Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Osäkra vägjobb

Vägarbetarnas arbetsmiljö allt sämre

Vägarbetarna upplever att deras arbetsmiljö blir allt sämre. Fler incidenter, mer oro och allt mer hänsyns- lösa tra kanter. Det visar den medlemsundersökning Seko låtit utföra för tredje gången.

26 augusti 2016 13:30

Seko har låtit Novus fråga 1 000 vägarbetare om deras arbets­miljö. Det är tredje gången un­dersökningen görs. Samma frå­gor ställdes 2009 och 2011 och det är tydligt att arbetsmiljön blivit sämre över tid.

År 2009 uppgav 26 procent av de tillfrågade att de varit med om någon trafikrelaterad incident på den egna arbetsplatsen. Två år senare var det 37 procent och i årets undersökning är det 45 procent, närapå en fördubbling på sju år alltså.

Lika illa är det när det handlar om oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. 2009 var 47 procent oroade, en andel som ökade kraftigt på bara två år, med 72 procent oroade 2011 medan årets siffra hamnar på 82 procent.

Andelen som tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hän­syn har inte ökat lika kraftigt, men började å andra sidan på en väldigt hög nivå, då 82 procent ansåg att så var fallet 2009 mot 91 procent i år. Det var alltså dåligt med hänsynen redan 2009 och har nu blivit ännu värre.

Seko kräver ett antal åtgärder för att skapa säkra arbetsplatser på vägarna.

I första hand kräver förbundet att trafiken leds om så att inga bilar passerar vägarbetet. Om det inte är möjligt vill man se kraftigt sänk­ta hastigheter. Det är lite si och så med respekten för hastighetsbegränsningar. Vid de tillfällen Seko utfört egna mätningar runt om i landet, visar det sig att var tredje bilist (67 procent) kör för fort förbi vägarbeten. Man behöver därför även utöka hastighetsövervak­ningen genom kontroller och fart­kameror samt höja böterna.

Inom vägbranschen är det van­ligt med långa kedjor av underen­treprenörer, något som Seko an­ser äventyrar säkerheten. Därför vill man se högst två entrepre­nörsled, en åtgärd som Veidekke redan beslutat att införa.

Det innebär att när Veidekke anlitar en underentreprenör får denna i sin tur anlita underen­treprenörer, men sedan är det stopp. Det finns ingen gräns för hur många underentreprenörer man tar in, men det får inte bli långa kedjor där ansvarsfrågan hamnar i en luddig gråzon.

–Det är klart att det är bra. På så sätt får ju Veidekke koll på vilka som finns på arbetsplat­serna. Det kommer bli tryggare och säkrare och de har insett att man sparar pengar på att ha den kollen, säger Tobias Lundström som är skyddsombud och förtroendevald för Seko på Veidekke.

Beslutet är alldeles nytt och har inte införts i hela organisationen ännu, men det är ett initiativ som välkomnas av förbunden inom 6 F, där Seko ingår.

– Det Veidekke nu gör är väldigt positivt och mycket glädjande. Det främjar konkurrens på lika vill­kor och gör det möjligt att få bort oseriösa företag, slavliknande ar­betsförhållanden och utnyttjande av personal, säger ordförandena inom 6 F i ett uttalande.

Men Tobias Lundström är lite fundersam kring hur det ska fungera i praktiken.

– Jag tror inte att det är svårt att hålla koll, men det kan bli problem att få jobbet gjort. Om vi behöver flytta sand, till exem­pel, anlitar vi en firma, men de har inga egna bilar utan använ­der en förmedling med en massa enmansföretag. Anlitar man en underentreprenör får man ofta många på köpet. Det ska bli in­tressant att se hur det ska lösas, för det är som sagt en väldigt bra åtgärd, säger Tobias Lundström.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.