen fick dock backa på flera punkter, bland annat när det gäller ungdomsfrågor, lokal facklig-politisk samverkan och motionsrätt till kongressen. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Sekos kongress har startat

Sekos kongress har startat

Utan oss stannar Sverige – det är parollen för Sekos kongress, som inleds idag. Film, dans och inledningstal fokuserade på bredden i förbundets branscher. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Krav växlade på kommunikationsavtalet

Seko och Almega har växlat yrkanden på kommunikationsavtalet. Seko kräver 2,8 procent och 672 kronor i löneökning plus en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

Tröga förhandlingar för Seko

Det går trögt för Sekos avtalsförhandlingar just nu. Flera avtal löper ut den sista april och nästa vecka kan bli avgörande på tele, spår och väg-och ban. Läs mer

Dagligt våld på tågen

Dagligt våld på tågen

Våldet mot konduktörerna på Italiens tåg är nästan dagligt. Enligt största facket Or.S.A krävs insatser från både stat och tågbolag för att lösa situationen, men hittills har lite gjorts. Läs mer

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Jenny Wrangborg och David Ericsson tilldelas Sekos litteraturpris i Ove Allansson namn. De delar lika på prissumman på 100 000 kronor. Priset delas ut på Sekos kongress som hålls nästa vecka. Läs mer

Restid blir stridsfråga i telebranschen

Seko och Almega kunde inte komma överens om när och hur restid ska räknas som arbetstid i telebranschen. Den arbetsgrupp som tillsattes för ett år sedan avslutades igår i oenighet. Läs mer

Fackliga framgångar på S-kongressen

Bort allmän visstid, bort hyvling. Ja till avdrag för a-kassan och heltid som norm. Det är några av S-kongressens beslut på jobbområdet. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.