Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Ledare

Vattnets betydelse för sjöfarten

Vi argumenterar för det självklara: nej till skattesänkningar, ja till inflytande, nej till järnväg utan styrning, nej till strejkbryteri.

20 december 2013 11:42

Som ledarskribent kan jag ibland få känslan av att lägga stor möda på att argumentera för vattnets betydelse för sjöfarten. Eller på något motsvarande som det, egentligen, inte borde finnas behov av att försöka övertyga om. Här kommer nu några exempel på detta:
Skatterna. I ett läge där den gemensamma välfärden urholkas och klyftorna växer tycks det som en dålig idé att skära bort ytterligare resurser genom att sänka skatterna. Daniel Suhonen, chef för det fackliga idéinstitutet Katalys, vill inte bara stoppa skattesänkningarna.
Han vill höja skatterna, rejält.
I vår intervju säger han att när resurserna till vård, skola och omsorg minskar så sjunker kvaliteten. Vilket öppnar en marknad för de privata alternativen.
”Friskolor och privata sjukvårds- och inkomstförsäkringar blir valet för dem som har möjlighet. Då ökar kraven på ytterligare skattesänkningar, även från dem som har det sämst. För då känner även de att de måste fixa välfärden på privat väg när samhället inte
längre klarar av att leverera. Systemskiftet har gjort egenintresset
nödvändigt.”
Nästa exempel handlar om delaktighet och inflytande. Och då inte bara den ”känsla” av delaktighet som det ibland talas om att de anställda ska känna 

Ju mer ansvar och inflytande en person har och tar, och ju mer av just delaktighet hon känner, desto bättre är det – för alla. En person som saknar information, blir överkörd och inte lyssnad på, den personen trivs sämre och gör ett sämre jobb. Självklart, ja visst. Märks det i arbetslivet? Sällan.
Men det finns undantag. Läs reportaget om Infranords signaltekniker i Helsingborg där ansvar och inflytande ökar både trivsel och hälsa och dessutom ger bättre ekonomiskt resultat.
Det tredje exemplet handlar om järnvägen. I början av december
presenterade Riksrevisionen en granskningsrapport som var mycket kritisk till Trafikverket för deras oförmåga att förhindra
förseningar på järnvägen.

En stor del av skulden hamnar på regeringen, som ju ska styra Trafikverket, men som enligt Riksrevisionen saknar analys och
överblick, och lägger för liten vikt vid uppföljning.

Rapporten ger bilden av en myndighet som lämnats vind för våg utan att kunna navigera, åtminstone när det gäller frågor kopplade till
förseningarna.
I sanningens namn ska sägas att Riksrevisionen också påpekar att ett förändringsarbete inletts på Trafikverket, men att det är för
tidigt att uttala sig om resultatet.
I detta nummer tar vi också upp strejken inom skärgårdstrafiken. Det är intressant att se hur självklart och naturligt Almega anser det vara
med strejkbryteri. Kan det vara möjligt att arbetsgivarna inte inser att de med den inställningen inte bara trampar många årtionden tillbaka i historien, utan även bidrar till en utveckling på arbetsmarknaden
som få vinner på?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson valberedningens förslag till ny ordförande för Seko

Inte helt oväntat föreslår valberedningen att Sekos nuvarande avtalssekreterare Valle Karlsson väljs till ordförande för förbundet vid kongressen den 25-27 april. Som vice ordförande föreslås Gabriella Lavecchia, med bakgrund på Telia Mobitel. Läs mer

Stora brister i arbetsmiljön på SJ-depå

Arbetsmiljöverket gjorde en oanmäld inspektion på SJ:s depå i Malmö. Resultatet blev en lista på 31 brister i arbetsmiljön, bland annat när det gäller raster och pauser. Nu har SJ kallat till extra möte i skyddskommittén. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Den 25–27 april har Seko kongress i Stockholm. De 200 ombuden ska ta ställning till knappt 100 motioner, välja styrelse och ledning, samt besluta om nya stadgar och förbundets verksamhet de närmaste fyra åren. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

I rök och damm

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer