-Vi har aldrig tidigare träffat en arbetsgivare som så brutalt vill bygga upp en deltidsorganisation, som även kommer att drabba resenärerna, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson i ett uttalande.

Veolias varsel omfattar totalt 253 tjänster, spridda över samtliga sju stationeringsorter. En av dessa, Kristianstad, läggs ner. Det är oklart hur många av de varslade som sägs upp, förhandlingar pågår i dag och sannolikt under nästa vecka.

Linda Walmeus är driftchef för Öresund på Veolia. Hon bekräftar att Veolia säger upp heltidare och istället erbjuder deltid på mellan 75 och 95 procent.  Hur många av de varslade som får ”erbjudandet” vet hon inte.

Hon vill inte kalla den nya organisationen för en en deltidsorganisation.

-Vi har fortfarande många heltidsarbetande kvar, säger hon.

Varför gör ni den här förändringen?

-Vi har drivit trafiken i två år och märkt att det inte går att få ut heltid på all personal.

Betyder det att ni dåliga på att lägga scheman?  

-Nej det är en krock mellan tidtabeller och kollektivavtalets arbetstidsregler. Avtalet begränsar hur vi kan lägga ut arbetstiden.

Veolia har fått förnyat förtroende att köra Öresundstågen i ytterligare fem år från december i år. Förutsättningarna för att driva trafiken har förändrats med en ”ny betalningsbild”, vilket lett till de nu lagda varslen enligt Veolia.

Seko planerar en annonskampanj i Skåne för att visa för allmänhet och resenärer hur Veolia behandlar personalen. Seko anser att trafikhuvudmännen borde ”slänga ut Veolia” från trafiken och teckna kontrakt med en mer seriös operatör.