De anställda är utslitna, kunder­na är missnöjda och medierna frossar i Postnords misslyckan­den. I Arken, som huvudkonto­ret kallas, sitter Anders Holm och ska ratta den vinddrivna skutan genom syndafloden.

När Post- och telestyrelsen (PTS) nyligen granskade postbranschen riktades bland annat kritik mot att de pilotförsök Postnord genom­förde med Koncept utdelning vi­sade att det inte fungerade i fler­familjshus. Ändå tryckte man ut det i hela organisationen.

– Vi rullade ut Koncept utdel­ning i hela Sverige, då vi var i ett läge då vi snabbt behövde sänka våra kostnader. Det vi gör nu är att titta på vilka ändringar vi ska göra i Koncept utdelning, säger Anders Holm.

Enligt PTS-rapporten fanns ju redan kännedom om att det inte fungerade i erfamiljshus.

– Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Så ni hade inte den kunskapen?

– Nja, vi hade kunskapen, men vi tittade på om det stämde. Är det så, eller är det något annat som gör att det inte fungerar? Det tittar vi intensivt på nu, och ska komma ut med en väldigt tydlig förändring av Koncept utdelning.

Seko Posten anser att det vikti­ gaste är att så många som möjligt får heltid och att arbetsmiljön för dem som är kvar i den ständigt minskande personalstyrkan ska vara så bra som möjligt.

– Arbetsmiljön är alltid jät­teviktig. Men att alla ska få hel­tid fungerar inte. Så många som möjligt – ja, men vi kan inte, med det ojämna postflödet, ha alla på heltid. Då skulle vi inte klara av att driva vår verksamhet med lönsamhet.

Ni har infört Postnord lyssnar, som svar på kritiken, men det är bara på kunderna. Lyssnar ni på de anställda?

– Ja, vi har ju våra fokusmät­ningar. Och jag har varit tyd­lig med att cheferna måste ta ett ännu större ansvar och lyssna, ha morgonmöten och vara mer nära verkligheten, så att säga.

– Och jag är ute i brevbäring, ter­minaler och åker med paketbilar då och då. Alla i ledningsgruppen är ute minst fyra gånger per år.

Sekotidningens enkät, liksom Postnords egna fokusmätningar, visar att personalen har relativt stort förtroende för den närmaste chefen men nästan inget för hög­sta ledningen.

Vad beror det på, och hur ska ni komma tillrätta med det?

– Det är sex led från mig till sista chefsled. Då blir det en stor utma­ning hur man ska nå ut med infor­mation till det lokala. Där måste vi jobba mer med att de budskap vi har är tydliga nog så att man kan förmedla dem ut till sista ledet. Vi måste titta på hur vi kan bli bättre på att förklara resan framåt.

Enligt Anders Holm är ett av Post­ nords problem att företaget ska verka på en öppen marknad men samtidigt ha ett samhällsuppdrag – att dela ut post i hela landet. Postnord tvingas ha en öppen prissättning, medan konkurren­terna inte behöver det, så de kan plocka ut de lönsamma delarna och erbjuda lägre pris.

–Dessutom vill vi att prisreg­leringen på portot försvinner. En enda remissinstans till nya post­lagstiftningen var emot prisregle­ringen och det var Konkurrensver­ket. Alla partier, oavsett färg, är för en prisreglering, och för mig är det väldigt konstigt. Det är som om Telia skulle ha prisreglering men inte Tele2, eller att SJ ska ha det men inte MTR. Av någon anled­ning anser man att just brev ska ha det och det kan jag inte förstå.