Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Veolia vill inte ta över personal på Östgötapendeln

Ett 20-tal tågvärdar och lokförare som i dag arbetar på Östgötapendeln mellan Jönköping och Tranås riskerar att förlora sina jobb när Arriva lämnar över sträckan till en ny operatör i juni 2015. Av allt att döma blir det Veolia som tar över.

23 april 2014 09:58

Veolia anser inte att förändringen ska hanteras som övergång av verksamhet enligt lagen om anställningsskydd, Las, 6 b). Därmed skulle personalen som hittills arbetat på Arriva inte ha rätt att följa med till den nya arbetsgivaren.

-Vi har gjort en framställan hos Almega för att få deras bedömning. Almega anser inte att det här omfattas av Las 6 b). Vi tar över en begränsad del av trafiken och från en annan beställare, vilket gör att det inte finns stöd för övergång av verksamhet, säger Anders Ekman, affärschef för Krösatåg, som körs av Veolia sedan mars i år.

Anders Ekman understryker att Veolia ännu inte fått någon beställning på att köra den berörda trafiken och att företaget därför ännu inte kontaktat de fackliga organisationerna. Veolia räknar dock med att få ta över trafiken.

-När beslutet är fattat ska vi inleda förhandlingar med facken, säger han.

Är det ett mål i sig att inte ta över personalen?

-Vi vet ännu inte hur trafikplanen ser ut för 2015, säger Anders Ekman, och därmed vet vi inte hur mycket personal vi behöver. Men Arrivas anställda är välkomna att söka jobb hos oss.

Seko har ännu inte fått någon information om förändringen. Ombudsman Rolf Sjöstrand ska träffa det lokala facket i början av maj. Därefter väntar förhandlingar med det företag som tar över trafiken, vilket sannolikt blir Veolia, enligt Rolf Sjöstrand. 

-Jag kan ännu inte ta ställning till vad det här innebär för personalen, säger han.

De lokala fackliga företrädarna vill att Seko ska hävda övergång av verksamhet. Deras tolkning av reglerna är att det inte spelar någon roll att Veolia bara tar över en delsträcka av ett större område.

Hela Östgötapendeln är upphandlad av Jönköpings länstrafik och Östgötatrafiken gemensamt. Arriva sköter trafiken, men avtalet löper ut i juni nästa år.

I samband med att avtalet sägs upp med Arriva har trafikhuvudmännen beslutat att sträckan Jönköping-Tranås istället ska vara en del av Krösatågstrafiken.  Det betyder att Jönköpings länstrafik ensamma sköter upphandlingen av delsträckan. Eftersom Veolia redan tagit över Krösatågen är det naturligt att företaget tar över den nya delsträckan.  

Trafiken mellan Jönköping och Tranås har en gång tidigare gått över från dåvarande Merresor till Östgötatrafiken. Den gången ansågs det inte vara övergång av verksamhet. 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.