Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Ledare

Vattnets betydelse för sjöfarten

Vi argumenterar för det självklara: nej till skattesänkningar, ja till inflytande, nej till järnväg utan styrning, nej till strejkbryteri.

20 december 2013 11:42

Som ledarskribent kan jag ibland få känslan av att lägga stor möda på att argumentera för vattnets betydelse för sjöfarten. Eller på något motsvarande som det, egentligen, inte borde finnas behov av att försöka övertyga om. Här kommer nu några exempel på detta:
Skatterna. I ett läge där den gemensamma välfärden urholkas och klyftorna växer tycks det som en dålig idé att skära bort ytterligare resurser genom att sänka skatterna. Daniel Suhonen, chef för det fackliga idéinstitutet Katalys, vill inte bara stoppa skattesänkningarna.
Han vill höja skatterna, rejält.
I vår intervju säger han att när resurserna till vård, skola och omsorg minskar så sjunker kvaliteten. Vilket öppnar en marknad för de privata alternativen.
”Friskolor och privata sjukvårds- och inkomstförsäkringar blir valet för dem som har möjlighet. Då ökar kraven på ytterligare skattesänkningar, även från dem som har det sämst. För då känner även de att de måste fixa välfärden på privat väg när samhället inte
längre klarar av att leverera. Systemskiftet har gjort egenintresset
nödvändigt.”
Nästa exempel handlar om delaktighet och inflytande. Och då inte bara den ”känsla” av delaktighet som det ibland talas om att de anställda ska känna 

Ju mer ansvar och inflytande en person har och tar, och ju mer av just delaktighet hon känner, desto bättre är det – för alla. En person som saknar information, blir överkörd och inte lyssnad på, den personen trivs sämre och gör ett sämre jobb. Självklart, ja visst. Märks det i arbetslivet? Sällan.
Men det finns undantag. Läs reportaget om Infranords signaltekniker i Helsingborg där ansvar och inflytande ökar både trivsel och hälsa och dessutom ger bättre ekonomiskt resultat.
Det tredje exemplet handlar om järnvägen. I början av december
presenterade Riksrevisionen en granskningsrapport som var mycket kritisk till Trafikverket för deras oförmåga att förhindra
förseningar på järnvägen.

En stor del av skulden hamnar på regeringen, som ju ska styra Trafikverket, men som enligt Riksrevisionen saknar analys och
överblick, och lägger för liten vikt vid uppföljning.

Rapporten ger bilden av en myndighet som lämnats vind för våg utan att kunna navigera, åtminstone när det gäller frågor kopplade till
förseningarna.
I sanningens namn ska sägas att Riksrevisionen också påpekar att ett förändringsarbete inletts på Trafikverket, men att det är för
tidigt att uttala sig om resultatet.
I detta nummer tar vi också upp strejken inom skärgårdstrafiken. Det är intressant att se hur självklart och naturligt Almega anser det vara
med strejkbryteri. Kan det vara möjligt att arbetsgivarna inte inser att de med den inställningen inte bara trampar många årtionden tillbaka i historien, utan även bidrar till en utveckling på arbetsmarknaden
som få vinner på?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.