Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Gunnar Alexandersson Foto: Karin Bäcklund
Reportage

Utredare söker samförstånd

Hur står det egentligen till med det svenska järnvägssystemet, och vad kan man göra åt problemen? Detta ska nu utredas sedan regeringen tvingats att ge efter

14 juni 2013 14:51

Oppositionen, tillsammans med Seko, välkomnade utredningen men möjligen kände sig själva utredaren mindre välkommen.

Regeringens val av Gunnar Alexandersson möttes av kommentarer som ”avregleringsförespråkare”, ”ex-lobbyist” (för järnvägsföretagens branschorganisation Tågoperatörerna) och av frågan om det nu ens är meningsfullt att genomföra utredningen.

Gunnar Alexandersson själv anser att det visst är meningsfullt och han tror inte att regeringen var ute efter lobbyisten Alexandersson, utan efter forskaren och ekonomie doktor Alexandersson från Handelshögskolan.

Han har ägnat närmare 20 år åt transportfrågor och har skrivit sin avhandling om bakgrunden till avregleringarna av buss och järnväg och hur branscherna har utvecklats. Och han har kommit till slutsatsen att förändringarna har varit mer positiva än negativa för järnvägen.

– Det stämmer till viss del att jag har pekat på det positiva, men på EU-nivå har några av mina artiklar använts av motståndarna till avreglering, framhåller han. Jag har försökt visa på både positiva och negativa effekter.

– Framför allt var det positivt med uppdelningen mellan SJ och Banverket eftersom den gjorde det lättare för staten att investera specifikt i infrastrukturen. Det är också positivt med nya företag som med nya idéer kan driva verksamheten billigare och smartare.

Gunnar Alexandersson anser också att upphandling av trafik har lett till minskade subventioner och till en kostnadspress nedåt.

– Problemet är företag som räknar fel och inte klarar sitt uppdrag, en del gör det medvetet bara för att få in en fot på marknaden. De senare brukar inte bli långlivade, men det ger problem för branschen.

– En av de saker som man inte heller har klarat ut är gränsen mellan kommersiell och upphandlad trafik. Där kan jag se tydliga svagheter, det är ett problemområde.

Ett exempel på detta är att SJ, som ska överleva på egna intäkter, har svårt att klara konkurrensen mot länstrafiken som är kraftigt skattefinansierad.

 

Han poängterar också att allt vi ser på järnvägsområdet i dag inte är en effekt av avreglering och marknadsöppning, som hur mycket man investerar, och var investeringarna sker. Dessutom finns EU-direktiv att förhålla sig till.

Gunnar Alexandersson har inte ägnat så mycket tid av sin forskning åt organisationsförändringarna för drift och underhåll, men han säger att det är ett område som givetvis måste med i arbetet.

Utredningen består av två delar. Den första ska vara klar i oktober och innehålla en beskrivning av hur järnvägssystemet fungerar: vem gör vad och vem har vilket ansvar.

– Det är viktigt att bringa ordning i begreppen. En ambition är också att rätt ingående reda ut hur vi hamnade i dagens situation.

Han ska också peka på vilka problemområden som finns och behöver åtgärdas. Utifrån den listan lämnar regeringen nya direktiv för utredningens andra del som ska sluta i mer konkreta förslag på förbättringar.

Från och med 2012 är järnvägstrafiken helt avreglerad, det vill säga att full konkurrens råder på spåren. Men frågan om utredningen inte borde ha gjorts innan detta sista steg tycker Gunnar Alexandersson är hypotetisk.

– Den här utredningen ska ge kunskap om vad som har hänt och hur vi ska gå vidare. Resultatet kan också vara viktigt för andra länder, med tanke på förslaget till EU:s fjärde järnvägspaket, som åtminstone delvis innebär en modell liknande den vi har i Sverige.

Utredarens förhoppning är att resultatet kan leda till ett järnvägspolitiskt samförstånd mellan politikerna.

– Jag säger inte att det är lätt, eller kanske ens möjligt, men det är min ambition. Därför är det också viktigt för mig att vara öppen och ta in all information om hur det fungerar, eller inte fungerar, och att göra det från alla inblandade parter. Jag välkomnar olika typer av inspel, även från enskilda personer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

RALS

Ett ramavtal om löner med mera för statligt anställda.